Mimpi yang dimimpikan di antara masa seseorang
hampir lena hingga dia tidur lena adalah benar dan berfaedah.
Mimpi-mimpi ini selalunya merupakan pembawa pembukaan dan perantaraan
kepada yang luar biasa. Bukti kebenaran mimpi dinyatakan oleh Allah
dengan firman-Nya:
“Sesungguhnya Allah akan buktikan mimpi itu benar
kepada Rasul-Nya, kamu akan masuk Masjidil Haram jika dikehendaki Allah
dengan aman”. (Surah al-Fath, ayat 27).
Dan memang benar Nabi
s.a.w memasuki kota Makkah yang masih dikuasai oleh musuh-0musuh
baginda, tahun sesudah baginda bermimpi. Contoh lain ialah mimpi Nabi
Yusuf a.s:
“Tatkala Yusuf berkata kepada bapanya, ‘Wahai bapaku,
sesungguhnya aku melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan – aku
lihat – bersujud kepadaku”. (Surah Yusuf, ayat 4).
Nabi s.a.w
bersabda, “Tidak ada nabi yang datang selepas aku tetapi boleh datang
pembukaan-pembukaan yang lain. Orang yang beriman akan melihat pembukaan
itu dalam mimpi mereka atau pembukaan itu akan ditunjukkan kepada
mereka menerusi mimpi”.
“Bagi mereka pembukaan tentang khabar baik dalam dunia ini dan di akhirat”. (Surah Yunus, ayat 64).
Mimpi datangnya dari Allah tetapi kadang-kadang ada juga yang datang
dari syaitan. Nabi s.a.w bersabda, “Sesiapa yang melihatku di dalam
mimpi sesungguhnya dia benar-benar melihatku kerana syaitan tidak dapat
mengambil bentukku”. Syaitan juga tidak dapat mengambil bentuk mereka
yang mengikut iman, jalan kebenaran, makrifat, kebenaran dan cahaya Nabi
s.a.w. Orang arif mentafsirkan hadis Nabi s.a.w di atas dengan
mengatakan syaitan bukan sahaja tidak dapat mengambil bentuk Nabi s.a.w
malah syaitan juga tidak dapat berpura-pura mengakui seseorang atau
sesuatu yang ada sifat kemurahan dan kebaikan atau kasih sayang dan
lemah lembut dan beriman. Sesungguhnya Nabi-nabi, wali-wali, malaikat,
Masjidil haram, matahari, bulan, awan putih, Quran yang suci, merupakan
kewujudan yang ke dalamnya syaitan tidak boleh masuk juga tidak dapat
mengambil bentuk mereka. Ini kerana syaitan adalah tempat dan keadaan
yang menzahirkan kekerasan, hukuman dan kesengsaraan. Ia hanya boleh
menggambarkan kekeliruan dan keraguan. Bila seseorang sudah memiliki di
dalam dirinya kenyataan nama Allah, ‘Pembimbing Mutlak Kepada
Kebenaran’, bagaimana sifat yang membawa kekacauan itu boleh menyata
dalam dirinya? Sifat-sifat yang bertentangan satu sama lain tidak boleh
bertukar tempat, seperti air dengan api. Kemurkaan tidak dapat mengambil
tempat kemurahan, juga tidak boleh api menyerupai air. Mereka menolak
sesama mereka, mereka berjauhan, mereka kepunyaan ruang yang berlainan.
Allah Pisahkan kebenaran daripada kepalsuan:
“Demikianlah Allah nyatakan kebenaran dan kepalsuan… dengan misalan dan ibarat…”. (Surah ar-Ra’d, ayat 17).
Tetapi syaitan boleh mengaku menjadi Allah dan menipu manusia, membawa
mereka menjadi sesat. Ini hanya boleh dilakukan dengan izin Allah. Allah
mempunyai banyak sifat-sifat yang kelihatan bertentangan satu sama
lain. Misalnya sifat-Nya Yang Gagah dan Keras kelihatan berlawanan
dengan sifat-Nya Yang Indah dan Lemah-lembut. Syaitan dilaknati hanya
boleh berpura-pura mengambil watak kemarahan dan keperkasaan kerana ia
secara kejadian asalnya adalah bentuk menyatakan kekerasan Allah. Allah
memiliki kedua-dua sifat, Pembimbing Mutlak kepada kebenaran dan juga
Pembawa kepada kesesatan. Syaitan tidak boleh menjelma dengan watak
sifat yang mengandungi nilai pembimbingan. Jika syaitan berpura-pura
menjelmakan sebarang sifat Allah, ia lakukannya dengan kehendak dan izin
Allah, bagi membimbing orang yang beriman kepada kebaikan dengan
menentang kejahatan, membawanya kepada kebenaran dengan cara menentang
kepalsuan. Dalam kenyataannya syaitan tidak ada sebarang kuasa untuk
merampas iman daripada seseorang yang beriman; ia hanya boleh
mengambilnya jika orang yang beriman itu sendiri mencampakkan imannya.
Allah memerintahkan Nabi-Nya supaya:
“Katakanlah: ‘Inilah jalanku, yang aku dan orang-orang yang mengikuti
daku menyeru (manusia) kepada Allah dengan basirah (penyaksian yang
jelas). Maha Suci Allah! Dan bukanlah aku dari golongan musyrikin”.
(Surah Yusuf, ayat 108).
Dalam ayat ini ‘orang yang mengikuti
daku’ adalah manusia sempurna, guru kerohanian yang sebenar yang akan
datang selepas Nabi Muhamamd s.a.w, yang akan mewarisi ilmu batin
baginda dan kebijaksanaan baginda dan yang akan berada hampir dengan
Allah. Manusia yang demikian digambarkan sebagai ‘pelindung dan
pembimbing sebenar’. (Surah al-Kahfi, ayat 17).
Ada dua jenis
mimpi; subjektif (memberi pandangan atau perasaan sendiri) dan objektif
(bermatlamat), masing-masing dibahagi kepada dua jenis. Jenis pertama
mimpi subjektif ialah bayangan atau gambaran suasana kerohanian yang
tinggi dan hasil daripada keharmonian, dan kelihatan dalam gambar
seperti matahari, bulan, bintang, pemandangan padang pasir putih
bermandikan cahaya, taman syurga, mahligai, roh yang cantik dalam bentuk
malaikat dan lain-lain. Ini semua adalah sifat-sifat hati yang murni.
Jenis kedua mimpi subjektif mengandungi gambaran yang berkaitan dengan
suasana seseorang yang bebas daripada keresahan, yang mengenal diri dan
menemui ketenteraman fikirannya. Gambaran-gambaran ini adalah kelazatan
yang dia akan temui dalam syurga, bau-bauan dan suara di dalam syurga.
Dia akan bermimpikan beberapa jenis haiwan dan burung yang menyerupai
yang paling cantik yang jenisnya ada dalam dunia. Haiwan yang dilihat di
dalam mimpi itu adalah haiwan syurga. Misalnya, unta adalah haiwan
syurga. Kuda dihantar sebagai haiwan yang membawa tentera suci di dalam
peperangan menentang orang-orang kafir di sekelilingnya dan di dalamnya.
Lembu jantan kepada Nabi Adam a.s bagi menenggala tanah untuk ditanam
gandum. Kambing biri-biri datangnya dari madu syurga, unta diciptakan
dari cahaya syurga, kuda daripada selasih manis di dalam syurga,
biri-biri daripada kunyit syurga.
Baghal menggambarkan suasana
terendah seseorang yang menemui hati dan fikiran yang tenang. Bila dia
mimpikan baghal itu tandanya dia cuai dan malas di dalam melakukan
ibadat sebab hawa nafsu badannya menahan, dan usaha kerohaniannya tidak
memberi hasil. Kemudian dia harus bertaubat dan teruskan melakukan
kebajikan supaya dia akan mendapat hasil.
Keldai diciptakan dari
batu syurga dan diberikan untuk berkhidmat kepada Nabi Adam a.s dan
keturunannya. Keldai adalah lambang jasad dan keperluan kebendaannya,
ego dan pentingkan diri sendiri. Jasad adalah haiwan yang membawa beban,
membawa roh. Jika seseorang menjadi hamba kepada jasad dia adalah
umpama orang yang memikul keldai di atas bahunya, tetapi manusia sebenar
menunggangi keldai jasad kebendaannya. Jadi, keldai melambangkan cara
atau alat dia mengarahkan urusan akhiratnya di dalam dunia ini.
Berkata-kata dengan jejaka tampan dengan wajah yang berseri-seri adalah
tanda kenyataan Ilahi sampai kepada seseorang itu kerana mereka yang
sudah memperolehi makrifat kepada kenyataan Ilahi di dalam syurga akan
muncul di dalam rupa yang cantik. Nabi s.a.w menggambarkan orang
demikian sebagai berkeadaan serba-kena, serba-elok, lemah lembut dan
mempunyai mata kehitaman yang indah. Baginda bahkan mengatakan, “Aku
lihat Tuhanku dalam rupa jejaka tampan”. Kerana Allah tidak menyerupai
sesuatu, hadis ini dimengertikan sebagai kenyataan sifat-sifat Allah
Yang Maha Indah digambarkan di dalam cermin roh yang suci. Gambaran ini
dinamakan bayi bagi hati. Rupa kebendaan, badan, adalah cermin kepada
kebijaksanaan ketuhanan yang mengajarkan dan membentuk kita. Gambaran
ini juga adalah perhubungan di antara hamba dengan Tuhan. Saidina Ali
r.a berkata, “Jika aku tidak dibentuk oleh Tuhanku aku tidak akan
mengenal-Nya”.
Bagi pembentukan kerohanian, seseorang itu
memerlukan petunjuk, bimbingan dan teladan daripada pembimbing yang
masih hidup. Guru-guru yang menjadi pembimbing adalah nab-nabi dan
orang-orang yang hampir dengan Allah yang mewarisi kebijaksanaan
nabi-nabi. Melalui pengajaran mereka hati dan diri seseorang diterangi
cahaya, menerangi perjalanan mereka. Murid menemui roh yang diilhamkan
di dalam dirinya melalui mereka yang menjadi guru kerohanian tersebut.
“Dia jualah yang tinggi darjat-Nya, yang memiliki arasy. Dia kirimkan
roh (dari perintah-Nya) kepada sesiapa yang Dia kehendaki dari
hamba-hamba-Nya buat Dia ancam dengan hari pertemuan”. (Surah Mukmin,
ayat 15).
Untuk keselamatan hati kamu mestilah mendapatkan guru yang mengilhamkan kamu dengan roh itu.
Imam al-Ghazali berkata, “Tidak menjadi kesalahan bagi seseorang
melihat Allah dalam mimpinya sebagai gambaran yang indah. Gambaran itu
adalah symbol menurut peringkat kerohanian seseorang. Apa yang dilihat
tentu sekali bukan Zat Yang Maha Suci yang tidak serupa dengan sesuatu.
Begitu juga Nabi s.a.w tidak dapat dilihat dalam rupa baginda yang asli,
kecuali mereka yang menjadi waris kepada hikmah kebijaksanaan baginda,
ilmu dan amalan baginda, dan yang mengikuti baginda secara keseluruhan.
Yang lain, bila mereka mimpikan Rasulullah s.a.w, mimpikan simbol
menurut kemampuan dan suasana mereka, tetapi mereka tidak sebenarnya
melihat baginda”.
Kata qil (kata orang bijak pandai), “Dibolehkan
melihat Allah di dalam mimpi sebagai cahaya atau rupa manusia”. Dia
menyatakan Diri-Nya dalam bentuk sifat-sifat-Nya. Kepada Nabi Musa a.s
Dia kelihatan sebagai api pada pokok jujube yang terbakar. Itu adalah
penzahiran tentang Kalam Suci yang Nabi Musa a.s dengan sebagai Belukar
Terbakar, mengatakan,“Wahai Musa, apakah di tangan kamu?’ (Surah Ta Ha,
ayat 15).
Apa yang kelihatan kepada Musa a.s sebagai api adalah
cahaya Ilahi. Dia melihatnya sebagai api menurut peringkat dan
hasratnya, kerana dia sedang mencari api. Bagi manusia, peringkat
kewujudan terendah pada dirinya ialah tumbuh-tumbuhan, kemudian haiwan.
Apakah yang ganjil jika manusia yang telah menyucikan dirinya daripada
tahap-tahap rendah itu sehingga menjadi manusia sempurna, melihat
kenyataan Tuhan dizahirkan sebagai Belukar Terbakar. Bagi manusia
sempurna yang lain Allah menzahirkan Kalam-Nya sebagai perkataan mereka
sendiri, keluar daripada mulut mereka. Bayazid al-Bustami berkata,
“Zatku adalah Yang Maha Mulia. Betapa besarnya kemuliaan daku”. Kalam
Suci keluar daripada mulut Junaid al-Baghdadi, “Tiada yang lain kecuali
Allah di dalam jubahku”. Terdapat rahsia-rahsia besar di dalam peringkat
seperti ini yang dicapai oleh manusia sempurna. Terlalu sukar untuk
menerangkannya dan terlalu panjang untuk menghuraikannya. Ia hanya
berkaitan dengan mereka yang menghabiskan hayatnya mengejar ilmu batin.
Untuk menjadi penerima penzahiran Ilahi dan untuk berhubung dengan roh
Nabi s.a.w, seseorang mesti diajar dan dididik dan dibawa ke peringkat
kerohanian tersebut. Orang yang baharu memasuki perjalanan kerohanian
tidak boleh berharap dapat berhubung dengan Allah dan Rasul-Nya. Di
antara guru yang suci yang hampir dengan Allah dan Rasul-Nya ada
hubungan yang mengatasi zahiriah. Jika Nabi s.a.w masih hidup seseorang
boleh mengambil ilmu secara langsung daripada baginda dan tidak perlulah
kepada perantaraan. Tetapi oleh kerana baginda sudah wafat dan
berpindah kepada alam baqa, baginda berpisah dengan keadaan keduniaan
dan kebendaan. Jadi, seseorang tidak dapat berhubung secara langsung
dengan baginda. Hal yang sama juga terjadi pada guru yang benar. Bila
mereka meninggal dunia orang ramai tidak boleh lagi belajar dengan
mereka.
Kamu akan faham jika kamu mempunyai pengertian yang
mendalam, jika kamu mencari bukan untuk menjadi luar biasa. Mencari
untuk memperolehi kefahaman ini dengan renungan mendalam, agar kamu
melepasi kegelapan ego diri kamu dengan cahaya yang dinyalakan. Kamu
perlu cahaya untuk melihat, untuk mengerti. Kamu tidak boleh melihat di
dalam kegelapan. Cahaya itu hanya jatuh pada tempat yang sesuai, yang
teratur dan suci, tempat yang mulia. Orang yang baharu, dengan dirinya
sendiri, tidak dapat meletakkan dirinya dalam kesesuaian dan sebab itu
memerlukan guru.
Guru yang masih hidup mestilah ada hubungan
dengan Nabi s.a.w – iaitu jika dia benar-benar pewaris suasana Nabi
s.a.w. Dalam perjalanannya dia menerima bimbingan daripada Nabi s.a.w
dan diajarkan untuk menjadi hamba Allah yang sabar. Dengan bantuan ini
dia menjadi alat bagi penerusan jalan batin. Selebihnya adalah rahsia.
Hanya orang yang layak mengalaminya akan mengalaminya.
“Bagi Allah jualah kemuliaan dan bagi Rasul-Nya dan bagi orang mukmin”. (Surah Munafiquun, ayat 8).
Suasana yang mulia ini adalah rahsia.
Latihan kerohanian bukanlah perkara mudah. Roh kebendaan berada di
dalam tubuh dan dilatih dengannya. Tempat roh kerohanian di dalam hati.
Tempat roh sultan adalah pusat hati. Tempat roh kudus (roh suci) adalah
rahsia. Rahsia itu adalah jalan yang menghubungkan yang hak dengan orang
yang beriman. Ia adalah juru bahasa, menterjemahkan yang hak kepada si
pencari, kerana rahsia itu kepunyaan Allah, adalah hampir dengan-Nya dan
amanah-Nya.
Ada juga mimpi akibat kelakuan buruk. Ia menunjukkan
sifat-sifat ego yang menguasai atau kesedaran terhadap kesalahan tetapi
dia tidak mampu menghentikannya.
Malah dalam suasana yang lebih
baik bila seseorang diingatkan oleh Allah tentang kesalahan dan dosanya
dia mimpikan haiwan liar seperti harimau dan singa, serigala dan
beruang, anjing dan babi jantan, dan haiwan-haiwan kecil – musang,
arnab, kucing ular, kala jengking dan haiwan yang memakan daging dan
juga haiwan berbisa, haiwan yang merosakkan.,
Untuk menyatakan
sebahagian kecil kejahatan yang ditunjukkan oleh gambaran-gambaran itu:
Harimau adalah simbol; ujub dan besar diri serta takabur yang sampai
kepada peringkat angkuh dengan Allah:
“Orang-orang yang mendustakan
ayat-ayat Kami dan tidak mahu terima dia, maka tidak akan dibuka
pintu-pintu langit dan tidak akan mereka masuk syurga sehingga unta
boleh masuk ke lubang jarum”. (Surah al-A’raaf, ayat 40).
Hukuman yang sama juga bagi mereka yang angkuh dengan sesama manusia.
Serigala adalah simbol kasihkan diri yang melampau dan inginkan pujian.
Beruang melambangkan kemarahan dan keberangan dan kezaliman ke atas
orang yang dia kuasai. Serigala melambangkan kerakusan tanpa
memperdulikan haram dan halal, bersih atau kotor. Anjing melambangkan
kasihkan dunia dan huru harinya. Babi melambangkan kedinginan, cita-cita
tinggi, berendam dan hawa nafsu yang kuat. Musang menunjukkan penipuan,
pembohongan, menipu dalam urusan dunia. Arnab menunjukkan kelakuan yang
sama, kecuali dilakukan secara tidak sedar dan dalam kelalaian. Harimau
bintang – usaha yang digunakan tanpa pertimbangan dan menyakitkan hati,
juga ingin menjadi terkenal. Kucing – kebakhilan dan memutar belit.
Ular – berbohong, mengata-ngata, membuat tuduhan palsu dan menyakitkan
orang lain dengan perkataannya. Kala jengking – kritik yang tidak sihat,
mempersendakan orang dan tidak menerima mereka. Tebuan – bahasa kesat
yang menyakitkan hati orang.
Jika seseorang bermimpi berlawan
dengan salah satu daripada haiwan tersebut tetapi tidak dapat
mengalahkannya dia perlu memperkuatkan lagi usaha, ibadat dan ingatan
secara sedar, sehingga sekali pukul binatang itu dapat dihapuskan. Jika
bermimpi membunuh binatang itu bermakna dia telah berhenti melakukan
kesalahan dan menyakitkan hati orang lain. Allah berfirman:
“Dia akan hapuskan daripada mereka kejahatan dan Dia akan perbaiki keadaan mereka”. (Surah Muhammad, ayat 2).
Jika dia bermimpi salah satu daripada binatang itu berubah menjadi
manusia itu tandanya suasananya yang salah dahulu telah diperbetulkannya
dan taubatnya diterima, kerana tanda sebenar taubat diterima ialah
ketidak-upayaan melakukan kesalahan yang sama.
“Kecuali orang yang
bertaubat dan beriman dan mengerjakan akal salih, maka mereka itu Allah
tukarkan kejahatan mereka dengan kebaikan…” (Surah al-Furqaan, ayat 70).
Bila seseorang diselamatkan daripada kejahatan dan kesalahan dia mesti
menjaganya sungguh-sungguh, jangan berasa sudah selamat, kerana hawa
nafsu dan ego mendapat kembali kekuatannya melalui ingatan yang sedikit
terhadap keingkaran, bangkangan dan kejahatan, dan membawa seseorang
kembali kepada cara lama. Suasana roh yang sejahtera dengan mudah akan
hilang. Tujuan Allah memerintahkan hamba-hamba-Nya menahan diri daripada
yang haram adalah mengwujudkan amaran yang berterusan untuk menjaga
seseorang agar sentiasa berwaspada.
Ego jahat yang memerintah
kadang-kadang kelihatan dalam mimpi sebagai orang kafir; diri yang
mengkritik diri sendiri boleh kelihatan sebagai orang Yahudi; diri yang
berperangsang kadang-kadang kelihatan sebagai orang Kristian.