BERNILAINYA SETIAP KETIKA KELUAR-MASUK NAFAS
Ketahuilah
setiap ketika keluar masuk nafas kita ada penilaiannya ke atas kita
kerana ia memerlukan tajalli(manifestasi) dan tajalli itu pula
memerlukan makrifat.Dan makrifat itu pula mewajibkan kita berpelakuan
ubudiah(tetap merasa diri sebagai hamba Allah) yang mana paling minima
perlakuan ubudiah itu ialah tidak iktiradh di atas takdir yang menimpa
kerana melihat betapa lemahnya diri sedangkan Tuhan tetap tegak
bersendirian dengan segala keagongan dan kebesaran-Nya.Oleh itu setiap
nafas itu hendaklah kita guna pakai dalam memanfaatkannya untuk berjalan
menuju Tuhan.Ada empat jenis tajalli yang patut di perhatikan dalam
setiap masa keluar masuk nafas iaitu:
1.Manifestasi dlm bentuk rupa dan warna seolah-olah dalam lukisan.
2.Manifestasi dalam lakuan,tindakkan dan kejadian.
3.penzahiran dalam sifat,kualiti atau juga watak sesuatu perkara.
4.tajalli atau manifestasi Zat(andainya di kurniakan).
Jelas
betapa besar dan luasnya peranan dan fungsi nafas dalam kehidupan yang
di kurniakan Tuhan kepada kita dan dalam usaha kita berhubung dengan
Tuhan kita Allah SWT.Nafas boleh digunakan sebagai alat untuk mengingati
Allah yang diperintahkan kepada kita pada setiap saat dan situasi kita
kerana ialah di gelar BAPAK SEGALA ZIKIR.Ini kerana apabila seseorang
itu sudah menguasainya atau sudah sehati maka ia akan terus tenggelam
dalam zikir itu dan mencapai darjat SOLATUD-DAIM.Bila mana sudah
berhimpun NAFAS,AMFAS,TANAFAS DAN NUFUS dalam lautan zikirullah maka ia
insaAllah mencapailah darjat nyawa mukmin sejati atau darjat di sebut
INSAN SIRRULLAH.
Justeru itu jalan menuju ke arah Allah yang di
cinta boleh berdasarkan bilangan nafas kita yang keluar masuk yang di
katakan berjumlah 24,000 sehari semalam maka sebanyak itulah bilangan
zikirnya terhadap mahbubnya yaitu Allah SWT.Demikian juga dia telah
memenuhi adabnya terhadap Tuhannya kerana nafas itu di jadikan demi
untuk Tuhan tetapi bukan untuk diri hamba namun begitu setiap nafas itu
sebenarnya adalah khazanah amal yang memberi mamfaat kepada hamba
juga.Maka kita tidak seharusnya sibuk dengan makanan jasmani yg boleh
melalaikan tetapi sibuklah dengan nafas yang tidak luput dengan
zikirillah dan makanan nafas yang sebenarnya ialah
zikirillah.Demikianlah betapa ahli sufi dan ahli hikmat memandang berat
dan amat berharganya ilmu nafas itu yang boleh membuka pula ilmu
miftahul-ghaib.
Ilmu nafas juga merupakan MURAQABAH yang tinggi
dalam makam SULUK.Ada pun kehendak nafas,amfas,tanafas dan nufus kepada
tuannya(badan)ialah supaya menjadi salah satu daripada lima yang
berikut:
1.Menjadi orang solihin
11.Menjadi ahli taqwa
111.Menjadi hamba yang SEMBAHYANG BERKEKALAN (solatud-daim).
1V.Supaya sentiasa dalam musyahadah `Syuhudul wahdah fil kathrah atau syuhudul kathrah fil wahdah.
v.Supaya ada Zat Insan kepadanya.
Ada
juga satu lagi kaedah untuk mencapai darjat HUDHUR berasama ilmu zikir
nafas ini dengan melakukan juga MURAQABAH THARFATUL AIN (kelipan mata)
dengan jalan mentahkikkan(kesungguhan hati) dengan MEMANDANG HAQ TAALA
dalam bathinnya dan (dengan musyahadah) tampak ZAHIR-NYA pada setiap
masa.Sehingga dengan pemandangan demikian secara SIRR terjadilah
pengawasan Allah SWT ke atas segala gerak gerinya lalu menghasilkan
HUDHUR HAQ dan melimpahruahkan pengawasan NYA ke dalam hati dan setiap
anggota tubuh badan hamba NYA dalam segala gerak dan diamnya pada setiap
saat waktu dan situasi.Seseorang yang mahu tahkik dengan ilmu nafas dan
tareqat amalan ini dalam perjalanan kerohaniannya hendak lah ia mencari
Mursyid yang Rabbani yang mempunyai tali temali amalan ini supaya ilmu
dan amalannya menjadi baik yaitu sempurna.
Wallahu `alam.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar