Laman

Sabtu, 21 April 2018

SEJARAH THARIQAH KHALWATIYAH


Nama khalwatiyah diambil dari nama seorang sufi ulama dan pejuang makassar abad ke-17, syaikh yusuf al-makasari al-khalwati (tabarruk) terhadap Muhamad (Nur) al-khalwati al-khawa rizmi (w.751-1350). Sekarang terdapat dua cabang terpisah dari tarekat ini yang hadir bersama. Keduanya dikenal dengan nama tarekat khalwatiyah yusuf dan khalwatiyah samman. Tarekat khalwatiyah yusuf disandarkan kepada nama syaikh yusuf al-makasari dan tarekat khalwatiyah samman diambil dari nama seorang sufi madinah abad ke-18 Muhamad al-samman. Tarekat khalwatiyah yusuf dalam berdzikir mewiridkan nama-nama tuhan dan kalimat-kalimat singkat lainnya secara sirr dalam hati, sedangkan tarekat khalwatiyah samman melakukan zikir dan wiridnya dengan suara keras dan ekstatik. Tarekat khalwatiyah samman sangat terpusat, semua gurunya tunduk kepada pimpinan pusat di maros, sedangkan tarekat khalwatiayh yusuf tidak mempunyai pimpinan pusat. Cabang-cabang lokal tarekat khalwatiyah samman sering kali memiliki tempat ibadah sendiri (mushalla, langgar) dan cenderung mengisolasi diri dari pengikut tarekat lain, sementara pengikut khalwatiyah yusuf tidak mempuyai tempat ibadah khusus dan bebas bercampur dengan masyarakat yang tidak menjadi anggota tarekat, anggota tarekat khalwatiyah yusuf banyak berasal dari kalangan bangsawan makassar termasuk penguasa kerajaan gowa terakhir andi ijo sultan Muhamad abdul kadir aidid (berkuasa 1940-1960). Tarekat khalwatiyah samman lebih merakyat baik dalam hal gaya maupun komposisi sosial, sebagian besar pengikutnya orang desa.
Tariqat Khalwati (juga dikenali sebagai Khalwatiyya, Khalwatiya, atau Halveti, kerana ia dikenali di Turki) adalah persaudaraan Islam Sufi (tariqa). Bersama-sama dengan perintah Naqshbandi, Qadiri dan Shadhili, ia adalah antara tariqat yang paling terkenal Sufi. Tariqat itu mengambil namanya daripada perkataan Arab khalwa, bermaksud "kaedah pengeluaran atau pengasingan dari dunia untuk tujuan mistik." Tariqat itu telah diasaskan oleh Umar al-Khalwati di bandar Herat di zaman pertengahan Khurasan (kini terletak di barat Afghanistan). Walau bagaimanapun, ia adalah pengikut Umar, Yahya Shirvani, yang mengasaskan "Cara Khalwati." Yahya Shirvani menulis wird al-Sattar, teks kebaktian yang dibaca oleh ahli-ahli hampir semua cawangan Khalwatiyya. Tariqat Khalwati dikenali untuk latihan upacara yang ketat dervishes dan penekanan individualisme. Terutama, perintah itu dinaikkan pangkat pertapaan individu (zuhd) dan berundur (khalwa), membezakan diri mereka daripada perintah lain pada masa itu. perintah dikaitkan sebagai salah satu sekolah sumber banyak perintah lain Sufi.
Untuk mengetahui segala sesuatu tentang tarekat khalwatiyah, perlu diketahui sejarah singkat syaikh yusuf al-makasari, karena beliaulah yang pertamakali menyebarkan tarekat ini ke indonesia pata tahun 1670 M. al-makasari berguru dan mendapatkan ijazah dari syaikh abu al-albarakah ayyub bin ahmad bin ayyub al-khalwati al-quraisyi serta mendapat gelar taj al-khalwati sehingga namanya menjadi syaikh yusuf taj al-khalwati. Di sulawesi selatan beliau digelari tuanta salamakari gowa (guru kami yang agung dari gowa). Nama lengkapnya Muhamad yusuf bin abdullah abu mahasin al-taj al-khalwati al-makasari.
Sejarah
Terdapat dua pergerakan sejarah Tariqat Khalwati. Yang pertama bermula pada lewat abad ke-14 dan berakhir pada abad ke-17. Pergerakan sejarah yang pertama menandakan asal usul dan penyebaran di kawasan yang luas, yang kini sebahagian daripada Iran, Iraq, Syria dan Turki. Pergerakan kedua bermula pada lewat abad ke-15 hingga pertengahan abad ke-19 yang kebanyakannya tertumpu di Mesir, yang dianggap tempoh pembaharuan perintah Khalwati. Tariqat itu hilang populariti pada tahun 1865, tetapi kebanyakan pemimpin bercabang untuk membentuk perintah yang berbeza untuk mengembangkan Islam di seluruh Afrika. Perintah itu tinggal kebanyakannya di kawasan bandar besar. Asal-usul perintah Khalwati adalah kabur, tetapi kebanyakan yang dikatakan oleh Umar al-Khalwati sebagai pengasas, atau "pir pertama".
Walau bagaimanapun, Umar-Khalwati dianggap seorang lelaki misteri yang melakukan sangat sedikit untuk menyebarkan perintah itu. Shaykh, Yahya Shirvani telah dianggap "pir kedua" yang bertanggungjawab untuk penyebaran perintah Khalwati. Yahya Shirvani hidup pada masa ketidakstabilan politik yang besar di tengah-tengah penaklukan Mongol. Selepas serangan-serangan Mongol, Turki nomad mula berkumpul ke pusat bandar dunia Islam. Semua bandar ini telah syekh sufi yang melakukan keajaiban untuk nomad. Oleh itu, nomad Turki mudah ditukar kepada Islam mistik apabila syekh sufi janjikan kepada mereka dan kesatuan di sisi Allah. Yahya Shirvani memasuki Baku pada masa ini semangat keagamaan dan ketidakstabilan politik, dan dia mampu untuk memulakan pergerakan. Yahya Shirvani dapat mengumpulkan sepuluh ribu orang kepada pergerakan. Yahya mempunyai ramai murid-murid yang popular, berkarisma untuk menyebarkan perintah itu, termasuk Ilyas Pir.
Masa populariti terbesar bagi perintah Khalwati adalah semasa pemerintahan tiga puluh tahun "Bayazid Sufi" (1481-1511) di Turki Uthmaniyyah. Pada masa ini, sultan mengamalkan ritual Sufi, yang, tanpa ragu-ragu lagi, membawa masuk ramai orang untuk perintah yang mahu memajukan kerjaya politik mereka. Ini adalah tempoh masa di mana ahli-ahli kelas atasan, tentera Uthmaniyyah, dan barisan perkhidmatan awam yang lebih tinggi semua yang terlibat dengan perintah Khalwati. Syeikh sufi, Chelebi Khalifa, memindahkan ibu pejabat perintah Khalwati dari Amasya ke Istanbul. Di sini, mereka membina semula dahulunya sebuah gereja ke dalam tekke, atau menyerahkan Sufi. Tekke menjadi dikenali sebagai Masjid Koca Pasha Mustafa. Bangunan-bangunan ini yang tersebar di seluruh rantau ini sebagai populariti Khalwati berkembang. Perintah itu merebak dari asal-usul di Timur Tengah untuk Balkan (terutamanya di selatan Greece, Kosovo dan Macedonia, ke Mesir, Sudan dan hampir semua sudut Empayar Uthmaniyyah. Selepas kematian Chelebi Khalifa, kuasa ini diluluskan adalah bagi anaknya undang-undang, Sunbul Efendi. Beliau dianggap sebagai seorang yang amat rohani yang menyelamatkan Koca Mustafa Pasha Masjid. Menurut akaun ajaib, baru sultan Selim I, adalah mencurigakan perintah Khalwati dan mahu untuk memusnahkan tekke. Selim saya menghantar pekerja untuk meruntuhkan tekke itu, tetapi marah Efendi Sunbul berpaling mereka. Mendengar ini, Selim saya pergi bawah sana dirinya hanya untuk melihat beratus-ratus dervishes senyap yang berkumpul di sekeliling Shaykh Sunbul berpakaian dengan khirqa. Selim hairan dengan kuasa rohani Sunbul dan membatalkan rancangan untuk memusnahkan tekke. Pada masa ini, ahli-ahli perintah Khalwati memutuskan hubungan dengan rakyat biasa, yang mereka sebelum ini sejajar diri mereka begitu rapat. Mereka cuba untuk menghapuskan perintah orang-orang Islam ke susunan yang lebih ortodoks. Khalwati adalah sangat sedar imej awam mereka dan mahu perintah itu untuk menjadi lebih keahlian eksklusif untuk kelas atasan. Dari sini, perintah Khalwati tercetus kepada Suborder banyak. Dalam 1650-an naik satu Khalwati ulama yang paling terkenal Anatolia, Niyazi al-Misri. Niyazi adalah terkenal dengan puisi, kuasa-kuasa spiritual, dan pembangkang awam kepada kerajaan. Beliau adalah seorang pemimpin yang mewakili perintah Khalwati tua, satu untuk orang ramai. Niyazi memberi rakyat biasa dan aspirasi rohani mereka suara lagi bagi Khalwati. Puisi niyazi menunjukkan beberapa aspek yang Khalwati berundur. Beliau menulis dalam puisi: "Saya fikir bahawa dalam dunia tidak ada kawan yang tinggal untuk saya - Saya meninggalkan diri saya sendiri, dan sesungguhnya, iblis tidak ditinggalkan untuk saya "
Dalam perjalanan kehidupannya al-makasari sempat belajar beberapa tarekat diantanya beliau sempat belajar tarekat qadiriyah dan mendapatkan ijazah langsung dari al-raniri kemudian belajar tareakt naqsyabandiyah dari Muhamad bin abd al-baqi al-mizjaji al-naqsyabandi (w. 1074 H/1664 M), al-makassari juga sempat belajar kepada syaikh maulana sayyid ali al-zabidi dan dari gurunya ini diduga al-makassari mendapat ijazah tarekat ba’alawiyah, kemudian dari mullah ibrahim beliau mendapatkan ajaran tarekat syattariyah dan yang terakhir al-makassari belajar kepada syaikh abu al-barakah ayyub bin ahmad bin ayyub al-khalwati al-quraisyi yang menggelari al-makassari dengan taj al-khalwati dan ia menerima ijazah tarekat khalwatiah.
Kebanyakan sarjana percaya bahawa Khalwati pergi melalui kebangkitan semula pada abad ke-18 apabila Mustafa Kamal al-Din al-Bakri adalah yang bertanggungjawab. Al-Bakri dianggap seorang syekh besar yang menulis banyak buku, mencipta teknik Sufi, dan sangat berkarisma. Beliau mengembara di seluruh Yerusalem, Aleppo, Istanbul, Baghdad dan Basra. Sebelum dia meninggal dunia, beliau telah menulis 220 buah buku, kebanyakannya tentang adab. Ia berkata bahawa dia melihat masa 19 nabi dan al-Khidr tiga kali. Banyak di bandar-bandar, orang ramai akan mob al-Bakri untuk menerima berkat beliau. Selepas al-Bakri meninggal dunia, Khalwati kubah cendekiawan percaya bahawa al-Bakri menetapkan "kebangkitan besar sufi dalam gerakan." Beliau dianggap sebagai pembaharu yang memperbaharui perintah yang Khalwati di Mesir. Perintah Khalwati masih kekal kukuh di Mesir di mana perintah sufi menerima ijazah sokongan daripada kerajaan. Perintah Khalwati juga kekal kukuh di Sudan.
Walau bagaimanapun, tidak semua ulama bersetuju dengan pengaruh al-Bakri. Frederick de Jong berhujah dalam pengajian dikumpul bahawa pengaruh al Bakri adalah terhad. Beliau berhujah bahawa ramai para ulama bercakap pengaruh beliau, tetapi tanpa maklumat terperinci mengenai apa yang sebenarnya beliau lakukan. Jong berhujah bahawa pengaruh al-Bakri adalah terhad untuk menambah Litani solat ritual Khalwati. Beliau membuat murid-murid-Nya membaca barzanji ini sebelum matahari terbit dan memanggil wird al-Sahar. Al-Bakri menulis ini Litani solat dirinya dan berfikir ia perlu untuk menambah amalan perintah Khalwati. Jong berpendapat al-Bakri tidak harus dikaitkan dengan kebangkitan perintah Sufi untuk kesan yang terhad.
Ajarannya
Al-makassari adalah seorang ulama yang luar biasa, terutama adalah seorang sufi, juga seorang mujadid dalam sejarah islam nusantara. Tasaufnya tidak menjauhkan dari masalah-masalah keduniawian, ajaran dan amalan-amalannya menunjukkan aktivitas yang berjangkauan luas, ia banyak memainkan peranan dalam bidang politik di banten, bahkan memimpin perlawanan terhadap belanda setelah sultan ageng tirtayasa tertangkap.
Dalam bidang ilmiah al-makassari menulis karya-karyanya dalam bahasa arab yang sempurna. Hampir semua karyanya membicarakan tentang tasauf, kaitannya dengan ilmu kalam. Dalam mengembangkan ajarannya al-makassari sering mengutip sufi al-ghazali, junaidi al-baghdadi, ibnu al-arabi, al-jilli, ibnu atha’Allah, dan lain-lain.
Konsep utama tasawuf al-makassari adalah pemurnian kepercayaan (aqidah) pada keesaan Tuhan. Ini merupakan usahannya dalam menjelasan transendensi tuhan atas ciptaan-Nya, al-makassari menekankan keesaan tuhan, keesannya-Nya tidak terbatas dan mutlak. Tauhid adalah komponen penting dalam ajaran islam, yang tidak percaya pada tauhid menjadi kafir.
Meskipun berpegang teguh pada transendensi tuhan, al-makassari percaya tuhan itu mencakup segalanya (al-ahattah) dan ada di mana-mana (al-ma’iyyah) atas ciptann-nya tetapi al-makassari berpendapat meski tuhan mengungkapkan dirinya dalam ciptaan-nya, hal itu tidak berarti bahwa ciptaan-Nya itu adalah tuhan itu sendiri, ssemua ciptaan adalah semata-mata wujud alegoris (al-mawjud al-majazi). Dengan demikian seperti al-alsingkili, ia percaya ciptaan hanyalah bayangan tuhan bukan tuhan itu sendiri. Menurut al-makassari “ungkapan” tuhan dalam ciptaan-Nya bukanlah berarti kehadiran “fisik” tuhan dalam diri mereka.
Dengan konsep al-ahathah dan al-ma’iyah tuhan turun (tanazzul), sementara manusia naik (taraqqi), suatu proses spiritual yang membawa keduanya semakin dekat. Namun proses itu tidak akan mengambil bentuk dalam kesatuan akhir antara manusia dan tuhan; sementara keduanya menjadi semakin dekat berhubungan dan pada akhirnya manusia tetap manusia dan tuhan tetap tuhan. Dengan demikian al-makassari kelihatan-nya menolak konsep wahdat al-wujud (kesatuan wujud) dan al-hulul (inkarnasi ilahi).
Tuhan tidak dapat diperbandingkan dengan apa pun (laisa ka mitslihi syai’). Beliau mengambil konsep konsep wahdat al-syuhud (kesatuan kesadaran atau monisme fenomenologis). Dengan hati-hati beliah merenggangkan diri dengan dokrin wahdat al-wujud ibnu-arabi dan doktrin al-hulul abu manshur al-hallaj serta mengambil doktrin wahdat al-syuhud yang dikembangkan ahmad al-sirhindi dan syah wali Allah.
Ciri yang paling menonjol dari teologi al-makassari mengenai keesaan tuhan adalah usahanya untuk mendamaikan sifat-sifat tuhan yang tampaknya saling bertentangan. Tuhan, misalnya, mempunyai sifat yang pertama (al-awwal) dan yang terakhir (al-akhir), sifat-sifat yang lahir (al-zhahir) dan yang batin (al-batin), yang memberi petunjuk (al-hadi) tetapi yjuga yang membiarkan manusia tersesat (al-mudhil). Semua sifat-sifat ini tampaknya saling bertentangan. Ini harus dipahami sesuai dengan keesaan tuhan sendiri. Jika menekankan yang satu dengan mengabaikan yang lain akan membawa kepada keyakinan dan amalan-malan yang salah. Hakikat tuhan adalah kesatuan dari pasangan sifat-sifat yang saling bertentangan itu dan tak seorang pun memahami rahasianya, kecuali mereka yang telah diberi pengetahuan oleh tuhan sendiri. Dalam teologinya al-makassari sangat patuh kepada doktrin asy’ariyah. Dalam hubungannya dengan keyakinan yang sempurna pada keseluruhan rukun iman beliau mengimbau kaum muslimin untuk sepenuhnya menerima makna yang mendua dari beberapa ayat al-Quran (al-ayat al-mutsyabihat).
Al-makassari membagi kaum beriman ke dalam empat kategori. Pertama, orang yang hanya mengucapkan syahadat (pernyataan iman) tanpa benar-benar beriman, dinamakan orang munafik. Kedua, orang yang mengucapkan syahadat dan menanamkannya dalam jiwa mereka dinamakan kaum beriman yang awam (al-mu’min al-awamm). Ketiga, orang yang beriman yang benar-benar menyadari implikasi lahir dan batin dari pernyataan keimanan dalam kehidupan mereka, dinamakn golongan elit (ahl-khawashsh). Keempat, adalah kategori tertinggi orang beriman yang keluar dari golongan ketiga dengan jalan mengintensifkan syadat mereka terutama dengan mengamalkan tasawuf dengan tujuan menjadi lebih dekat dengan tuhan, mereka dinamaka “yang terpilih dari golongan elit” (khashsh al-khawashsh).
Ajaran-ajaran dasar tarekat khalwatiyah
Yaqza : kesadaran akan dirinya sebagai makhluk yang hina di hadapan Allah SWT. Yang maha agung.
Taubah : memohon ampunan atas segala dosa.
Muhasabah : introspeksi diri.
Inabah : berhasarat kebali kepada Allah.
Tafakkur: merenung tentang kebesaran Allah.
I’tisam : selalu bertindak sebagai khalifah Allah di bumi.
Firar : lari dari kehidupan jahat dan keduniawian yang tidak berguna
Riyadah : melatih diri dengan beramal sebanyak-banyaknya.
Tasyakur: selalu bersyukur kepada Allah dengan mengabdi dan memuji-Nya.
Sima’: mengonsentrasikan seluruh anggota tubuh dalam mengikuti perintah-perintah Allah terutama pendengaran.
Murid harus tawajjuh, yaitu murid bertemu dan menerima pelajaran-pelajaran dasar khusus dari guru secara berhadap-hadapan. Di sini mursyid mengajarkan juga zikir-zikir tertentu, silsilah diberikan, sesudah itu diadakan baiat, talkin. Tahap awal yang harus dilakukan seorang calon murid menjelah pembaiatan adalah harus mengadakan penyucian batin, sikap dan perilaku yang tidak baik seperti:
Hasad: sikap dengki terhadap nikmat Allah yang diberikan kepada orang lain.
Riya: mempertontonkan kekayaan atau amal supaya mendapat pujian dari orang lain.
Ghibah: membicarakan orang lain yang bersifat celaan dan hinaan.
Sesudah suci batinnya diisi dengan sikap dan perilaku terpuji seperti:
Husn al-zhan: berbaik sangka kepada Allah dan manusia sebagai makhluk ciptaan-Nya
Husn al-khuluq: berakhlak baik terhadap Allah dan segala ciptaan-Nya
Husn al-adab: bersopan santun terhadap Allah sebagai bukti taslim
Para anggota tarekat (murid) dibedakan menurut tingkatan-tingkatan (maqam-maqam) sebagai berikut:
Maqam bidayah atau permulaan
Pada maqam ini ditempuh jalan akhyar (orang terbaik), yaitu cara untuk lebih melatih, untuk memperbaiki dan memperbanyak ibadah seperti shalat, shalat sunnat, puasa, membaca al-quran, zakat, naik haji, dan jihad. Pada maqam ini mulai diajarkan zikir nafi itsbat, yaitu kalimat la ilaha illa Allah dengan jumlah yang ditetapkan dalam latihannya (biasanya antara 10-100-300 kali setiap hari)
maqam tawassut/khawashsh atau tingkat khusus
pada maqam ini ditempuh mujahadah, yaitu cara latihan batin yang keras untuk mengubah khlak menjadi islami dengan melipatgandakan amal lahir dan batin. Latihan dzikirnya ditambah lagi dengan zikir Allah-Allah dengan jumlah tertentu (biasanya antara 40-101-300 kali setiap hari)
maqam nihayah atau al-khash al-khawashsh
maqam ini merupakan maqam ahli zikir, yaitu jalan bagi golongan yang sangat cinta kepada Allah dan merupakan golongan yang tertinggi, baik dari kesungguhan pelaksanaan syari’at maupun latihan-latihan jiwanya sehingga terbuka hijab antara hamba dan tuhannya. Ini berarti dia sudah tenggelam dan dekat sekali dengan tuhan. Latihan zikir yang diamalkan adalah zikir ism al-isyarah yaitu huwa-huwa dan ah-ah. Zikir ah-ah adalah zikir yang khusus diberikan dan diamalkan oleh syaikh mursyid atau murid tertentu yang terpilih.
Silsilah tarekat khalwatiyah
Wasilah adalah mediasi melalui seorang pembimbing spiritual (mursyid) sebagai sesuatu yang sangat diperlukan demi kemajuan spiritual. Untuk sampai kepada perjumpaan dengan yang mutlak sesorang tidak hanya memerlukan bimbingan tetapi campur tangan aktif dari pihak pembimbing spiritualnya dan pra pendahulu sang pembimbing, termasuk yang paling penting nabi Muhamad. Inilah arti penting dari silsilah : ia menunjukkan rantai yang menghubungkan seseorang dengan nabi dan melalui beliau sampai ke tuhan. Oleh karena itu, bagian yang penting dalam pencarian spiritual adalah menemukan seorang mursyid yang dapat diandalkan. Seseorang harus mengikuti bimbingan sang guru tanpa syarat, patuh mutlak seperti mayat di tangan orang yang memandikan.
Karya-karya al-makassari
Menurut azyumardi azra ada delapan di antara karya tulis al-makassari yang ditulis di ceylon, yaitu:
1. Al-barakat al-saylaniyah
2. Al-nafahat al-saylaniyah
3. Al-manhat al-saylaniyah fi manhat al-rahmaniyah
4. Kayfiyah al-mughni fi al sa’adat al-murid
5. Habl al-warit li sa’adat al-murid
6. Safinah a-najah
7. Mathalib al-salikin
8. Risalah al-ghayat al-ikhtishar wa al-nihayat al-intizhar
5 Cabang terkenal tariqat Khalwati
• Gulshani • Jerrahi • Nasuhi • Rahmani • Sunbuli • Ussaki.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar