Persoalannya :-
i) Siapa yang menyembah?
ii) siapa yang di sembah ?.
iii) Adakah sama kedua-duanya ?
Pertanyaan di atas membawa maksud ada dua mawujud iaitu Allah dan
makhluk. Bila ada kedua-duanya, barulah di katakan ada yang menyembah
(makhluk) dan ada yang di sembah (Allah). Apakah kita juga berkeadaan
sedemikian?. Jika berpihak kepada ya, seharusnyalah kita
bermusahabah/bertanya pada diri sendiri.
” Harus di ingat penjelasan yang di sampaikan ini berbahasa hakikatun dan bukannya syariatun”
Apakah sembahan makhluk itu sampai atau di terima olih Allah, jika yang
di sembah (Allah) itu hanya sekadar mengetahui namaNya sahaja tanpa
mengenal atau mengetahui Empunya nama?. Membesarkan nama Allah dengan
Kalimah ” Allah hu Akbar ” itu telah sempurnakah jika Empunya nama itu
tidak di kenal. Allah itu bukan sebutan dan tidak menyerupai sesuatu,
tidak berhuruf tidak bersuara dan tidak berkata-kata. Sebut nama dengan
suara itu belum lagi di katakan kenal Allah.Itu hanya membesarkan
namaNya dengan sebutan sahaja dan bukannya Empunya nama. Benar Nama itu
menunjukkan Empunya nama, jika tak kenal Empunya nama sudah tentu
empunya nama itu ghaib tapi nyata. Jika pengetahuan kita belum sampai ke
peringkat mengenal Allah, bagaimana kita hendak menyembah, membesarkan,
mengagungkan atau taat atau patuh kepada perintah Allah. Taat atau
patuh atau menyembah atau membesarkan Allah itu hanyalah sekadar
tiru-tiruan atau ikut-ikutan sahaja. Disebabkan itulah kusyuk dan
tawadduk yang di cari itu tidak di temui kerana kita berpura-pura dan
berlakun alim dihadapan Allah.Sesungguhnya dan sebenar-benarnya hanya
Allah sahaja mengenal Allah. Makhluk tidak bolih mengenal Allah, tinggi
ilmu, tinggi lagi Allah. Makhluk tidak mampu mengenal Allah. Hanya Allah
mengenal Allah. Sungguh pun demikian Allah itu maha kaya, maha pengasih
dan maha penyayang.” Kenal diri rata-rata, maka kamu akan tuhan yang
amat nyata ” dan ” Barang siapa mengenal diri, kenallah ia akan
Tuhannya, barang siapa kenal Tuhannya, BINASAlah diri “. Fikir-fikirkan
!!!
Apabila BINASA diri maka kenallah Allah, Binasa itu membawa
maksud, makhluk itu tiada lagi, maka yang tinggal hanya Allah, maka
itulah yang di katakan hanya Allah mengenal Allah.Maka sempurnalah yang
disembah itulah yang menyembah, dan yang menyembah itulah yang di
sembah. Tiada lagi makhluk hanya tinggal Allah, Allah, Allah. Itulah
yang di katakan dari sumber yang sama, yang satu dan yang esa.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar