Laman

Senin, 27 April 2020

*DAHSYATNYA SURAT AL- IKHLAS*

Assalamu`alaikum
Warahmatullahi
Wabarakaatuh..
{ Sempatkanlah sebentar untuk membaca tulisan ini }
Rasulullah Muhammad SAW pada suatu ketika bersabda :
”Demi Allah yang jiwaku di GenggamanNYA, sesungguhnya :
*QUL HUWALLAHU AHAD* itu tertulis di sayap Malaikat Jibril.
*ALLAHHUS SOMAD* itu tertulis disayap Malaikat Mikail.
*LAMYALID WALAM YUULAD* tertulis
pada, sayap Malaikat Izra'il ,
*WALAM YAKULLAHU KUFUWAN AHAD* tertulis pada sayap Malaikat Israfil "
Berkata Ibnu Abbas r.a. bahwa Rasulullah SAW telah bersabda: *Ketika saya {Rasulullah SAW} Isra’ ke langit, saya melihat Arasy di atas 360,000 pilar dan jarak jauh antara satu pilar ke satu pilar yang lain ialah 300,000 tahun perjalanan* . .
*Pada tiap-tiap pilar itu terdapat padang pasir yang jumlahnya 12,000 dan luasnya setiap satu padang itu seluas dari Timur hingga ke Barat* .
*Pada setiap padang itu terdapat 80,000 Malaikat yang mana kesemuanya membaca surat Al-Ikhlas* .
Setelah mereka selesai membaca Surah tersebut maka berkata mereka :
”Wahai Tuhan kami, sesungguhnya pahala dari bacaan ini kami berikan kepada orang yang membaca surah
Al-Ikhlas baik lelaki maupun perempuan.”.
Riwayat Anas bin Malik juga merekam kisah berkaitan surat Al-Ikhlas.
*Suatu ketika 70.000 Malaikat diutus datang kepada seorang sahabat di Madinah yang meninggal* .
Kedatangan para Malaikat itu hingga meredupkan cahaya matahari. *70.000 Malaikat itu diutus hanya karena almarhum sering membaca surat ini* .
Anas bin Malik yang saat itu bersama Nabi Muhammad SAW di Tabuk merasakan cahaya matahari redup tidak seperti biasanya dan Malaikat Jibril datang kepada Nabi untuk memberitakan kejadian yang sedang terjadi di Madinah.
Rasulullah S.A.W bersabda :
Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka tubuhnya tidak akan membusuk didalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para Malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi Titian Siratul Mustaqim lalu menuju ke Surga. (HR Qurthuby).
*SUBHANALLAH* ..........
Jika Anda men- Share ini kepada 1 orang artinya Anda sudah menyebarkan 10 kebaikan di Akhirat.
Ya Allah, jadikanlah kami langgeng dalam membaca Surotul Al Ikhlas dan mengucapkan " *SUBHANALLAH* "
menjadi manusia, sesuai yang disabdakan Nabi SAW, sehat, bermanfaat
dan wafat dalam keadaan *HUSNUL KHATIMAH*
*Aamiin ya Rabbal 'Aalamiin*

SIFAT MA’ANI

** SIFAT MA’ANI **
Sifat Apakah Yang Terkandung Di Dalam Ma’ani ?
Sifat yang terkandung di dalam sifat Ma’ani ada tujuh ( 7 ) perkara :
1. Qudrat = kuasa
2. Iradat = berkehendak
3. Ilmu = mengetahui
4. Hayat = hidup
5. Sama’ = mendengar
6. Basar = melihat
7. Qalam = berkata-kata
Bagaimana Menterjemah Sifat Ma’ani Pada Diri Kita?
Sifat Ma’ani Allah Ta’ala yang jelas terzahir pada diri kita ada tujuh :
1. Hidup
2. Mengetahui
3. Berkuasa
4. Berkehendak
5. Melihat
6. Mendengar
7. Berkata-kata
Adanya dengan terang dan jelas menzahirkan Sifat-Sifat-Nya ke atas Diri kita. Tujuan dizahirkan 7 Sifat-Nya Haqq Taala pd tujuh ( 7 ) anggota kıta supaya dijadikan sebagai pedoman, sebagai panduan dan sebagai iktibar untuk kita mengenal, melihat dan memandang Allah melaluinya.
Allah bukan 'Ain (bukan benda) yang boleh dikenal melalui bentuk hitam dan putih. Allah menzahirkan Sifat-Sifat-Nya ke atas Diri kita adalah bertujuan supaya dijadikan Tempat memandang Sifat-Sifat-Nya kepada mereka-mereka yang berpandangan jauh.
Tetapi ramai yang masih tidak memerhatikannya 7 Sıfat Haqq Taala :
Sifat hidup,
Sifat mengetahui,
Sifat berkuasa,
Sifat berkehendak,
Sifat melihat,
Sıfat mendengar dan
Sifat berkata-kata
yang dipakai Allah ke atas Diri kita, pd 7 anggota kıta ıtu adalah menjadi tanda kebesaran-Nya ke atas Diri kita supaya kita memerhati dan melihatnya.
( Klu anta ingin tahu akan rahasianya, di mana letaknya 7 Sifat Ma'ani pd anggota anda itu, bertanya lah kpd GM anta ) - in Sya Allah
Sifat-Sifat tersebut bukannya Sifat peribadi kita tetapi Sifat tersebut sebenarnya adalah hak kepunyaan Mutlak Allah Ta’ala.
Sifat yang kita pakai ini adalah pinjaman semata-mata. Oleh itu hendaklah kita sedar dan insaf akan hal itu.
Kesemua Sifat-Sifat tersebut adalah hak milik Allah dan kepunyaan Allah swt yang sepatutnya dikembalikan semula kepada Tuan yang Ampunya, sementara hayat masih dikandung badan.
Penzahiran 7 Sifat Ma’ani ke atas Makluk ( Diri kita ) adalah sekadar pinjaman yang berupa pakaian sementara, yang Akhirnya dikehendaki kembali semula kepada Tuan yang Ampunya. Allah tidak boleh diibarat atau dimisalkan dengan sesuatu.
Maha suci Allah drp ibarat dan misal. Segala misalan atau segala perumpamaan yang dinukilkan itu, hanyalah sekadar untuk mempermudahkan faham.
Sifat Ma’ani itu, adalah seumpama Bayang-Bayang, manakala Allah Ta’ala itu, adalah seumpama Tuan yang Ampunya bayang.
Tidakkah engkau melihat kekuasaan Tuhanmu? – bagaimana Ia menjadikan Bayang-Bayang itu terbentang luas kawasannya dan jika Ia kehendaki tentulah Ia menjadikannya tetap tidak bergerak dan tidak berubah Kemudian Kami jadikan matahari sebagai tanda yang menunjukkan perubahan bayang-bayang itu;
Allah Jadikan Manusia dalam Bayang-Nya
Maksud Bayang itu, adalah merujuk kepada Makhluk dan Diri kita. Bayang (Diri) sebenarnya tidak mempunyai apa-apa Sifat. Bayang hanya sekadar Sifat yang menumpang dari yang Ampunya bayang.
* Bergeraknya bayang adalah gerak daripada yang Ampunya Bayang.
* Berdirinya Bayang adalah dengan berdirinya Tuan yang Ampunya Bayang (Allah).
Mustahil Bayang itu boleh berdiri dengan sendiri tanpa kuasa drp yang Ampunya Bayang (Allah). Bayang dengan yang Ampunya Bayang itu, mustahil bersatu dan mustahil bercerai.
Diri kita dengan wajah Allah itu, adalah seumpama ujud Bayang dengan yang Ampunya Bayang atau seumpama Bayangan wajah di permukaan cermin.
* Sifat Ma’ani itu tidak boleh berdiri dengan sendiri tanpa bergantung dari sifat Maknawiah.
* Hubungan antara sifat Ma’ani dengan sifat Maknawiah itu, adalah seumpama hubungan antara Bayang dengan yang Ampunya Bayang.
Contohnya seumpama :
* Sifat mata dengan penglihatan,
* Sifat telinga dengan pendengaran dan
* Sifat mulut dengan yang berkata-kata.
Walau bagaimana keadaan sekalipun, ianya tetap tidak boleh bercerai dan juga boleh bercantum. Inilah yang dikatakan hubungan Sifat Ma’ani dengan sifat Ma’anawiah itu, bercantum tidak bercerai tiada.
Tiada bercerai antara Nafi dan Isbat, dan siapa-siapa yang menceraikan antara kedua-duanya , maka orang itu kafir adanya.
Bayang bukan Cahaya tetapi tidak lain dari Cahaya. Cahaya bukan Matahari tetapi tidak lain dari Matahari.
Begitu jugalah contohnya hubungan antara Allah dengan Diri kita. Oleh itu , marilah kita sama-sama mengambil faham dan insaf bahawa Sifat yang kita miliki ini, sebenarnya hak kepunyaan Allah, yang harus kita serah kembali kepada yang Ampunya.
Tujuan mempelajari Sifat Ma’ani adalah bertujuan supaya kita mengaku bahawa :
* sebenarnya Diri kita ini tidak ada,
* tidak wujud, dan tidak terjadi.
Yang wujud, yang ada dan yang terjadi adalah hanya semata-mata Allah, seumpama Sifat Bayang, terzahirnya Bayang itu, adalah bagi tujuan menampakkan dan menyata Sifat yang Ampunya Bayang itu sendiri.
Di dalam keghairahan membicarakan soal Sifat Ma’ani, harus diingat bahawa
* Allah itu tidak bertempat.
* Allah tidak menjelma ke atas jasad.
* Allah tidak bertempat di dalam atau di luar badan,
* Allah tidak bersatu, tidak bercantum dengan badan,
* Allah bukan kesatuan,
* Allah bukan bersyarikat, bukan bercantum dengan jasad kita.
Ada orang yang mengaku bahawa Allah menjelma di dalam jasad dan tidak kurang pula ada yang mengaku menjadi Allah dan sebagainya.
## Bukan kita yang meliputi Allah, tetapi Allah lah yang meliputi kita ##
Kesemua Sifat yang kita miliki ini adalah milik Allah, Sifat yang ada pada diri kita akan hancur, binasa dan hilang lenyap, Sifat yang kekal dan yang Abadi itu, hanyalah Allah swt.
Dan janganlah engkau menyembah tuhan yang lain bersama Allah. Tiada Tuhan melainkan Allah. Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. Bagi-Nya lah kuasa memutuskan segala hukum, dan kepada-Nya lah kamu semua dikembalikan.
Apa Hubungan Sifat Maani Dengan Roh.
Sifat Ma’ani adalah wajah Allah yang terzahir melalui :
* Sifat dan rupa paras Roh,
* melalui Sifat mata, mulut, telinga, dan anggota tubuh seluruhnya.
Sebagaimana rupa dan paras Roh, sebegitulah Wajah Ma’ani Allah, kerana Rohlah Sifat Ma’ani Allah.
Untuk melihat Sifat Ma’ani Allah, lihatlah pada Wajah dan Sifat rupa paras Diri kita sendiri.
### ALLAHU AKBAR ###

*3 (tiga) Tingkatan Puasa dalam Pandangan Imam Al Ghazali*

_Assalamualaikum wr.wb_
Sahabatku rahimakumullah,
Dengan membaca tulisan Al Ghazali dalam _Al Ihya (Ihya Ulumuddin)_ di bawah ini, kita akan dapat mengukur level tingkatan apa sih puasa yang kita lakukan? Apakah Puasa Para Nabi, Puasa orang2 saleh atau yang lain?
_Sahabatku,_
Dalam pandangan Ulama besar, Guru Sufi, Hujjattul Islam, Imam Al Ghazali (1058 M – 1111 M), sesungguhnya ada 3 (tiga) tingkatan puasa :
*1. Tingkatan Awam (biasa);*
Puasa dalam tingkatan biasa, maksudnya adalah menahan diri terhadap makan, minum dan hubungan biologis antara suami istri dalam jangka waktu tertentu. Puasa dalam tingkatan ini adalah puasa kebanyakan dari kita.
*2. Tingkatan khusus*
Puasa dalam tingkatan khusus, maksudnya adalah menjaga telinga, mata, lidah, tangan serta kaki dan juga anggota badan lainnya dari berbuat dosa. Puasa dalam tingkatan ini hanya bisa dicapai oleh orang2 yang saleh.
*3. Tingkatan sangat khusus*
Sedang puasa dalam tingkatan yang sangat khusus, maksudnya adalah puasa hati dengan mencegahnya dari memikirkan perkara perkara yang hina dan duniawi, yang ada hanyalah mengingat Allah swt. dan akhirat. Dalam Jenis puasa sangat khusus ini, maka akan dianggap batal puasa kita apabila sampai mengingat perkara perkara duniawi selain Allah dan tidak untuk akhirat.
Menurut Al Ghazali, Puasa yang dilakukan dengan mengingat perkara perkara duniawi adalah batal, kecuali mendorong ke arah pemahaman agama, karena ini merupakan tanda ingat pada akhirat, dan tidak termasuk pada yang bersifat duniawi. Mereka yang masuk ke dalam tingkatan puasa sangat khusus akan merasa berdosa bila hari-harinya hanya terisi dengan hal hal yang dapat membatalkan puasa. Rasa berdosa ini bermula dari rasa takyakin terhadap karunia serta janji Allah swt. untuk mencukupkan (dengan) rezeki Nya.
Untuk tingkatan ketiga ini adalah milik atau hanya dapat dicapai oleh para Nabi dan Rasul, para wali Allah dan mereka yang selalu berupaya mendekatkan diri kepada Nya. Tidaklah cukup dilukiskan dengan kata-kata, karena hal tersebut telah menjadi nyata dalam tindakan (aksi). Tujuan mereka hanyalah semata mata mengabdi (berdedikasi) kepada Allah swt, mengabaikan segala sesuatu selain Dia. Terkait dengan makna firman Allah swt, *"Katakanlah, Allah! Kemudian biarkanlah mereka bermain main dalam kesesatannya.”* (QS. 6: 91).
Pada tulisan yg akan datang insya Allah akan saya coba uraikan syarat2 lahir dan batin puasa khusus.
_Sahabatku,_
Sebagai muslim, setiap tahun kita pasti menjalankan ibadah puasa Ramadhan
_Pertanyaannya, sudah di level manakah puasa kita?_
Jangan pesimis. Upaya Imam Al-Ghazali mengklasifikasi orang berpuasa ke dalam tiga level tersebut, tak lain tujuannya adalah agar kita yang setiap tahun berpuasa Ramadhan bisa menapaki tangga yang lebih tinggi dalam kualitas ibadah puasanya. Semoga yah. Aamiin
Semangat pagi, semangat menjalanlan ibadah Ramadhan, tetap semangat 💪💪n tetap jaga stamina, jaga kebersihan dan jaga jarak.😍 serta mohonlah kepada Allah Ta'ala agar berkah Ramadhan ini badai Covid-19 ini segera berlalu dan kita segera bisa beraktivitas normal kembali.
_Allahumma shalii ala (Sayyidina) Muhammad wa ala ali (Sayyidina) Muhammad_
_Baraka Allah fikum. Aamiin YRA_
_Wassalam_, Sahabatmu🙏🙏