بسم الله الرحمٰن الرحيم
Hadis ke-1511:
وعن أَبي هريرة – رضي الله عنه – عن النَّبيِّ – صلى الله عليه وسلم –
قَالَ: «مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ
خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ» متفق عَلَيْهِ
وهذا صَريحٌ في أنَّهُ
يَنْبَغي أَنْ لا يَتَكَلَّمَ إِلاَّ إِذَا كَانَ الكلامُ خَيرًا، وَهُوَ
الَّذِي ظَهَرَتْ مَصْلَحَتُهُ، ومَتَى شَكَّ في ظُهُورِ المَصْلَحَةِ،
فَلاَ يَتَكَلَّم
Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu,
daripada Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam Baginda bersabda, “Barangsiapa
yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka hendaklah dia berkata
baik ataupun diam.” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Imam
Al-Nawawi memberi komentar: “Hadis ini jelas sekali menunjukkan bahawa
seseorang hendaklah tidak berbicara kecuali apabila perbicaraan itu
adalah baik, iaitu hal yang telah jelas kemaslahatannya. Dan bila dia
masih ragu kemaslahatan tersebut, maka hendaklah dia tidak berbicara.”
Maka apabila kita hendak bercakap, sentiasa hanya bercakap benda yang
baik. Kalau tidak ada benda yang baik, dituntut supaya kita diam. Ini
bererti, hendaklah kita berfikir dulu sebelum kita bercakap. Bukan cakap
dulu baru fikir.
‘Dan bila dia masih ragu kemaslahatan tersebut,
maka hendaklah dia tidak berbicara’. Ia membawa maksud bahawa dia fikir
dulu sebelum dia mengucapkan sesuatu. Kalau ia jelas ada kebaikan, baru
dia bercakap. Kalau terlintas di fikirannya sama ada ucapan itu
bermanfaat atau tidak, maka hendaklah dia diam.
Jalan selamat
adalah diam. Bukan seperti mana yang biasa orang kata, ‘Cakap je lah,
mana tahu baik’. Itu tidak ada istilahnya dalam syarak. Syarak
mengatakan seperti mana dalam hadis tadi, ‘Hendaklah dia berkata baik,
atau diam’. Kalau ragu-ragu, jalan selamat adalah diam.
Hadis ke-1512:
وعن أَبي موسى – رضي الله عنه – قَالَ: قُلْتُ: يَا رسولَ اللهِ أَيُّ
المُسْلمِينَ أفْضَلُ؟ قَالَ: «مَنْ سَلِمَ المُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ
وَيَدِهِ» متفق عَلَيْهِ
Daripada Abu Musa Al-Asy’ari radhiyallahu
‘anhu dia berkata, aku berkata, “Wahai Rasulullah, orang Islam yang
bagaimanakah yang paling utama? Baginda menjawab, “Orang yang kaum
Muslimin selamat dari lisannya dan tangannya.” (Riwayat Al-Bukhari dan
Muslim)
Orang Islam yang paling baik adalah orang Islam yang
menjaga lidahnya dan juga tangannya dari mengganggu orang lain. Menjaga
tangan maknanya daripada perbuatan memukul, mengambil harta orang,
macam-macam lagi. Menjaga lisan maknanya dari kata-kata/ucapan yang
boleh menyakiti orang. Maka menjaganya dengan menggunakannya dalam
hal-hal yang sentiasa baik.
Hadis ke-1513:
وعن سهل بن سعد،
قَالَ: قَالَ رسُولُ اللهِ – صلى الله عليه وسلم: «مَنْ يَضْمَنْ لِي مَا
بَيْنَ لَحْيَيْهِ وَمَا بَيْنَ رِجْلَيْهِ أَضْمَنْ لَهُ الجَنَّةَ» متفق
عَلَيْهِ
Daripada Sahl bin Sa’ad dia berkata, Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Barangsiapa yang menjamin untukku
apa yang ada di antara kedua rahangnya dan apa yang ada di antara kedua
kakinya maka aku menjamin untuknya Syurga.” (Riwayat Al-Bukhari, dan
tidak ditemui dalam sahih Muslim)
Rasulullah memberi satu kiasan
di dalam hendak mengingatkan umat Baginda supaya menjaga lidah. Baginda
mengatakan ‘Barangsiapa yang dapat menjaga apa yang berada di antara dua
rahangnya’ iaitu lidahnya, ‘dan apa yang berada di antara dua kakinya’
iaitu kemaluannya, ‘maka aku menjamin untuknya Syurga’.
Persoalan, kenapa Rasulullah tidak terus kata ‘Barangsiapa yang menjamin
untukku lidah dan kemaluannya’? Kenapa Baginda berkias? Tujuannya
adalah supaya kita ambil perhatian, supaya kita berfikir. Sebab kalau
ucapan itu dimudahkan, orang akan mengambil mudah. Kita bagi contoh,
kalau kita nak orang itu ambil perhatian apa yang kita pesan kepadanya,
“Mat, kalau engkau nak buat sesuatu, gunakan apa yang ada di antara dua
telinga engkau.” Orang itu akan fikir, di antara dua telinga ada apa?
Tujuannya untuk menarik perhatian, supaya kita ingat apa yang dikata.
Seperti mana kadangkala apabila Rasulullah ingin menjelaskan sesuatu,
Baginda akan bertanya dahulu. Contoh, “Tahukah kamu siapa yang muflis?”
“Tahukah kamu apa itu ghibah?” “Tahukah kamu siapa yang datang tadi?”
(dalam hadis Jibril). Kenapa Rasulullah tanya sedangkan Baginda tahu
sahabat memang tidak ada jawapannya. Tujuannya adalah untuk menarik
perhatian.
Hadis ke-1514:
وعن أَبي هريرة – رضي الله عنه:
أنَّه سمع النبيَّ – صلى الله عليه وسلم – يقول: «إنَّ العَبْدَ
لَيَتَكَلَّمُ بالكَلِمَةِ مَا يَتَبَيَّنُ فِيهَا يَزِلُّ بِهَا إِلَى
النَّارِ أبْعَدَ مِمَّا بَيْنَ المَشْرِقِ والمَغْرِبِ» متفق عَلَيْهِ.
ومعنى: «يَتَبَيَّنُ» يُفَكِّرُ أنَّها خَيْرٌ أم لا.
Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, bahawasanya dia mendengar
Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Sesungguhnya seorang hamba
berbicara dengan suatu perkataan yang tidak dia fikir, sehingga
dengannya dia terjerumus ke dalam Neraka yang jaraknya lebih jauh
daripada timur dan barat.” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Kandungan hadis:
Beratnya hasil buruk yang diperolehi oleh seseorang akibat tidak
menjaga lidah, akibat mengucapkan satu perkara yang tidak baik. Hanya
satu perkataan menyebabkan dia masuk ke dalam api Neraka yang jarak
kedalamannya lebih jauh daripada timur dan barat.Hadis ini juga
menunjukkan bahawa Neraka ada peringkatnya. Seperti mana Syurga
berperingkat, Neraka juga berperingkat. Dalam bahasa Arab disebut
darajat (peringkat ke atas) bagi Syurga, manakala bagi Neraka disebut
darakat (tingkatan-tingkatan ke bawah).Darjat yang terbaik adalah yang
teratas. Darjat tertinggi bererti kedudukan yang paling baik. Adapun
Neraka, yang paling buruk adalah yang paling bawah.
Hadis ke-1515:
وعنه، عن النبيّ – صلى الله عليه وسلم – قَالَ: «إنَّ العَبْدَ
لَيَتَكَلَّمُ بِالكَلِمَةِ مِنْ رِضْوَانِ الله تَعَالَى مَا يُلْقِي
لَهَا بَالًا يَرْفَعُهُ اللهُ بِهَا دَرَجاتٍ، وإنَّ العَبْدَ
لَيَتَكَلَّمُ بِالكَلَمَةِ مِنْ سَخَطِ اللهِ تَعَالَى لاَ يُلْقِي لَهَا
بَالًا يَهْوِي بِهَا في جَهَنَّمَ». رواه البخاري
Daripada Abu
Hurairah radhiyallahu ‘anhu, daripada Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam
Baginda bersabda. “Sesungguhnya seorang hamba berbicara dengan suatu
kata-kata yang diredhai Allah tanpa dia menaruh perhatian padanya maka
Allah mengangkatnya lantaran ucapannya itu beberapa darjat. Dan
sesungguhnya seorang hamba berbicara dengan kata-kata yang dimurkai
Allah tanpa memikirkannya maka ia menjerumuskannya ke dalam Neraka
Jahannam.” (Riwayat Al-Bukhari)
Hadis ke-1516:
وعن أَبي
عبد الرحمان بِلالِ بن الحارِثِ المُزَنِيِّ – رضي الله عنه: أنَّ رسول
الله – صلى الله عليه وسلم – قَالَ: «إنَّ الرَّجُلَ لَيَتَكَلَّمُ
بِالكَلِمَةِ مِنْ رِضْوَانِ اللهِ تَعَالَى مَا كَانَ يَظُنُّ أَنْ
تَبْلُغَ مَا بَلَغَتْ يَكْتُبُ اللهُ لَهُ بِهَا رِضْوَانَهُ إِلَى يَومِ
يَلْقَاهُ، وإنَّ الرَّجُلَ لَيَتَكَلَّمُ بِالكَلِمَةِ مِنْ سَخَطِ اللهِ
مَا كَانَ يَظُنُّ أَنْ تَبْلُغَ مَا بَلَغَتْ يَكْتُبُ الله لَهُ بِهَا
سَخَطَهُ إِلَى يَوْمِ يَلْقَاهُ». رواه مالك في المُوَطَّأ، والترمذي،
وقال: حديث حسن صحيح
Daripada Abu Abdurrahman Bilal bin Al-Harits
Al-Muzani radhiyallahu ‘anh, bahawa Rasulullah sallallahu ‘alaihi
wasallam bersabda, “Sesungguhnya seseorang berkata-kata dengan kalimah
yang diredhai Allah sementara dia tidak mengira bahawa ucapannya akan
berakibat seperti itu, nescaya Allah akan mencatat untuknya keredhaanNya
kerana ucapannya itu sehingga pada hari dia akan menemuiNya. Dan
sesungguhnya seseorang berkata-kata dengan kalimah yang dimurkai Allah
tanpa dia sangka bahawa ia akan berakibat seperti itu nescaya Allah akan
mencatatkan kemurkaanNya kerana ucapannya itu sehingga pada hari dia
menemuiNya.” (Riwayat Malik dalam Al-Muwattha’, Al-Tirmizi, dan dia
berkata: Hasan Sahih)
Kandungan hadis:
Wajib merenungi dan
memikirkan semua perkataan dan perbuatan.Sikap lalai terhadap murka
Allah akan menjerumuskan ke dalam Neraka, itulah sejelek-jelek tempat
tinggal.Meremehkan dosa dan perbuatan maksiat boleh menyebabkan
pelakunya terjerumus dalam kebinasaan.
Hadis ke-1517:
وعن
سفيان بن عبد الله – رضي الله عنه – قَالَ: قُلْتُ: يَا رسولَ الله حدِّثني
بأَمْرٍ أَعْتَصِمُ بِهِ قَالَ: «قلْ: رَبِّيَ اللهُ ثُمَّ اسْتَقِمْ»
قُلْتُ: يَا رسولَ اللهِ، مَا أخْوَفُ مَا تَخَافُ عَلَيَّ؟ فَأَخَذَ
بِلِسانِ نَفْسِهِ، ثُمَّ قَالَ: «هَذَا». رواه الترمذي، وقال: حديث حسن
صحيح
Daripada Sufyan bin Abdillah radhiyallahu ‘anhu dia berkata,
Aku berkata: “Ya Rasulullah, beritahulah aku sesuatu yang dapat aku
jadikan pegangan.” Baginda bersabda, “Katakanlah: Allah adalah Tuhanku,
kemudian istiqamahlah.” Aku berkata, “Wahai Rasulullah, apakah yang
paling engkau takutkan atasku? Maka Rasulullah memegang lidahnya
kemudian berkata: “Ini.” (Riwayat Al-Tirmizi dan dia berkata: Hasan
Sahih)
Kandungan hadis:
Menunjukkan kegigihan sahabat
dalam mempelajari kebaikan.Istiqamah adalah dengan ilmu dan amal,
seperti mana yang terangkum dalam hadis riwayat Al-Tirmizi yang
menerangkan bahawa istiqamah adalah ilmu, manakala dalam riwayat Muslim
diterangkan bahawa istiqamah adalah amal.Setelah Nabi memerintahkan
untuk istiqamah, Baginda berpesan agar menjaga lidah. Ini mengacu kepada
sabda Nabi dalam riwayat lain, “Iman seorang hamba tidak dapat
istiqamah sampai hatinya mampu istiqamah, sedang hati tidak dapat
istiqamah, sampai lidahnya mampu istiqamah.” (Hasan, riwayat Ahmad)
Hadis ke-1519:
وعن أَبي هريرة – رضي الله عنه – قَالَ: قَالَ رسول الله – صلى الله عليه
وسلم: «مَنْ وَقَاهُ اللهُ شَرَّ مَا بَيْنَ لَحْيَيْهِ، وَشَرَّ مَا
بَيْنَ رِجْلَيْهِ دَخَلَ الجَنَّةَ». رواه الترمذي، وقال: حديث حسن
Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu dia berkata, Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wasallambersabda, “Barangsiapa yang dilindungi oleh
Allah dari kejelekan antara dua rahangnya dan kejelekan antara dua
kakinya maka dia akan masuk Syurga.” (Riwayat Al-Tirmizi, dia berkata:
Hadis hasan)
Hadis ke-1520:
وعن عقبة بن عامرٍ – رضي الله
عنه – قَالَ: قُلْتُ: يَا رسولَ اللهِ مَا النَّجَاةُ؟ قَالَ: «أَمْسِكْ
عَلَيْكَ لِسَانَكَ، وَلْيَسَعْكَ بَيْتُكَ، وابْكِ عَلَى خَطِيئَتِكَ».
رواه الترمذي، وقال: حديث حسن
Daripada ‘Uqbah bin ‘Amir
radhiyallahu ‘anhu, dia berkata: Aku berkata, “Wahai Rasulullah, apakah
keselamatan?” Baginda bersabda, “Tahanlah lisanmu, dan jadikanlah
rumahmu luas (dengan mengingati Allah dan ketaatan), dan tangisilah
dosamu.” (Riwayat Al-Tirmizi, dia berkata: Hadis hasan)
Hadis ke-1521:
وعن أَبي سعيد الخدري – رضي الله عنه – عن النبيِّ – صلى الله عليه وسلم –
قَالَ: «إِذَا أصْبَحَ ابْنُ آدَمَ، فَإنَّ الأعْضَاءَ كُلَّهَا تَكْفُرُ
اللِّسانَ، تَقُولُ: اتَّقِ اللهَ فِينَا، فَإنَّما نَحنُ بِكَ؛ فَإنِ
اسْتَقَمْتَ اسْتَقَمْنَا، وإنِ اعْوَجَجْتَ اعْوَجَجْنَا». رواه الترمذي.
Daripada Abu Sa’id Al-Khudri radhiyallahu ‘anhu, daripada Nabi
sallallahu ‘alaihi wasallam, Baginda bersabda, “Apabila anak Adam
memasuki waktu pagi, maka sesungguhnya setiap anggota tubuhnya tunduk
kepada lidah, seraya berkata, “Bertakwalah kepada Allah, kerana
sesungguhnya kami bergantung kepadamu. Jika kamu lurus maka kami pun
lurus. Jika kamu bengkok maka kami pun bengkok.” (Hasan, riwayat
Al-Tirmizi)
Kandungan hadis:
Kepentingan menjaga lidah
demi keselamatan seseorang. Lidah biasanya menjadi penterjemah dan juru
bicara kepada hati. Apa yang ada dalam hati biasanya akan muncul melalui
lidah.Anggota tubuh manusia saling bergantung antara satu sama lain.
apabila satu melakukan kesalahan, ia akan berpengaruh kepada anggota
yang lain.
Hadis ke-1522:
وعن مُعَاذٍ – رضي الله عنه –
قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، أَخْبِرْني بِعَمَلٍ يُدْخِلُني
الجَنَّةَ وَيُبَاعِدُني مِنَ النَّارِ؟ قَالَ: «لَقَدْ سَألتَ عَنْ
عَظيمٍ، وإنَّهُ لَيَسيرٌ عَلَى مَنْ يَسَّرَهُ اللهُ تَعَالَى عَلَيْهِ:
تَعْبُدُ اللهَ لاَ تُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا، وَتُقِيمُ الصَّلاَةَ، وتُؤتِي
الزَّكَاةَ، وتَصُومُ رَمَضَانَ، وتَحُجُّ البَيْتَ» ثُمَّ قَالَ: «ألاَ
أدُلُّكَ عَلَى أبْوابِ الخَيْرِ؟ الصَّوْمُ جُنَّةٌ، وَالصَّدَقَةُ
تُطْفِئُ الخَطِيئَةَ كَما يُطْفِئُ المَاءُ النَّارَ، وَصَلاَةُ الرَّجُلِ
مِنْ جَوْفِ اللَّيْلِ» ثُمَّ تَلا: {تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ
المَضَاجِعِ} حَتَّى بَلَغَ {يَعْمَلُونَ} ثُمَّ قَالَ: «ألا أُخْبِرُكَ
بِرَأسِ الأَمْرِ، وَعَمُودِهِ، وَذِرْوَةِ سِنَامِهِ» قُلْتُ: بَلَى يَا
رسولَ اللهِ، قَالَ: «رَأسُ الأمْر الإسْلامُ، وَعَمُودُهُ الصَّلاَةُ،
وَذِرْوَةِ سِنَامِهِ الجِهادُ» ثُمَّ قَالَ: «ألاَ أُخْبِرُكَ بِمِلاكِ
ذَلِكَ كُلِّهِ!» قُلْتُ: بلَى يَا رَسولَ اللهِ، فَأخَذَ بِلِسانِهِ وقال:
«كُفَّ عَلَيْكَ هَذَا» قُلْتُ: يَا رسولَ الله وإنَّا لَمُؤاخَذُونَ بما
نَتَكَلَّمُ بِهِ؟ فقالَ: «ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ! وَهَلْ يَكُبُّ الناسَ فِي
النَّارِ عَلَى وُجُوهِهِمْ إِلاَّ حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ؟». رواه
الترمذي، (1) وقال: «حديث حسن صحيح»، وَقَدْ سبق شرحه في باب قبل هَذَا
Daripada Mu’az radhiyallahu ‘anhu dia berkata: Aku berkata, “Wahai
Rasulullah, khabarkan aku sebuah amalan yang dapat memasukkan aku ke
dalam Syurga dan menjauhkanku dari Neraka.” Baginda bersabda, “Engkau
telah bertanya suatu yang sangat agung, dan sesungguhnya hal itu adalah
mudah bagi orang yang dimudahkan Allah Ta’ala: Sembahlah Allah dan
jangan engkau mensyirikkanNya dengan sesuatu pun, dirikanlah solat,
tunaikan zakat, puasa Ramadan, dan tunaikan haji.” Kemudian Baginda
bertanya, “Mahukah kamu aku tunjukkan pintu-pintu kebaikan? Puasa itu
adalah perisai, sedekah dapat menghapus dosa sebagaimana air memadam
api, dan solatnya seseorang pada tengah malam.”
Kemudian Baginda
membaca ayat: “ mereka jauh dari tempat tidurnya, sedang mereka berdoa
kepada Tuhannya dengan rasa takut dan harap. Mereka menafkahkan
sebahagian dari rezeki yang kami beri kepada mereka. Tidak ada seorang
pun mengetahui apa yang disembunyikan untuk mereka, iaitu (nikmat yang
pelbagai) yang menyenangkan pandangan mata sebagai balasan terhadap apa
yang mereka kerjakan.” (Surah Al-Sajdah: 16-17)
Kemudian Baginda
bersabda, “Mahukah kamu aku khabarkan pokok segala perkara, tiang dan
puncaknya?” Aku berkata, “Tentu wahai Rasulullah.” Baginda bersabda,
“Pokok segala urusan adalah Islam, tiangnya adalah solat, dan puncaknya
adalah jihad.” Kemudian Baginda bersabda, “Mahukah aku khabarkan
kepadamu kunci untuk semua itu?” Aku menjawab, “Tentu, wahai
Rasulullah.” Baginda memegang lidahnya seraya berkata, “Jagalah ini.”
Aku bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah kita akan dihisab kerana ucapan
kita?” Baginda bersabda, “Ibumu kehilanganmu! Tidakkah manusia
tersungkur ke dalam Api Neraka di atas mukanya kecuali hasil dari lidah
mereka?” (Riwayat Al-Tirmizi, dia berkata: Hadis hasan sahih)
Kandungan hadis:
Pertanyaan yang cukup agung/besar: kerana masuk syurga dan selamat dari
neraka adalah hal yang sangat besar.Betapa besar dan beratnya suatu
urusan, namun apabila dia mendapat taufiq, nescaya hal itu akan
dipermudahkan baginya. Taufiq hanya diperoleh dengan memohon daripada
Allah, dengan itu urusan tersebut menjadi ringan dan mudah.Petunjuk
dalil: ‘Seseorang itu tersungkur ke dalam api Neraka di atas wajahnya
hasil dari lidahnya’. Menunjukkan bahawa banyak bicara menimbulkan
kerosakan yang tidak terhitung.Dianjurkan meninggalkan perbicaraan yang
tidak penting, kerana banyak bicara mendatangkan banyak salah, dan
banyak salah pasti banyak dosanya.Setiap orang akan diminta
pertanggungjawaban atas semua ucapannya, baik bersifat serius ataupun
sekadar gurauan.Penghinaan terhadap orang yang dimasukkan ke dalam
Neraka adalah dengan dihumban wajah atau hidungnya, kerana wajah adalah
anggota tubuh yang paling dihormati. Semoga Allah menyelamatkan kita
semua pada hari kiamat kelak.
(Rujukan: Syarah Riyadhus Salihin, Syeikh Salim bin Eid Al-Hilali)
وَصلَّى الله عَلى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّم
(Disalin dari rakaman kuliah Riyadhus Salihin, Kitab 17, Bab 254 Haramnya Ghibah & Perintah Menjaga Lisan,