Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat
junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan
pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah,
Sesiapa pun tidak dapat menduga bilakah saat kematian mereka akan
tiba. Sebab itu ramai yang masih leka dan tiada persediaan ‘menanti’
saat kematian mereka.
Allah berfirman yang bermaksud: “Setiap yang hidup akan merasai mati,
dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan;
dan kepada Kamilah kamu akan kembali.” (Surah al-Anbiya’ ayat 35)
Apabila mayat dikebumikan dikubur, maka dia akan tinggal keseorangan
melainkan yang akan menemaninya adalah amalannya ketika di dunia. Jika
banyak amal solehnya maka dia akan merasa gembira dan berbahagia, tetapi
jika dia membawa amalan dosa dan maksiat dan tidak sempat bertaubat
kepada Allah SWT maka dia akan berdukacita , sedih dan merasai amat
takut untuk berhadapan dengan malaikat Munkar dan Nakir.
Malaikat yang menanyakan persoalan di amal barzakh adalah Malaikat
Munkar Dan Nakir. Malaikat Munkar dan Nakir bertugas menanyai mayat
dalam alam kubur tentang siapa Tuhannya, apa agamanya dan siapa nabinya.
Sedangkan dalam suatu hadis riwayat Bukhari dan Muslim, Rasulullah
menjelaskan bahwa al-Qaulu as-Tsabit dalam QS Ibrahim: 27 adalah jawaban
orang Islam terhadap pertanyaan Malaikat di dalam alam kubur.
Firman Allah SWT maksudnya : “Allah meneguhkan (iman) orang-orang
yang beriman dengan ucapan yang teguh (al-Qaulu as-Tsabit) (dalam
kehidupan ) di dunia dan akhirat; dan Allah menyesatkan orang-orang yang
zalim, dan Allah berbuat apa yang Dia kehendaki” (Surah Ibrahim ayat
27)
Asbabun Nuzaul ayat 27 :
Al-Barra’ r.a menyatakan bahawa ayat ini diturunkan berkenaan tentang
azab kubur dan keadaan yang terjadi di alam kubur. (Hadis sahih riwayat
Nasai)
Firman Allah dalam Surah al-Mukminun 23 ayat 99-100 maksudnya :
“Sehingga apabila tiba maut kepada salah seorang di kalangan mereka,
berkatalah ia: Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku (hidup semula di
dunia). Supaya aku dapat mengerjakan amal-amal yang soleh dalam
perkara-perkara yang telah aku tinggalkan. Tidak! Bahkan sesungguhnya ia
hanya perkataan yang dia ucapkan, sedang di hadapan mereka ada barzakh
hingga hari mereka dibangkitkan semula.”
Firman Allah dalam Surah al-Ghafir 40 ayat 46 maksudnya : “Mereka
didedahkan kepada api neraka pada waktu pagi dan petang, dan pada hari
berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat): “Masukkanlah Firaun
dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa api neraka yang
sedahsyat-dahsyatnya!”
Apakah yang dimaksudkan dengan “Mereka didedahkan kepada api neraka
pada waktu pagi dan petang”? Ia bermaksud azab sebelum hari kiamat. Ini
kerana ayat selepas itu menyebut, yang maksudnya: “dan pada hari
berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat):
Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa api
neraka yang sedahsyat-dahsyatnya!”. Jelas sekali azab yang pertama ialah
azab sebelum kiamat yang dibentangkan kepada mereka pada waktu pagi dan
petang.
Sahabat yang dimuliakan,
Berbagai keadaan mayat apabila dikebumikan dan mereka memasuki alam barzakh.
1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat.
Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik
kepada Allah. Kawan-kawan syirik ini jangan buat main-main, dosa yang
paling besar dalam Islam. Kekal dalam neraka selama-lamanya.
2. Mayat yang mukanya berbentuk babi.
Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu,
tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat
dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar.
Perbuatan keji dan mungkar ini banyak, bukan hanya berduaan ditempat
gelap, minum arak, berjudi sahaja. Tak tutup aurat juga perbuatan keji.
Bayangkanlah sejak dari baligh lagi kawan-kawan tak pernah tutup aurat,
berapa banyak dosa yang telah dikumpulkan. Siksa api neraka amat pedih.
3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam.
Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa.
4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup.
Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram. Harta
yang haram banyak contohnya. Antaranya mencuri… harta yang haram.
Merompak… harta haram. Melesapkan duit kawan… harta yang haram.
5. Mayat yang kukunya mengcengkam dan meliliti seluruh tubuhnya.
Itulah mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi, mengata orang dan mengumpat orang.
6. Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk dari bangkai.
Itulah mayat orang yang suka makan riba’.
7. Mayat yang wajahnya tersenyum
Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh.
Peristiwa di alam kubur atau di alam barzakh bermula apabila
seseorang itu telah mati dan kemudiannya dimasukkan ke dalam kubur. Di
alam kubur itulah seseorang itu dikatakan berada di alam barzakh.
Barzakh ialah dinding pemisah di antara dua alam yang akan dialami oleh
setiap manusia iaitu di antara alam dunia dengan alam akhirat. Setelah
seseorang itu mati, dia akan kembali ke alam akhirat tetapi sebelum
menempuh alam akhirat, dia akan berada di alam barzakh terlebih dahulu.
Alam akhirat yang sebenarnya ialah alam Mahsyar iaitu setelah berlaku
kiamat yang seterusnya manusia akan menuju ke syurga atau ke neraka.
Jadi, alam barzakh ialah tempat seseorang itu akan menunggu setelah dia
mati sebelum dia dibangkitkan semula oleh Allah SWT di hari kiamat
nanti.
Apabila seseorang itu mati, dia akan ditanamkan. Ada
setengah-setengahnya dibakar, namun hakikamya adalah ditanam juga dan
tetap menuju ke alam barzakh juga. Bagi umat Islam, setiap yang telah
mati adalah ditanam. Begitu juga sebahagian dari orang-orang kafir.
Mereka yang menghantarkan seseorang yang telah mati itu ke kubur akan
pulang, tidak kira sama ada dia suaminya atau anaknya atau isterinya
atau siapa saja. Tidak ada siapa yang mahu menunggu lama-lama di atas
kubur tadi. Maka akan tinggallah seseorang yang telah mati itu tadi
berseorang diri di dalam kubur yang sempit lagi gelap gulita itu.
Menurut satu riwayat hadis Rasulullah SAW, kibaran pakaian
orang-orang yang hidup di atas kubur ketika meninggalkan kubur si mati
setelah upacara pengkebumian selesai, dapat didengar oleh mayat yang
terkujur di dalam tanah itu. Dan setelah beberapa langkah mereka
meninggalkan mayat orang yang telah dikebumikan tadi, Allah SWT
meniupkan semula roh si mati tadi ke dalam jasadnya. Ketika itu, mayat
tadi pun terkejut dan bingkas bangun. Ada satu riwayat dari Syeikh Ibnu
Hajar Haitami, roh yang dikembalikan oleh Allah SWT kepada mayat itu
hanya kepada sebahagian badannya saja iaitu dari punggung ke atas.
Kemudian, setelah roh ditiupkan semula oleh Allah SWT kepada si
mayat, dia pun hidup semula. Ketika itu datanglah dua orang malaikat
yang bernama Mungkar dan Nakir untuk menyoal si mayat tadi. Adapun
Mungkar dan Nakir ini akan hadir kepada setiap yang mati sama ada dia
mukmin atau kafir, sama ada mukmin yang ahli syurga atau pun muslim yang
derhaka, yang munafik, yang musyrik dan sebagainya.
Dan Mungkar dan Nakir ini ialah dua orang malaikat yang tidak siapa
pun pernah melihat rupanya. Dengan sebab itu, tidak siapa pun kenal dan
tahu akan kedua malaikat ini. Sebab itulah mereka berdua dinamakan
Mungkar dan Nakir. Walau bagaimana pun keadaan kedua orang malaikat ini
dapat digambarkan juga oleh ulama-ulama yang jiwa mereka suci dan bersih
yang mana mereka itu sentiasa dalam pimpinan Allah SWT. Walau pun kedua
malaikat malaikat Mungkar dan Nakir tidak pernah dilihat oleh sesiapa
pun, tidak seperti malaikat- malaikat lain umpamanya Jibril dan Mikail
yang mana kedua mereka itu pernah dilihat oleh Rasulullah malah Jibril
adalah yang selalu bertemu dengan Rasulullah sama ada dalam rupanya yang
asal mahupun dalam rupa menyamar, namun ada riwayat-riwayat hadis yang
menggambarkan keadaan Mungkar dan Nakir itu.
Di dalam satu riwayat hadis menceritakan bahawa muka Mungkar dan
Nakir ini adalah amat hitam dan legam lagi kebiru-biruan. Mukanya itu
adalah terlalu besar dan lebar. Selain dari itu, jasadnya juga adalah
hitam legam serta kebiru-biruan. Mata Mungkar dan Nangkir ini adalah
merah menyala seperti sebiji periuk tembaga. Di dalam satu riwayat lain,
mata Mungkar dan Nakir itu dikatakan seperti kilat yang menyambar,
bersinar-sinar lagi tajam. Begitu juga keadaan matanya hinggakan tidak
ada siapa pun yang boleh menatap matanya itu.
Suara kedua malaikat itu adalah seperti guruh halilintar yang
membelah langit malah lebih dahsyat dari itu lagi. Kemudian, apabila
malaikat ini bersuara ketika menyoal si mati dari golongan orang-orang
yang muslim tetapi derhaka kepada Allah seperti orang yang mengaku
muslim tetapi tidak sembahyang, tidak puasa, tidak bersedekah, tidak
naik haji bila cukup syarat, tidak mahu menunaikan perintah-perintah
Tuhan malah melakukan larangan-larangan Tuhan seperti minum arak, main
judi, bergaul bebas, berzina, mendedah aurat dan lain-lainnya dan juga
bersuara kepada orang-orang munafik, orang kafir serta orang-orang
musyrik, keluar dari mulut kedua malaikat itu suatu api yang menyambar
dan membakar mayat-mayat tadi.
Cuba kita bayangkan keadaan mayat yang keseorangan diri di dalam alam
kubur atau alam barzakh tadi, tiada teman dan taulan, tiada sanak
saudara, tiada pangkat dan darjat dan sebagainya. Semua itu sudah
tinggal di dunia dan yang akan mengiring mayat ke dalam kubur hanyalah
amal soleh . amal ibadah dan bacaan al-Quran yang akan menjadi pembela
di dalam segala perbicaraan. Kalau ada amal soleh, maka akan
terselamatlah kita di dalam persoalan-persoalan kedua malaikat tadi
tetapi kalaulah amal tholeh saja yang mengiring atau amal jahat, maka
akan musnahlah si mayat. Dalam keadaan demikian terpekik terlolonglah si
mayat seorang diri, tidak ada siapa yang tahu dan tidak ada siapa yang
mendengarnya.
Dalam kita membayangkan keadaan mayat di dalam kubur tadi, janganlah
kita bayangkan keadaan seperti lubang kubur yang kita korek pada ketika
hendak menanamkan mayat. Alam barzakh atau alam kubur, bukanlah seperti
liang lahad yang kita korek untuk kita tanamkan si mayat. Ia adalah satu
alam yang lain, yang terpisah dari alam nyata ini. Lubang kubur yang
kita korek tadi hanya tempat kita hendak menyimpan mayat. Ia masih di
alam nyata iaitu di muka bumi.
Pendek kata, kalau kita korek semula lubang kubur tadi, kita tetap
dapat melihat mayat yang kita tanamkan, terbujur baring dengan dibaham
oleh ulat-ulat dan cacing hingga seluruh tulang dan daging reput menjadi
tanah. Oleh yang demikian, bukan itu yang sebenarnya berlaku kepada si
mayat di alam kubur. Yang sebenarnya berlaku ialah, mereka sudah
berpindah ke alam barzakh sambil menunggu hari Pembicaraan di padang
Yaumal Mahsyar nanti. Jadi, di alam barzakh tempat setiap orang yang
sudah mati itu menunggu itulah, mereka masing-masing akan bertemu dengan
malaikat Mungkar dan Nakir yang keadaan mereka berdua itu seperti yang
digambarkan di atas tadi. Seterusnya, di tangan mereka terdapat pemukul
daripada besi atau cemeti besi yang mana pemukul mereka itu kalau
digunakan untuk memukul bukit-bukit dan gunung di dunia ini, akan hancur
luluh semuanya. Kalaulah gunung-ganang dan bukit bukau yang begitu kuat
boleh hancur berderai, bayangkanlah pemukul yang sama itu digunakan
kepada jasad si mati yang lemah longlai itu. Apakah daya upaya si mayat
tadi untuk mempertahankan dirinya. Tidak ada daya upaya. Cemeti besi
yang begitu dahsyat yang menurut satu riwayat lain, kalau berhimpun
seluruh umat yang melontar Jumrah di Mina sekali pun cemeti itu tidak
terdaya untuk dipikul, tetap akan menghempap ke jasad si mayat yang
lemah dan kerdil tadi.
Sahabat yang dihormati,
Pada satu hari, Rasulullah SAW masuk ke tempat sembahyang (musolla)
dan baginda melihat beberapa orang sedang bergelak ketawa atau berbual
kosong. Lalu baginda bersabda yang bermaksud :
“Kalau kamu semua memperbanyakkan mengingati perkara yang melenyapkan
segala kelazatan hidup, nescaya kamu akan menjadi sibuk (tekun
beribadat) sepertimana aku melihat kematian.”
“Oleh itu perbanyakkanlah mengingati mati kerana tidak berlalu satu
hari melainkan kubur akan berkata, ‘aku rumah kesepian, aku rumah
keseorangan, aku rumah tanah dan aku rumah ulat dan cacing.”
“Apabila dikebumikan hamba yang beriman, maka kubur berkata
kepadanya, ‘marhaban wa ahlan’ (ucapan selamat datang), kamu adalah
orang yang aku kasihi di kalangan mereka yang berjalan di atas
belakangku, dan apabila aku menerimamu hari ini, lihatlah apa aku akan
lakukan kepada kamu.”
Sambung Nabi saw lagi ;
“Maka kubur pun menjadi luas sejauh pandangan matanya dan dibukakan juga kepadanya pintu yang menghadap ke syurga..”
“Dan apabila dikebumikan hamba yang berdosa dan kafir, maka kubur
berkata kepadanya, ‘la marhaban wa la ahlan’ (yakni tidak diundang dan
tidak diterima kehadirannya).’
Engkaulah antara mereka yang paling aku benci yang berjalan di atas
belakangku selama ini. Dan apabila aku menerima kamu hari ini, kamu akan
saksikan apa yang bakal aku lakukan terhadapmu.”
Sabda Nabi SAW yang maksudnya, “Maka kubur pun sedikit demi sedikit
mula menghimpit tubuhnya hingga bertemu rapatlah segala tulang
belulangnya.”
Rasulullah SAW mengepal jari-jarinya lalu menyambung, ” Dihantarkan
kepadanya tujuh puluh ular besar lagi berbisa, jika seekor daripadanya
menyemburkan bisanya ke atas muka bumi ini, nescaya tidak akan tumbuh
sesuatu apa pun. Selama mana baki dunia ini, maka selama itulah dia akan
dibelit dan dipagut ular-ular itu hinggalah tiba hari perhitungan
(Yaumul Hisab).”
Nabi SAW bersabda lagi maksudnya : “Kubur itu samaada sebuah taman syurga ataupun sebuah lubuk api neraka.”
Sahabat yang dikasihi,
Orang mukmin yang soleh, yang taat kepada perintah Allah dan Rasul
yang mengatur setiap aspek kehidupannya mengikut Al-Quran dan Sunnah
dari aspek yang sekecil-kecilnya hinggalah ke aspek yang
sebesar-besamya, mereka-mereka ini dapat menjawab dengan mudah setiap
soalan yang ditanya oleh Mungkar dan Nakir.
Apabila semua soalan itu telah dijawab, maka malaikat Mungkar dan
Nakir pun mempersilakan mayat tadi berehat di satu kawasan yang sangat
luas. Kemudian malaikat pun berkata, “Tidurlah kamu di sini sebagai
tidur pengantin”. Yang dimaksudkan ialah tidur yang penuh dengan
keindahan dan keseronokan yang dinikmati di alam barzakh bagi orang
mukmin soleh adalah lebih dari keindahan malam pengantin. Nikmat-nikmat
kehidupan di dalam syurga Allah hantarkan melalui malaikat-malaikat
untuk mereka.