Bismillahirrahmanirrahiim.
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Pengenalan tentang Tuhan diatas landasan ilmu semata-mata belum
menjamin keselamatan (dalam) kesempurnaan makrifat. Ia bagaikan
pengenalan tentang Kaabah tetapi diri belum sampai kepada Kaabah yang
sebenarnya. Apa yang ada ditangan hanya maklumat dan gambar bukannya
hakikatnya. Bicara KeTuhanan tidak boleh hanya pada lisan dan akal. Demi
untuk keselamatan akhirat, seharusnya kita terjun dan menyelami lautan
KeTuhanan yang dalam melalui jalan para ahli sufi, jalan ahli tasawuf.
Berkata Imam al-Ghazali :“Aku menyeberangi lautan fekah, aku sampai ke
seberang, aku menyelami lautan tauhid, aku sampai ke seberang, aku
menyeberangi lautan falsafah, aku sampai ke seberangnya, (tetapi)
apabila aku menyeberangi lautan tasawuf, aku tenggelam dalam lautannya
tanpa penghujung.
Sesungguhnya kepentingan mendalami lautan
tauhid melalui jalan tasawuf amatlah ditekan oleh para ulama yang telah
mengecapi hasilnya.
Para sahabat bertanya kepada Rasulullah SAW : “Wahai Rasululah, apakah amal yang lebih afdhal?”
Rasulullah SAW menjawab : ”Mengenal Allah azza Wa Jalla…”.
Mereka bertanya lagi : “Apakah segala amal yang lebih pahalanya…?”
Rasulullah SAW menjawab : ”Mengenal Allah Azza Wa Jalla…”.
Sahabat tersebut bertanya lagi : ”Ya Rasulullah, kami bertanya tentang amal, mengapa tuan menjawab dengan ilmu…?”
Rasululah SAW bersabda : ”Bahawa sedikit amal dengan mengenal Allah
adalah lebih baik daripada banyak amal tetapi tidak mengenal Allah.
Kerana amal yang seperti itu tidak bermanfaat”.
Imam al-Ghazali
menyatakan dalam kitab beliau ‘Jawahir al-Quran’ : “Bahawasanya ilmu
tariqah dan suluk yang dinamakan dengan ilmu tasawuf itu adalah lebih
tinggi dan lebih mulia daripada ilmu fiqh dan ilmu kalam, dan yang lebih
tinggi daripada semuanya itu adalah ilmu makrifat yang dinamakan juga
ilmu hakikat”.
Ilmu tariqah dan suluk itu adalah jalan bagi
mengetahui ilmu hakikat, yang dinamakan dengan “ilm al-Nafi’, yakni ilmu
yang memberi manfaat di akhirat kelak. Selain itu juga dinamakan dengan
ilmu tasawuf sebagaimana yang akan dihuraikan kelak pada bahagian lain
dalam kitab ini.
Al-‘Arif Billah al-Sayid ‘Abd Allah ibn ‘Alawi
al-Haddad, di dalam kitab beliau yang berjudul ‘Kitab al-Ilmiah wa Usul
al-Hikmah’, menyatakan sebagai berikut :
“Kemudian daripada itu,
apabila engkau tilik kepada karangan Aimmat al-Din, yakni ulama ahli
tasawuf daripada segala kitab yang memberi manfaat pada agama dia
akhirat kelak, nescaya tiada engkau lihat sebuah kitab pun yang lebih
menghimpunkan sebagai ilmu yang memberi manfaat itu daripada segala
kitab yang ditulis oleh Imam al-Ghazali, seperti ‘Ihya ‘Ulum al-Din’,
‘Arba’in al-Ushul’, ‘Minhaj al-‘Abidin’, ‘Bidayat al-Hidayah’.”
“Semua kitab ini telah dikenal oleh orang-orang al-Haqq dan al-Inshaf,
yakni orang yang adil dan mempunyai mata hati di dalam agama, tidak ada
yang akan mengingkarinya melainkan orang-orang yang dungu lagi jahil,
atau orang yang tergolong kepada ulama zahir yang telah memperdayakan
dirinya dan lalai daripada kembali kepada jalan kebenaran. Mudah-mudahan
Allah Taala memberi ilham akan kami dengan petunjukNya dan memelihara
kami daripada kejahatan diri kami sendiri dan kejahatan amal kami.
Sesungguhnya tiada daya menjauhi maksiat dan tiada upaya melakukan
ketaatan melainkan dengan pertolongan Allah Taala”.
Syaikh Ibn ‘Ibad menukilkan di dalam kitab beliau Syarah Hikam daripada Ibn ‘Athaillah, katanya :
“Ketahuilah olehmu, bahawasanya yang dimaksudkan dengan kelebihan ilmu
yang dinyatakan secara berulang-ulang di dalam al-Quran dan As-Sunnah
ialah ilmu yang memberi manfaat yang disertai dengan perasaan takut
kepada Allah, serta dilengkapi dengan kegerunan kepada Allah dan
firmanNya. Adapun yang takut kepada Allah itu hanyalah dari kalangan
ulama, takut itu melazimkan akan ilmu”.
Dalam kitab Sirras
Salikin disebut : “Adapun yang dimaksudkan dengan ilmu itu sebagaimana
yang diutarakan di atas, yakni ilmu yang tersebut di dalam al-Quran dan
As-Sunnah ialah ilmu yang memberi manfaat pada agama akhirat kelak,
ilmu-ilmu tersebut telah dinukilkan oleh Imam al-Ghazali di dalam
kitab-kitab beliau seperti Minhajul ‘Abidin dan lain-lainnya. Demikian
juga segala ilmu tasawuf itu adalah ilmu yang memberi manfaat di dunia
dan akhirat kerana ilmu tasawuf sekarang terhimpun di dalam ilmu
usuluddin, ilmu fiqh dan ilmu tariqah sebagaimana yang tersebut di dalam
kitab ini dan kitab mukhtashar ihya’ ulum al-Din dan lain-lainnya
daripada beberapa kitab ilmu tasawuf yang memperkatakan ilmu suluk dan
ilmu tariqah.”
Oleh yang demikian, al-Sayid Syaikh Abu al-Hassan
al- Syadzili mengatakan :“Barangsiapa yang tiada masuk dan mengetahui
akan ilmu ini, yakni ilmu tasawuf nescaya ia mati dalam keadaan
mengekalkan dosa-dosa tanpa diketahuinya”.
Sehubungan dengan itu,
Syaikh Ibn ‘Ibad menyatakan di dalam kitab beliau Syarah Hikam sebagai
tersebut :“Dan segala ilmu ini, yakni ilmu tasawuf, sepatutnya manusia
meleburkan diri di dalam menuntutnya sepanjang usianya, dan janganlah ia
memadai dengan banyak atau sedikitnya. Manakala ilmu yang lain daripada
ilmu tasawuf, adakalanya tidak diperlukan di dalam kehidupan dan
adakalanya ia memberi mudharat kepada orang yang memilikinya, jika ia
berterusan mendalami ilmu itu. Rasulullah SAW telah bermohon kepada
Allah agar dijauhkan daripada ilmu yang tidak bermanfaat, baginda
bersabda : ‘Kami berlindung kepada Allah daripada ilmu yang tidak
bermanfaat’.”
Selanjutnya Syaikh Ibnu ‘Ibad mengatakan
:“Ketahuilah olehmu, bahawasanya telah termaktub dengan banyaknya di
dalam al-Quran dan As-Sunnah yang menyatakan kelebihan ilmu dan ulama
dengan tidak terhingga. Dan tidaklah diharapkan kelebihan yang demikian
itu melainkan oleh orang-orang yang lurus niatnya. Dan tiada lain
tujuannya menuntut ilmu selain daripada semata-mata mengharapkan
keredhaan Ilahi, dan untuk mengamalkannya dan kerana hendak keluar
daripada kejahilan kepada cahaya. Inilah yang dikatakan sebagai niat
yang lurus, yang akan diberi penilaian oleh Allah di akhirat kelak dan
memperolehi faedahnya di dunia dalam melakukan ibadah. Maksudnya
disegerakan faedah ilmu di dunia dengan berbuat ibadah dan ditangguhkan
faedahnya pada hari akhirat kelak dengan beberapa pahala”.
Demikian juga segala kitab Ilmu Tasawuf yang tertera di dalamnya adalah
ilmu yang memberi manfaat, kerana dalam kitab tasawuf itu telah
terkandung ilmu usuluddin dan ilmu fiqh yang fardhu ‘ain, yang perlu
diketahui oleh orang yang suluk, yakni orang yang menjalani jalan
akhirat yang menyampaikan ke dalam syurga dan meyampaikan kepada
makrifat akan Allah dengan mengetahui sebenar-benarnya perkara yang
mendatangkan perasaan takut kepada Allah.
Oleh yang demikian,
Imam Malik rahimahuLlah pernah berkata :“Barangsiapa yang menuntut ilmu
tasawuf dan tiada mengetahui ilmu fiqh yang fardhu ‘ain, maka
sesungguhnya jadi zindiqlah dia, dan barangsiapa yang menuntut ilmu fiqh
tapi dia tidak menuntut ilmu tasawuf, maka sesungguhnya jadi fasiqlah
dia dan barang siapa yang menghimpunkan kedua-duanya maka jadilah dia
ulama yang muhaqqiq yang mengenal Allah, dan merekalah yang bernama
ulama sufi yang menghimpunkan antara syariat, tariqah dan hakikat.”
Adapun segala kitab Imam al-Ghazali yang dinukilkan di atas, telah
terhimpun di dalamnya ilmu usuluddin (I’tiqad) dan ilmu fiqah (ibadat)
serta adat. Selanjutnya ilmu tasawuf itu dinamakan dengan ilmu batin
yang keseluruhannya dinamakan dengan ilmu suluk dan ilmu tariqah seperti
yang akan dihuraikan pada bahagian lain di dalam kitab ini. Insya
Allah. Itulah yang dinamakan ilmu yang memberi manfaat di alam akhirat
kelak. Ia juga dinamakan dengan ilmu taqwa yakni suatu ilmu yang
diperintahkan oleh Allah untuk menuntutnya, untuk dijadikan bekalan
menuju akhirat sebagaimana firmanNya yang berbunyi :
“Dan hendaklah kamu mencari perbekalan, maka sesungguhnya perbekalan yang paling baik adalah taqwa”. (Al-Baqarah : 107)
Seseorang itu tidak akan pernah takut kepada Allah melainkan dengan
mengetahui segala ilmu, sebagaimana yang termaktub di dalam al-Quran
bahawa Allah Taala berfirman :
“Sesungguhnya yang takut kepada Allah itu dari kalangan hambaNya ialah para ulama”. (Faathir : 28)
Adapun yang dimaksudkan dengan ulama itu ialah ulama yang menjalani
jalan tasawuf sebagaimana yang dinyatakan oleh Syaikh ‘Ibad sebelum ini.
Adapun ilmu yang menghimpunkan segala cabang ilmu Islam itu dinamakan
dengan ilmu tasawuf yang hakiki. Oleh yang demikian maka barangsiapa
yang tiada menceburkan dirinya untuk menuntut ilmu tasawuf maka adalah
sebagai pertanda bahawa orang tersebut adalah orang yang kurang imannya,
kurang akalnya dan kurang agamanya”.
Demikianlah dijelaskan oleh
Syaikh Husain ibn Abdullah di dalam kitabnya tersebut. Sehubungan
dengan itu, sepatutnya orang yang mengingini kemenangan di akhirat itu
menuntut ilmu tasawuf dan mengajarkannya seperti orang-orang yang
menuntut dan mengajarkan ilmu-ilmu yang lainnya. Kerana barangsiapa yang
menuntut ilmu tasawuf itu nescaya ia lebih kaya daripada ilmu-ilmu yang
lainnya. Adapun ilmu-ilmu selain ilmu tasawuf itu tidaklah lebih utama
daripada ilmu tasawuf walaupun orang tersebut dikenal sebesar-besar
ulama.
Syaikh Waliyullah yang amat besar Sayyid al-Syaikh Ibrahim
al-Dusuqi berkata : “Adapun menuntut ilmu tariqah, yakni ilmu tasawuf
wajib hukumnya bagi tiap-tiap murid yakni setiap orang yang menjalani
akan jalan akhirat yang mengingini kemenangan di alam akhirat, walaupun
ia sebesar-besar ulama pada bidang pengetahuan yang lain daripada ilmu
tasawuf ini”.
Sehubungan dengan itu, para ahli sufi mengatakan :“Setiap ahli sufi itu adalah faqih dan bukanlah setiap faqih itu ahli sufi”.
Ini adalah kerana setiap ahli sufi (yang benar-benar ahli sufi) itu
memiliki pengetahuan yang mendalam dalam bidang fiqh dan tidak
semestinya setiap ulama yang mahir di bidang fiqh itu mengetahui ilmu
tasawuf. Kerana ilmu fiqh itu diumpamakan oleh ulama seperti kulit
kelapa bahagian luar, manakala ilmu tasawuf (tariqah) bagaikan kulit
kelapa bahagian dalam (tempurung) manakala ilmu hakikat adalah bagaikan
isinya. Bahkan lebih jauh lagi dapat dikatakan bahawa ilmu fiqh itu
bagaikan kulit kelapa, ilmu tasawuf itu bagaikan isinya sedangkan ilmu
hakikat itu adalah seumpama minyaknya.
Ilmu yang lain dari ilmu
tauhid dan tasawuf adalah menjadi hujah kepada manusia sedangkan ilmu
tauhid dan kebersihan jiwalah yang akan menjadi kebenaranmu disisi
Tuhan.
Firman Allah :“Dan (orang-orang yang beriman kepada
Allah), kebanyakan mereka tidak beriman kepada Allah melainkan mereka
mempersekutukannya juga dengan yang lain.” (Yusuf :106)
Makrifat
para ahli sufi atau Al-Khossah terhasil secara zauqi melalui Tajribah
Al-Sufiyyah. Dalam perkataan lain zauqi atau kecapan terhadap pelbagai
pengertian makrifat diperolehi secara langsung hasil tajalli di dalam
hati (Qalbu) mereka. Mereka yang mengalaminya menjadi tenggelam dan
fana’ daripada dirinya sendiri dan daripada segala sesuatu selain
daripada Allah. Oleh itu apa yang tersyuhud kepadanya cumalah Allah
sahaja. Kesedaran dan perasaannya dilimpahi dengan Qudrah Ilahi yang
terlihat pada sesuatu, dengan Iradah Ilahi yang melaksana segala
sesuatu; juga dengan perbuatan Ilahi yang kenyataannya dapat dilihat
pada gerak dan diamnya segala yang wujud di alam ini. Inilah yang
dinukilkan oleh Syaikh ibnu ‘Athaillah dalam Syarah Al-Hikam :
“Bagaimanakah Ia dapat dihijab oleh sesuatu sedangkan Ia yang menzahirkan segala sesuatu.
“Bagaimanakah akan mungkin akan dihijab oleh sesuatu padahal Ia lebih jelas dari sesuatu.
”Bagaimanakah mungkin akan dihijab oleh sesuatu, padahal Ia yang Esa yang tidak ada disampingNya sesuatu apapun.
“Bagaimanakah akan mungkin dihijab oleh sesuatu, padahal andaikan tidak ada Allah, nescaya tidak akan ada segala sesuatu.”
Inilah lautan makrifat Ahli Sufi, makrifat yang ada didalam qalbu
mereka tidak boleh difahami oleh kebanyakan orang awam, oleh para ahli
ilmu kalam. Makrifat mereka adalah melalui penghayatan jiwa yang
berjelira, memperkayakan pengalaman keruhanian mereka sehinggakan
membuahkan makrifat yang kehalusannya sukar difahami oleh pandangan
biasa yang tumpul.
Inilah apa yang dikatakan oleh Al-Tahanawi
bahawa orang yang mengalami makrifat melalui jalan kesufian, mereka
melihat setiap zat, pelbagai sifat dan pelbagai perbuatan, tenggelam
hapus dalam pancaran cahaya Zat Allah, pelbagai Sifat KesempurnaanNya
dan PerbuatanNya.
Syaikh Al-Junaid mengatakan :
"... daripada
makrifat ahli sufi, ia wujud tanpa kemahuan berdiri di hadapan Allah
dalam keadaan melihat tadbiran Allah terus atas dirinya, ia melihat
Allah dalam QudrahNya menentukannya. Dan dia menjadi tenggelam dalam
lautan kesatuan Allah, benar-benar fana’ daripada dirinya dan daripada
seruan Allah kepadanya serta daripada jawapannya kepada Allah, iaitu
merupakan satu kenyataan yang sejati terhadap Wahdaniyyah Allah dalam
kehampirannya yang sejati dengan Allah. Lalu kesedaran dan aksinya
menjadi hilang kerana Allah melaksanakan di dalam dirinya apa yang
diKehendaki olehNya. Ilmu tentang hal yang demikian diperolehi apabila
telah kembalilah seseorang hamba dari akhir ke awalnya, supaya ianya
menjadi sebagaimana semula; iaitu sebelum ia menjadi seperti sekarang.
Dalil dalam hal ini ialah firman Allah :
"Dan (ingatlah wahai
Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan Zuriat anak-anak Adam
(turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan ia jadikan mereka
saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan
firmanya-Nya): ‘Bukankah Aku Tuhan kamu?’ Mereka semua menjawab, ‘Benar
…’." (al-‘Araf :172)
Mendalami lautan Ilmu KeTuhanan melalui
jalan ahli sufi adalah yang bersih dan sempurna, ia mempelajari tentang
Tuhannya dengan Tuhannya sendiri. Ia memperolehi melalui jalan tajalli
ke dalam qalbinya.
Dalam kitab Siraj Tholibin Syaikh Al-Junaid berkata :“Tidak ada yang (dapat) mengenal Allah kecuali Allah sendiri.”
Telah berkata Abu Bakar r.a, pada sebahagian khutbah beliau di atas
mimbar :“Segala puja-puji hanya untuk Allah yang tidak pernah
menciptakan jalan apapun bagi makhluk untuk makrifat kepadaNya kecuali
(makhluk itu sendiri) dapat merasakan kelemahan untuk makrifat
kepadaNya.”
Siapakah yang lebih mengetahui tentang diriNya
melainkan diriNya. Akal amat terbatas dalam mengenal Tuhannya, namun
disana dalam diri insan, insan memiliki ruh yang memiliki kekuatan untuk
menangkap rahsia Tuhannya yang tak mampu difahami oleh akal. Ia sudah
makrifat dengan Tuhannya sebelum ia berada dalam jasad ini, ia memiliki
keistimewaan yang hebat mengatasi makhlukNya lain. Namun kebanyakan ruh
ini telah lupa akan asalnya apabila berada di alam ini, sehingga ia
diselaputi hijab-hijab yang tebal antara ia dengan Tuhannya. Ini
disebabkan dosa-dosa yang dilakukan, terhijab dengan jasad kasar yang
dicipta dari tanah, terhijab dengan dunia yang diperlihat indah,
terhijab dengan makhluk disekelilingnya. Ia menjadi lupa asalnya, ia
menjadi jahil, menjadi buta, menjadi pekak, menjadi bisu, ia tidak kenal
dirinya siapa, ia hidup bertuhankan hawa nafsu dan syaitan, syaitan
membawa ia kepada neraka kegelapan ketuhanan.
Berkata syaikh Al Junaid :“Ruhnya perlu dikembalikan kembali ke alam asalnya, kepada sifat kesucian asalnya…”
dan tiada jalan lain untuk mengembalikan kesedaran ruh ini melainkan
melalui jalan tariqah para ahli sufi. Apabila ruhnya suci, ia akan
mengenal Tuhannya kembali dengan jalan limpahan yang berlaku kedalam
qalbinya.
Mempelajari ilmu makrifat adalah amat penting. Ulama
Tasawuf menghukumkan “fardu ain” untuk setiap mukallaf mempelajari atau
menuntut secara “ijmali” (global/pokok) dan “fardu kifayah”
mempelajarinya secara “tafsili” (terperinci).
Syed Amin Al-Kurdi menegaskan :
“Ketahuilah bahawa pengenalan diri adalah suatu urusan yang penting
untuk setiap peribadi. Kerana sesungguhnya siapa yang mengenal dirinya,
nescaya ia dapat mengenal Tuhannya. Yaitu mengenal dirinya yang hina,
lemah serta fana’. Dengan itu, dia dapat mengenal Tuhannya yang bersifat
mulia, kuasa dan kekal abadi. Siapa yang jahil terhadap dirinya bererti
dia jahil terhadap Tuhannya”. (Tanw. Qulub : ms 464)
“Amal soleh
yang dilakukan tanpa makrifat kepada Allah akan berkesudahan pada
kesia-siaan, gugur tidak bernilai, laksana abu yang ditiup angin di Hari
Angin Badai”.
“Makrifat itu memastikan datangnya tenteram pada
hati seperti juga ilmu membawa ketenteraman pada akal. Siapa yang
bertambah nilai makrifatnya, bertambah pulalah rasa tenteram pada
hatinya.” (ucapan Ad-Daqqaq : Risalah Qusyairaiyah).
“Maka
sayogianya bagi orang yang berakal agar mengerahkan seluruh kemampuannya
dalam menuntut Ilmu Makrifat para ahli sufi dan tidak menunda-nunda
dalam hal itu. Janganlah terjadi, bila maut datang menjelang, kebutaan
kerana kebodohan datang menimpa (akhirnya) tidak ada lagi jalan untuk
melihat cerah.
Allah berfirman :“Dan sesiapa yang buta di dunia (nescaya) ia buta di akhirat.” (Al-Isra’ : 72)
Imam al-Ghazali rahimahuLlah belum merasakan nikmatnya ilmu ini
meskipun sudah menjadi ulama ikutan para zamannya sebagai seorang
Pembesar Negeri. Beliau mendapat kepuasan batin setelah beliau
menyediakan sebahagian umurnya untuk beruzlah sambil beliau menyusun
beberapa kitab dimana sebuah kitab beliau yang terkenal ialah Ihya
‘Ulumuddin.
Sebahagian para ‘ArifbiLlah mengatakan (termasuk Imam al-Ghazali) :
“Siapa yang tidak kebagian ilmu ini (ilmu batin), saya khawatir atasnya
akan menemukan “su-ul khatimah” dan tidak ada jalan yang dapat
mengenalNya kecuali dengan perasaan murni”. (Sirajut Tholibin)
Yang dimaksudkan mengenal diri ialah dengan menegakkan sifat kehambaan
(Ubudiyah) rasa hina (di hadapan Allah) dan selalu berhajat kepada
Allah. Mengenal Allah yang bersifat Kemuliaan, Keagungan dan Kuasa. Dan
mengenal diri sebagai seorang yang asing di alam dunia ini hanya sebagai
seorang musafir dari dunia menuju akhirat”. (Sirajut Tholibin)
“Hanya sanya, mereka yang telah mencapai tingkat MAKRIFAT adalah mereka
yang (dalam batin) tidak menghiraukan sesuatu yang ada pada mereka dan
bertahan pada apa yang ada pada Allah SWT”. (Risalah Al-Qusyairiyah)
Dunia para ‘ArifbiLlah adalah dunia kebatinan dengan ‘ asyik wal
ma’syuk. Mereka tenggelam dalam dunianya yang mereka rasa lebih nikmat
dan suci berbanding dengan dunia material yang sedang dihadapinya.
Demikian pula ungkapan oleh Syaikh Junaid yang sama sekali tidak
menghiraukan apapun jua kecuali yang mereka cintai. Kalau dunia material
itu ada pada mereka, sama sekali tidak tersangkut di dalam hatinya –
meskipun hanya selembar sapu tangan. Hati hanyalah tempat zikrullah.
Akal dan nafsu melaksanakan tugasnya tetapi jangan membawa hati yang
berperasaan murni ke dalam kancah dunia yang menggiurkan.
“Demikianlah, sesungguhnya terdapat perbedaan tingkat makhluk dalam hal
makrifat kepada Allah Taala, menurut ukuran apa yang terbuka buat mereka
dari pemberian-pemberian Allah (ilmu-ilmu yang halus),
keajaiban-keajaiban segala yang dikuasaiNya, dan keindahan-keindahan
ayat-ayatNya di dunia dan akhirat, di alam nyata maupun di alam ghaib
(malakut). Bertambah makrifat mereka dengan Allah SWT dan bertambah
dekat pula tingkat makrifat mereka menuju makrifat yang sebenarnya /
hakiki”. (Siraj Tholibin)