Memahami itu lebih utama dari menghafalnya. .
Kalimah LA'ILAHA'ILLALLAH sebenarnya ialah kalimah tauhid iaitu kalimah mengESA
akan Allah. Hakikat kalimah ialah menyata akan Allah. Bagaimana
hendak menyata akan Allah? Sedangkan bila diucapkan kalimah itu tidak
mengandungi intipatinya dan kemauan kalimah itu sendiri, tanpa ada
rukun dan syaratnya.
Melafazkan kalimah itu sah dengan tiga rukun, iaitu pertama lafaz di
lidah, kedua tasdik dihati dan ketiga laku dengan perbuatan.
Lafaz di lidah, siapa-siapa pun tahu dan dapat melafazkan dengan lidah
atau mulut, kecuali orang-orang bisu. Laku dengan perbuatan, iaitu
menunaikan tuntutan kalimah itu sendiri (insyallah akan diterangkan di
bab-bab yang akan datang).
Tasdik dihati, (disinilah yang akan
diperbincangkan dengan panjang lebar, kerana disinilah matlamat dan
hakikatnya kalimah). Apakah yang dimaksudkan dengan tasdik dihati?
Benarkah sebagaimana kefahaman kebanyakan umat Islam kini, yang
dimaksudkan tasdik dihati itu menterjemahkan atau mengalih bahasakan
dari bahasa Arab ke bahasa Melayu (Jawi)? Benarkan tasdik itu TIADA
TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH?
Maksud sebenar tasdik
dihati itu ialah membenarkan dihati, yang terkandung didalamnya nafi dan
isbat, bukanlah dengan mengalih bahasakan atau menterjemahkan bahasa.
Sekiranya benar seperti apa yang difahamkan oleh kebanyakan umat Islam
kini, iaitu menterjemahkannya, bagaimana pula bangsa Arab sendiri yang
melafazkan kalimah, dan bagaimana pula mereka hendak mentasdikkan
dihati? Sedangkan kalimah itu bahasa Arab, apa pula yang hendak
diterjemahkan oleh bangsa Arab?
Misalnya kita yang berbangsa
Melayu, apabila kita sebut "ayam makan padi" apa pula yang hendak kita
terjemahkannya atau hendak di alih bahasakannya? Sedangkan kita sudah
faham dengan perkataan tersebut. Begitulah juga dengan bangsa Arab yang
menyebut " LA'ILAHA'ILLALLAH " yang sudah pun mereka faham maksudnya,
dengan apa pula yang hendak mereka tasdikkan?.
Rukun syahadah
yang tiga seperti yang tersebut diatas, bukanlah sahaja tertakluk kepada
bangsa Melayu atau selain dari bangsa Arab, malahan rukun yang tiga itu
tertakluk kepada sesiapa sahaja yang mengaku beragama Islam. Tidak
tahulah pula kalau-kalau ada petua yang mengatakan rukun syahadah yang
tiga itu, dua kepada bangsa arab dan tiga kepada selain dari bangsa
arab?.
Maksud sebenar apa yang dikatakan tasdik di hati itu
bukanlah alih bahasa, tetapi membenarkan dihati. Tidak sah kalimah
jikalau sekadar alih bahasa. Kebanyakan orang-orang Islam pada hari ini
nafi berhala (tok kong) dan isbat tuhan (Allah) kerana ekoran dari
terjemahan atau alih bahasa tersebut. Sayugia diingatkan tidak sah
kalimah seseorang itu jika beliau nafi berhala (tok kong), kerana
berhala itu tidak ada langsung sifat-sifat ketuhanan dan alangkah
lekehnya jika diperbandingkan berhala untuk dinafikan dengan ZAT Allah
swt.
Pada hakikatnya lafaz dilidah dan laku dengan perbuatan
itu sendiri tersimpul didalam tasdik dihati. Jadi tasdik dihati itu
mengambil peranan penting didalam mengesahkan kalimah tauhid. Salah
tasdik, nauuzbillah, berkecailah kalimah itu, tidak sah kalimah, tidak
sah Islam.
Jadi bagaimana pula kalimah tauhid itu hendak
dijadikan kalimah mengESA? Iaitu dengan mengetahui syarat dan rukun
tasdik itu, iaitu NAFI dan ISBAT. Nafi itu maksudnya menolak dan Isbat
itu maksudnya menerima. Apakah yang kita hendak nafi dan apa pula yang
hendak kita isbat? Sebenarnya kita nafi HAK MAKHLUK dan isbat HAK
ALLAH. Kita nafikan apa yang berlaku di makhluk itu bukan HAK MAKHLUK,
dan kita isbatkan barang apa yang berlaku di makhluk itu HAK ALLAH.
Dalil firman Maksudnya;
"Padahal Allahlah yang menjadikan/menciptakan kamu dan segala perbuatan kamu “
(Al Shaffat: 96).
Kesimpulan dalil naqli diatas ialah, Allah menegaskan bahawasanya DIA
(Allah) menjadikan kita dan segala apa yang kita lakukan, yakni segala
apa yang tengah dok jadi.
Kesimpulannya, kita nafikan yang
dalam (tengah dok jadi) itu bukan HAK KITA (MAKHLUK) dan kita isbatkan
yang dalam (tengah dok jadi) itu adalah HAK ALLAH. Terutamanya pada
sifat maani yang tujuh, yang dalam proses (tengah dok jadi) di kita itu
bukan HAK KITA (MAKHLUK), tapi HAK ALLAH, yang berlaku itu hanya lalu
atau terupa sahaja dikita, sedangkan pada hakikatnya kita pun tidak ada,
hanya tengah dok jadi.
Itulah sebabnya jikalau kita perasan
atau dakwa yang berlaku di kita itu HAK kita, wajib kena atas syirik.
Bukan setakat meletakkan pada diri kita sahaja, tapi kena meletakkan
nafi dan isbat (kalimah) itu pada tiap-tiap sesuatu, setiap waktu dan
setiap ketika, baharulah sebenar ESA (bukan satu). Matlamat yang kita
nafi dimakhluk dan isbat di makhluk, kerana makhluklah yang menyata akan
Allah (NYATA ALLAH) yang tidak nyata. Dengan itu hakikat kalimah ialah
untuk mengESA akan Allah.
Wallahualam..!
Tidak ada komentar:
Posting Komentar