>Surah al-Fatihah ada tujuh ayat. Kalau kita lihat, tujuh ayat dalam
Al Fatehah itu dirangkapkan dua ayat, dua ayat. Ia seolah-olah
berbentuk sajak. Hujungnya disamakan iaitu sama ada huruf mim atau huruf
nun di akhir setiap ayat. Ada ayat yang berakhir dengan ‘mim’ dan ada
ayat yang akhirnya dengan ‘nun’. Ayatnya seolah-olah bahagian akhirnya
dipasang-pasangkan.
>Sebenarnya dalam jumlah ayat Al Fatehah
yang tujuh ini, ada hikmah yang besar. Secara isyarat, ia ada hubungan
dengan manusia dan dengan ciptaan Tuhan.Antaranya ialah:
1. Tujuh ayat menggambarkan tujuh hari dalam seminggu
Dalam tujuh hari itulah sama ada manusia hendak jadi jahat atau jadi
baik, dapat rahmat atau dapat laknat, dapat bahagia atau celaka, jadi
kafir atau jadi mukmin, kaya atau susah, sakit atau sihat. Apakah ada
hari yang lain selain daripada tujuh hari itu (yakni Ahad hingga Sabtu)?
Tentu tidak. Artinya dalam masa seminggu, kalau seseorang itu
benar-benar menghayati Al Quran; yang intipatinya ada dalam tujuh ayat
Fatehah itu, sehingga ia benar-benar berperanan dalam hidupnya, maka
dalam seminggu itu dia boleh selamat.
>Kalau Fatehah tidak
berperanan pada dirinya dalam seminggu, maka akan kena laknatlah dia.
Huru-hara, haru-biru dan celakalah hidupnya.
2. Tujuh ayat berkait dengan tujuh anggota badan
Dalam seminggu itu sama ada manusia jadi baik atau buruk, ditentukan
oleh anggota yang tujuh. Sebab itu dalam sembahyang; yang mana
sembahyang itu adalah rukun Islam yang kedua; kesemua tujuh anggota ini
terlibat atau digunakan. Kalau agama lain, mereka menyembah Tuhan tidak
melibatkan semua anggota. Sebaliknya dalam ajaran Islam, semua anggota
terlibat untuk tunduk dan patuh kepada Tuhan.
#Ketujuh-tujuh anggota itu ialah:
a.) Kepala - ini termasuklah anggota-anggota yang ada di kepala seperti
mata, mulut, telinga, lidah dan lain-lain. Kegunaan kepala pula ada
bermacam-macam jenis.
b.) Dua tangan - ia juga banyak peranannya. Ia
boleh berbuat baik atau berbuat jahat, boleh bunuh orang, boleh
selamatkan atau celakakan orang.
c.) Kedua-dua lutut
d.) Kedua-dua tapak kaki
>Dalam sembahyang, anggota-anggota sujud itu merupakan tujuh anggota
penting tubuh manusia. Semuanya terlibat dalam solat. Dalam doa Iftitah
kita menyebut, “Hidupku dan matiku adalah untuk Allah.” Ertinya semua
anggota yang penting dalam diri kita ini secara tidak langsung sudah
kita ikrarkan bahawa kita serahkan pada Allah. Ertinya kita akan
menggunakannya ke jalan Allah sebagaimana yang Allah kehendaki. Oleh itu
kalau kita sedari dan hayati, apa yang disebut dalam bacaan melibatkan
juga anggota dalam perbuatan.
3. Tujuh ayat berkait dengan tujuh Neraka dan tujuh Syurga
Al Fatehah ada tujuh ayat. Kalau intipati Quran dapat dihayati atau
tidak dapat dihayati, itu yang akan menentukan nasib seseorang nanti
sama ada Neraka yang tujuh atau Syurga yang tujuh. Semua ditentukan oleh
intipati Al Fatehah. Kalau Al Fatehah berperanan dalam hidupnya, dia
akan dapat salah satu dari tujuh peringkat Syurga. Kalau tidak dapat
dihayati dan tidak dapat dijadikan amalan hidup, dia akan masuk salah
satu dari tujuh peringkat Neraka.
4. Tujuh ayat itu juga menggambarkan di dunia ini ada tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi
Di langit ada macam-macam makhluk Allah yang ada hubungan dengan
kehidupan manusia. Demikian juga dengan tujuh lapis bumi yang ada
hubungan dengan kehidupan manusia. Ramai ahli sains yang membuat kajian
sudah mengesahkannya tetapi ia setakat hubungan yang lahir.Sebenarnya ia
bukan sekadar hubungan yang lahir sahaja. Manusia bukan hanya berhubung
dengan matahari, bulan dan bintang sahaja.
>Tidak juga hanya
berhubungan dengan isi bumi, lautan, hutan, binatang, tanaman dan
seumpamanya. Bahkan manusia juga berhubung rapat dengan makhluk yang
ghaib seperti malaikat.Malaikat juga menentukan hidup manusia. Kenapa?
Sebab ia juga tumpang mendoakan manusia pada Allah dan ia juga boleh
tumpang melaknat manusia. Tetapi hal yang ghaib ini ahli sains tidak
dapat kesan.
>Mereka hanya mampu kesan yang lahir seperti
hubungan matahari dengan manusia, hubungan bulan, pasang surut air laut,
bintang-bintang dengan kehidupan manusia. Tentang malaikat, mereka
tidak tahu.Padahal malaikat ikut campur tangan dalam menentukan
keselamatan manusia. Mereka juga mendoakan dan memberi berkat dengan
izin Allah.
>Mereka juga melaknat manusia dengan izin Tuhan
kerana kederhakaan manusia. Perkara yang ghaib ini ahli rohani sahaja
yang boleh kesan tetapi saintis tidak boleh kesan.
>Selain
malaikat, jin-jin juga ada hubungan dengan hidup manusia. Ini tidak
dapat dikesan oleh ahli sains, tetapi boleh dikesan oleh ahli-ahli
rohani. Apa maksud jin-jin juga terlibat? Jin itu hidupnya ditumpangkan
dengan manusia. Dia bergaul dengan manusia. Oleh sebab itu, apa bahasa
manusia itulah bahasa jin.
>Kalau di Malaysia menggunakan
bahasa Melayu, jin pun bercakap dalam bahasa Melayu. Di Indonesia, jin
bercakap bahasa Indonesia. Kalaulah di Malaysia ada jin yang berbahasa
Indonesia, bermakna jin itu berasal dari Indonesia. Jin di negara Arab
berbahasa Arab. Jadi jin tumpang bahasa manusia itu untuk menunjukkan
manusia lebih mulia dari jin.
>Selain itu, jin juga tumpang
belajar dengan manusia. Firman Allah di dalam Al Quran:Maksudnya: “Dan
(ingatlah) ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang
mendengarkan Al Quran, maka tatkala mereka menghadiri pembacaan (nya)
lalu mereka berkata, ‘Diamlah kamu (untuk mendengarkannya) .’ Ketika
pembacaan itu selesai mereka kembali kepada kaumnya (untuk) memberi
peringatan.” (Al Ahqaf: 29)
>Mujurlah kita tidak nampak jin
sebab kita tidak akan sanggup hendak melihatnya. Begitu juga soal makan.
Jin kafir makan tulang-tulang haiwan yang disembelih oleh orang kafir.
Jin Islam pula tumpang makan tulang-tulang binatang yang disembelih oleh
orang Islam. Oleh sebab itu berhati-hatilah apabila membuang tulang.
Buanglah pada tempatnya.
>Kalau tulang-tulang itu dibiarkan
bersepah, jika ada jin yang datang untuk makan lalu terlanggar anak kita
maka akan timbul masalah.
5. Tujuh ayat ini kalau kita jadikan panduan, ia boleh didik nafsu kita yang tujuh peringkat.
Inilah hikmah terpenting dari jumlah ayat Al Fatehah yang tujuh itu.
Makin kita hayati, makin kita dapat mendidik diri dan nafsu kita. Bila
dikategorikan, nafsu manusia ada tujuh peringkat iaitu:i. Nafsu
ammarahii. Nafsu lawwamahiii. Nafsu mulhamahiv. Nafsu mutmainnahv. Nafsu
radhiahvi. Nafsu mardhiahvii. Nafsu kamilahIsi Al Quran itu terkandung
dalam Al Fatehah yang terdiri dari tujuh ayat.
>Nafsu ada
tujuh peringkat dan ayat Al Fatehah juga ada tujuh. Itu bukan kebetulan.
Hikmahnya adalah, kalau Al Fatehah ini dihayati, nafsu boleh menjadi
baik. Nafsu itulah yang menentukan celaka atau bahagia, patuh atau tidak
patuhnya kita pada Allah.
>Paling-paling lemah, Al Fatehah
atau isi Al Quran ini dapat mendidik nafsu sampai ke peringkat mulhamah.
Walaupun nafsu mulhamah ini masih belum mantap, masih goyang tapi itu
pun dikira sudah baik. Itulah nafsu orang soleh.
>Manakala mutmainnah pula, ia peringkat nafsu yang sudah istiqamah, sudah tetap serta tidak mudah goyang.
>Di sini juga dapat kita faham bahawa manusia akan bermula dengan
nafsu yang paling jahat kepada nafsu yang paling baik kalau dia
benar-benar mengendalikan nafsunya itu. Kalaulah manusia menghabiskan
banyak masanya untuk mempelajari hal-hal yang berkaitan dengan nafsu dan
mempraktikkannya, sesungguhnya manusia akan mampu meningkatkan dirinya
dari tahap ke tahap.
>Dia akan dapat meningkatkan dirinya
daripada bernafsu ammarah kepada lawwamah, mulhamah, mutmainnah dan
paling tinggi akan sampai kepada mardhiah. Namun ada di kalangan manusia
yang mampu sampai kepada nafsu kamilah; nafsu yang paling atas; iaitu
para nabi dan rasul. Manusia biasa boleh menjangkau sampai nafsu
mardhiah sahaja kalau dia sangat berusaha mengendalikan nafsunya.
>Cara untuk kita mengendalikan nafsu hingga sampai ke taraf
malaikat, itu semua mesti dirujuk kepada Al Quran. Ia tidak boleh
dirujuk kepada ilmu jenis lain. Siapa yang boleh menguasai Al Quran
sepenuhnya dan mempraktikkan Al Quran terhadap nafsunya, maka dia akan
merasai bagaimana dia merangkak beralih dari satu tahap ke satu tahap.
> Hebatnya Allah kerana menciptakan dalam diri manusia, satu nafsu
yang tidak boleh dilihat tetapi memang berperanan. Kalau manusia mahu,
dia boleh mentadbir nafsunya itu. Tetapi untuk itu ianya mesti dirujuk
kepada Al Quran.
>Ayat Al Quran itu terlalu banyak, namun
Allah yang Maha Bijak telah meminta kita memberi tumpuan kepada tujuh
ayat sahaja. Kalau kita boleh mengambil tujuh ayat ini untuk kita kuasai
segala kekuatan yang ada di dalamnya maka kita akan boleh mengendalikan
nafsu kita.
>Yang sebenarnya kalau kita boleh kuasai tujuh
ayat itu, kita boleh sampai ke peringkat ketujuh, yang mana nafsu itu
boleh kita tadbir dan kuasai. Nabi-nabi boleh melakukannya hingga mereka
sampai peringkat ketujuh itu.
#Surah Fatihah Dibaca Dlm Setiap Solat
>Allah yang menciptakan nafsu itu tujuh peringkat, tahu untuk
memadankannya dengan tujuh ayat dari surah Al Fatehah itu. Allah SWT
menetapkan kekuatan tujuh ayat Al Fatehah itu boleh mengendalikan tujuh
peringkat nafsu itu walaupun sifatnya tidak sama. Namun kita seperti
diberi amaran bahawa kebanyakan manusia tidak akan mampu untuk mengambil
seluruh kekuatan Al Fatehah itu untuk memerangi nafsu sehingga
peringkat tertinggi melainkan setakat mulhamah atau paling tinggi
mutmainnah.
>Maha Besar Tuhan yang mampu mencipta tujuh ayat
yang dengan kekuatannya mampu berhadapan dengan tujuh peringkat nafsu.
Saintis pun tidak pernah boleh mengesan kehadiran nafsu itu tetapi Allah
boleh wujudkannya dan Allah berkata bahawa Dia membuatnya sebanyak
tujuh jenis.
>Namun orang rohani yang diberi ilham oleh Allah
boleh melihat kekuatan Al Fatehah ini yang dirangkum dalam tujuh ayat.
Rupanya walaupun ilmunya ilham tetapi ia bersifat falsafah. Iaitu
melihat keajaiban ciptaan Allah merangkumkan kekuatan 6,666 ayat itu ke
dalam tujuh ayat sahaja yang mana ia boleh dipakai untuk mengendalikan
tujuh peringkat nafsu.
>Ia bukan kebetulan. Seseorang yang
dhaif dalam mengambil tujuh ayat ini maka dia akan dhaif dalam
mengendalikan tujuh tahap nafsu itu.
>Jadi di sini kita sudah
nampak kebesaran Fatehah padahal baru memperkatakan kulit atau
muqaddimahnya sahaja. Baru di pintu Fatehah, belum masuk ke dalam tetapi
sudah nampak besar isinya. Oleh sebab itulah saya lebih suka mengatakan
Al Fatehah itu ‘Surah Yang Dapat Kemenangan’ daripada menamakan ia
‘Surah Pembukaan’.Kalau ulama masyhurkan Al Fatehah itu sebagai Surah
Pembukaan kerana ia diletak di depan Al Quran, itu tidak salah tetapi
bagi saya elok dimasyhurkan sebagai Surah Kemenangan sebab pengertiannya
lebih luas. Ini kerana ia merangkumi semua kehidupan langit dan bumi,
yang ghaib dan rohani seperti Syurga, Neraka, nafsu dan lain-lain.
>Tuhan sendiri dalam menamakan surah ini menggunakan isim fi’il -
‘yang telah mendapat kemenangan’. Lebih baik makna ini kita masyhurkan
kerana Surah Fatehah itu menentukan seseorang itu mendapat kemenangan
atau tidak sama ada di dunia mahupun di Akhirat.
>Agar dengan
itu hidup ini dipandang berat dan tidak disia-siakan. Jangan dianggap
semuanya kebetulan. Ia ada hubung kaitnya dengan hidup kita.
Subhanallah. Allahu Akbar.... Perbanyalah selalu baca al-fatihah sahabat...... #barakallahii wallahum..... Semoga bermanfaat buat sahabat semua........... Salam.. 🙏
Tidak ada komentar:
Posting Komentar