USAHA
KAMU UNTUK MENYINGKAP KEAIBAN YANG TERSEMBUNYI DALAM DIRI KAMU ADALAH
LEBIH BAIK DARIPADA USAHA KAMU UNTUK TERBUKA BAGI KAMU TIRAI GHAIB.
Sekiranya kita mengamati Kalam-kalam Hikmat yang telah dihuraikan
terlebih dahulu, kita akan mendapati bahawa suasana yang terbaik dan
kurang baik sering digandingkan. Kita akan lebih tercenderung untuk
melihat kepada suasana yang terbaik, dengan itu mengarahkan usaha kita
menuju ke arahnya. Tetapi, kita tidak terlepas daripada sifat jahil dan
tergopoh gapah. Kita mudah terkeliru dalam memilih jalan serta tidak
sabar menanti hasil yang baik. Sebelum kita melencung lebih jauh, Hikmat
40 ini memberi teguran dan petunjuk jalan yang betul. Kita tidak
seharusnya hanya asyik memandang kepada mereka yang dipilih untuk sampai
kepada Allah s.w.t dan dibukakan kepada mereka ini tabir yang menutup
segala keghaiban. Walaupun kita terpesona dengan pencapaian yang telah
mereka perolehi, kita tidak sepatutnya mengarahkan semangat dan usaha
gigih untuk mencapai keadaan yang serupa. Sudah menjadi kebiasaan untuk
sebahagian ahli tarekat mengarahkan amal ibadat dan zikir bagi tujuan
menyingkap tabir ghaib. Beberapa jenis zikir diamalkan untuk memecahkan
hijab-hijab tertentu. Zikir-zikir secara demikian tidak menyampaikan
seseorang hamba kepada Tuhannya. Setelah mereka banyak berzikir namun,
hati mereka masih berasa jauh daripada Tuhan, maka mereka mula berasa
berputus-asa dan timbullah keraguan di dalam hatinya. Keadaan yang
demikian terjadi kepada orang yang menjadikan zikir sebagai alat untuk
memperolehi kedudukan.
Ada pula orang yang menjadikan zikir
sebagai alat untuk memperolehi kekeramatan. Di tengah jalan mereka
mendapat jazbah khadam lalu dibawa ke alam khadam. Terpesonalah mereka
dengan berbagai-bagai makhluk halus yang mempamerkan berbagai-bagai
keanehan sehingga lupalah mereka kepada Allah s.w.t yang menjadi maksud
dan tujuan. Mereka tidak lagi meminta kepada Allah s.w.t tetapi meminta
kepada khadam. Bertambah teballah dinding antara mereka dengan tauhid
yang hakiki. Kalam Hikmat di atas menarik orang yang baharu dalam
perjalanan supaya menetapkan kaki atas landasan yang betul iaitu dengan
memerhatikan kepada diri sendiri, memeriksa segala keaiban diri dan
memperbetulkannya, sesuai dengan firman Allah s.w.t:
Dan juga pada
diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan
(dalil-dalil dan bukti itu)? ( Ayat 21 : Surah adz-Dzaariyaat )
Ungkapan yang popular di kalangan ahli tasauf adalah:
Siapa yang kenal dirinya kenallah Tuhannya. Siapa yang kenal Tuhannya binasalah jasadnya.
Usaha menyingkap keghaiban yang menyelimuti diri sendiri adalah
sebaik-baik pekerjaan untuk mencapai tujuan. Kenalilah keaslian diri
sendiri yang suci murni. Ia tidak dapat mengeluarkan cahayanya kerana
ditutup oleh keaiban dan kekotoran yang melekat di hati. Arahkan usaha
dan perhatian untuk mencari keaiban dan kekotoran tersebut, agar dapat
dihapuskan dan dibersihkan. Apabila kulit yang membalut keaslian itu
sudah terbuang baharulah diri kita dapat memancarkan sinarnya. Allah
s.w.t adalah nur bagi langit dan bumi. Apabila Nurullah memancar dari
Hadrat Ilahi dan bertemu dengan Nurullah yang memancar dari lubuk hati
nurani hamba, maka terjadilah pertemuan Nurullah dari atas dengan
Nurullah dari bawah:
Cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa
yang dikehendaki-Nya (menurut undang-undang dan peraturan-Nya) kepada
nur hidayah-Nya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal
perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan
tiap-tiap sesuatu. ( Ayat 35 : Surah an-Nur )
Hamba menyaksikan
ketuhanan Allah s.w.t dan Allah s.w.t menyaksikan pengabdian hamba.
Inilah makam musyahadah. Sekiranya kita mahu mencapai makam ini
berusahalah menyucikan diri sendiri kemudian berserah terus kepada Allah
s.w.t. Kuncinya ialah firman Allah:
Katakanlah (kepada mereka):
“Allah jualah (yang menurunkannya)”, kemudian, biarkanlah mereka leka
bermain-main dalam kesesatannya. ( Ayat 91 : Surah al-An’aam )
Hanya orang yang benar-benar berserah diri kepada Allah s.w.t boleh
berkata: “Allah yang berkuasa! Allah yang mengetahui! Allah itu dan
Allah ini. Allah segala-galanya”. Kemudian mereka berpegang teguh dengan
pengakuan itu dan tidak memperdulikan lagi apa yang terjadi. Allah
s.w.t menyambut para hamba yang demikian dengan firman-Nya:
Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata,
“Tuhan kami ialah Allah!”, kemudian mereka tetap teguh di atas jalan
yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa
(dengan memberi ilham): “Janganlah kamu bimbang (dari berlakunya perkara
yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita, dan
terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah
dijanjikan kepada kamu”. ( Ayat 30 : Surah Fussilat )
Jalan
untuk mencapai keteguhan hati adalah dengan berserah diri kepada Allah
s.w.t. Keteguhan hati membawa seseorang kepada syurga semasa hidupnya.
Syurga ini dinamakan makrifat dan ia lebih indah daripada syurga akhirat
kerana syurga akhirat adalah makhluk sedangkan syurga makrifat adalah
Empunya syurga akhirat itu. Jika syurga akhirat itu sangat indah dan
sangat sejahtera maka Empunya syurga itu Maha Indah dan Maha Sejahtera.
Apalah nilai keindahan di sisi Pemilik yang melahirkan keindahan, semua
keindahan adalah pancaran Keindahan-Nya. Inilah nikmat yang Allah s.w.t
sediakan kepada hamba-hamba-Nya yang sanggup terjun ke dalam dirinya
sendiri dan melupakan yang lain-lainnya, tidak mengejar kemuliaan
duniawi dan ukhrawi, tidak mencari kasyaf dan kekeramatan, tidak
menuntut sesuatu apa pun kecuali menyerahkan segala-galanya kepada Allah
s.w.t dan reda dengan semua keputusan-Nya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar