Laman

Selasa, 22 Mei 2018

23 SIRI SYARIAT TAREKAT HAKEKAT MAKRIFAT


Assalamu'alaikum Wr. Wb.
SIRI SATU
1. Dinamakan SYAREAT = Menyembah Allah Ta’ala dengan perbuatan, mengerjakan apa yang diperintahkan dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Rasulnya (Al-Quran dan Sunnah)
2. Dinamakan TAREKAT = Menyembah Allah Ta’ala semata dengan ilmu dan amal yang diketahuinya.
3. Dinamakan HAKEKAT = Memandang Allah Ta’ala dengan cahaya yang dipancarkan oleh Allah Ta’ala di Hati Sanubari yang dinamakan Sirullah
4. Dinamakan MAKRIFAT = Meliputi seluruh tubuh yaitu Hakekat Allah : Kun, Hu, Dzat.
SIRI DUA
1. Adapun SYAREAT = Menjadi tauladan dan tubuh bagi kita
2. Adapun TAREKAT = Menjalankan kerja Syareat
3. Adapun HAKEKAT = Menjadi kunci kita menghadap Allah
4. Adapun MAKRIFAT = Melihat sesuatu tanpa hijab dinamakan juga Amar Nizam.
SIRI TIGA
1. SYAREAT = Air di dalam tubuh kita, sebab itu kita bisa berkata-kata
2. TAREKAT = Angin di dalam diri kita, sebab itu kita bisa bernafas
3. HAKEKAT = Tanah di dalam tubuh kita, sebab itulah kita boleh tetap
4. MAKRIFAT = Api di dalam tubuh kita, sebab itulah kita boleh mengetahui lebih.
SIRI EMPAT
1. Ilmu SYAREAT = Dinamakan Sirullah, ibadahnya adalah Nurul Hadi
2. Ilmu TAREKAT = Dinamakan Ayan Sabitah, ibadahnya adalah Sirul Asral
3. Ilmu HAKEKAT = Dinamakan Sirr Hayan, ibadahnya adalah Sirrul Iman
4. Ilmu MAKRIFAT = dinamakan Gaibul Guyub, ibadahnya adalah Sirrul Islam
SIRI LIMA
1. SYAREAT = Zuhud
2. TAREKAT = Nur
3. HAKEKAT = Ilmu
4. MAKRIFAT = Wujud
SIRI ENAM
1. Ilmu SYAREAT = Dari Usuluddin
2. Ilmu TAREKAT = Dari Tasawuf
3. Ilmu HAKEKAT = Dari Tauhid
4. Ilmu MAKRIFAT = Dari Usul Muftahul Guyub
SIRI TUJUH
1. SYAREAT = Daging, Darah, Tulang, Urat, yang dinamakan Manusia
2. TAREKAT = Tanah, Air, Api, Angin yang dinamakam Insan
3. HAKEKAT = Ujud, Ilmu, Nur, Syuhud yang dinamakan Syaiun (Muhammad)
4. MAKRIFAT = Dzat, Sifat, Af’al, Asma yang dinamakan Allah
SIRI DELAPAN
1. Ibadah orang SYAREAT = Mengerjakan segala Rukun Islam yang lima
2. Ibadah orang TAREKAT = Mengerjakan SYAREAT + Taubat, Syukur, Tawakkal, Tahmid, Tawadha’, Harap, Ridha, Sabar, Ikhlas
3. Ibadah orang HAKEKAT = SYAREAT + TAREKAT + Mengesakan Af’al Allah, mengesakan Asma Allah, Mengesakan Sifat Allah dan Mengesakana Dzat Allah.
4. Ibadah orang MAKRIFAT = SYAREAT + TAREKAT + HAKEKAT + Mujahadah, Muraqabah, Muqaballah, Musyahadah, Tawajuh dan Tafakur
.
SIRI SEMBILAN
1. Ikhlas orang-orang SYAREAT itu dinamakan ikhlas Mubtadaq
2. Ikhlas orang-orang TAREKAT itu dinamakan ikhlas Mutawwasit
3. Ikhlas orang-orang HAKEKAT itu dinamakan ikhlas Muntaha
4. Ikhlas orang-orang MAKRIFAT juga dinamakan ikhlas Muntaha
SIRI SEPULUH
1. Jalan SYAREAT = Jalan orang-orang Awam
2. Jalan TAREKAT = Jalan orang-orang Khas
3. Jalan HAKEKAT = Jalan orang-orang Khas ul Khas
4. Jalan MAKRIFAT =Jalan orang-orang Khawas
SIRI SEBELAS
1. SYAREAT = Af’al Allah
2. TAREKAT = Asma Allah
3. HAKEKAT = Sifat Allah
4. MAKRIFAT = Dzat Allah
SIRI DUABELAS
1. SYAREAT = Ilmu Yakin
2. TAREKAT = Ainul Yakin
3. HAKEKAT = Haqqul Yakin
4. MAKRIFAT = Akmal Yakin
SIRI TIGA BELAS
1. SYAREAT = Dzahir
2. TAREKAT = Batin
3. HAKEKAT = Akhir
4. MAKRIFAT = Awal
SIRI EMPAT BELAS
1. SYAREAT = Muhammad Dzahir
2. TAREKAT = Muhammad Batin
3. HAKEKAT = Muhammad Akhir
4. MAKRIFAT = Muhammad Awal
SIRI LIMA BELAS
1. Cara zikir SYAREAT = Dengan Lidah
2. Cara zikir TAREKAT = Dengan Hati
3. Cara zikir HAKEKAT = Dengan Nyawa
4. Cara zikir MAKRIFAT = Dengan Rahasia
SIRI ENAM BELAS
1. Pekerjaan SYAREAT = Dikatakan oleh Lidah dan dikerjakan oleh Hati
2. Pekerjaa TAREKAT = Hati yang mengerjakan baik atau jahat
3. Pekerjaan HAKEKAT = Nyawa yang mengerjakan baik atau jahat
4. Pekerjaan MAKRIFAT = Rahasia yang mengerjakan baik atau jahat
SIRI TUJUH BELAS
1. Rumah SYAREAT = Lidah
2. Rumah TAREKAT = Hati
3. Rumah HAKEKAT = Budi
4. Rumah MAKRIFAT = Roh
SIRI DELAPAN BELAS
1. Adab orang SYAREAT = Orang-orang yang berdiri dengan tanda-tanda kenyataan
2. Adab orang TAREKAT = Orang-orang yang berzikir tanpa tanda, hanya karunia Allah
3. Adab orang HAKEKAT = Orang-orang yang haknya dan hak Allah
4. Adab orang MAKRIFAT = Orang-orang yang mengetahui perkataan dan maqam
SIRI SEMBILAN BELAS
1. Sembahyang orang SYAREAT = Tubuhnya yang menyembah Allah
2. Sembahyang orang TAREKAT = Hatinya yang menyembah Allah
3. Sembahyang orang HAKEKAT = Nyawanya yang menyembah Allah
4. Sembahyang orang MAKRIFAT = Wahadatul wujud yang menerima sembahnya, inilah sembahyang para Nabi, Wali Allah, Ahli sufi dan orang Kamil dan Mukamil
.
SIRI DUA PULUH
1. Pintu SYAREAT = Mata
2. Pintu TAREKAT = Dua lubang hidungnya
3. Pintu HAKEKAT = Dua biji mata
4. Pintu MAKRIFAT = Di antara mata putih dan mata hitam
SIRI DUA PULUH SATU
1. Martabat SYAREAT = Alam Roh
2. Martabat TAREKAT = Alam Malakut
3. Martabat HAKEKAT = Alam Jabarut
4. Martabat MAKRIFAT = Alam Lahut
SIRI DUA PULUH DUA
1. Tujuan SYAREAT = Agar Hatinya ada Nur
2. Tujuan TAREKAT = Agar Dirinya dan Nyawanya jadi mulia
3. Tujuan HAKEKAT = Agar dapat memisahkan antara Hak dan Batil
4. Tujuan MAKRIFAT = Agar dapat derajat Saddikin
SIRI DUA PULUH TIGA
1. SYAREAT = Ibarat buih
2. TAREKAT = Ibarat ombak
3. HAKEKAT = Ibarat laut
4. MAKRIFAT = Ibarat air
Wassalamu'alaikum Wr. Wb.

Bertemu Guru


Saya bertemu guru saya malam itu, dalam mimpi. Sudah lama guru tidak bertandang menziarahi saya. Guru nampaknya semakin berseri wajahnya dan sarat dengan rasa kecintaan kepada pencipta. Saya memberikan lafaz salam kepada guru seraya menyalami dan mengucup tangannya dengan rindu yang membuak-buak.
"Apa khabar guru ?", saya mulakan bicara. Guru memandang wajah saya dengan aneh sekali.
“Aku sedang sibuk mengasah makrifatku,” ringkas jawapan guru. Saya terkedu. “Anakku, orang yang mengasah makrifat berbeza dengan orang yang lalai beribadah,” jelas guru, sinis rasanya.
“Maafkan saya guru, saya kurang mengerti,” saya bertanya jujur. Guru melihat kepadaku.
“Nampak gaya pandangan makrifatmu semakin tumpul. Kamu leka beribadah tetapi kamu lupa menajamkan pandangan basirahmu. Anakku, kau telah ditipu oleh ibadahmu yang membukit sedangkan semua itu permainan syaitan,” saya semkain terpinga-pinga.
Saya bangun bertahajud setiap malam. Saya membaca al-quran tanpa rasa jemu. Saya membanyakkan doa dan zikir kepada Allah. Apa maksud guru sebenarnya.
“Muridku, sebutkan apa tanda menurut syahwat pada pandangan Ibnu Ataillah?” guru bertanya. Aduh, gentar habis tubuh badanku. Terkeluar keringat takut dan pcat. Guru mengujiku.
“Kalam hikmah berbunyi, antara tanda orang mengikut nafsu,
memperbanyakkan amalan sunat tetapi bermalas-malasan dalam perkara yang wajib,” sebutku perlahan. “Tapi guru, saya tetap memperindahkan yang fardhu dan menambahkan yang sunat,” saya cuba membela diri saya.
Guru tersenyum. Saya semakin diserang perasaan serba salah. Saya cuba memikirkan di mana silapnya saya. Apakah kurangnya saya. Saya tidak keruan dan tidakketahuan. Apa puncanya, saya semakin gelisah dan diburu resah.
“Anakku, ingatkah kamu tentang pesan Rabiah, istighfar yang memerlukan istighfar yang lain?” guru bertanya. Istighfar yang memerlukan istighfar yang lain. Istighfar yang diucapkan melalui lisan dengan tujuan meraih rasa bangga dan perhatian orang lain. Istighfar yang diungkapkan dengan rasa takabbur dan riya’ dan mendalam. Istighfar yang ditutur dengan lisan sedangkan hati berbaur dengan noda dan titik hitam. Istighfar yang dilafazkan sedangkan hati langsung tidak memahami, basirah pun tidak terasah.
“Anakku, ingatkan kamu pesan ulama Rabbani, jangan kamu menanam pohonan syurga dengan benih-benih neraka?” Saya terjatuh melutut apabila basirah saya diserang bertubi-tubi oleh guru.
Mengerjakan solat dengan kesungguhan tetapi tahajud langsung tidak membantu mendekatkan diri kepada Allah. Hanya tahajud, hanya gerakan badan, sedangkan hati tidak bersama-sama. Hanya bangun di malam hari sedangkan simbahan cahaya pada mata hati redup sekali. Bacaan al-Quran yang hanya menjadi gerakan bibir dan basahan lidah sedangkan akal tidak mengerti dan jiwa semakin kontang. Hanya zikir yang terlafaz sedangkan mata tidak menangis. Hanya merenung dosa dengan ingat-ingatan bukannya dengan jiwa dan rasa mendalam.
Aduh, tajamnya sinis guru malam ini.
« Anakku, terangkan padaku apakah tanda Allah memberikan kebaikan kepada kita?” guru bertanya lagi sedangkan saya sudah tidak tertahan. Mata saya tidak putus-putus mengeluarkan air mata keinsafan. Saya berasa takut sekali. Rupanya tahajud saya bukannya membuahkan keimanan tetapi dosa berpanjangan. Saya tertipu dengan banyaknya ibadah.
“Guru, tanda Allah memberi kebaikan kepada hambanya ada tiga. Pertama, ia tidak pernah berniat untuk melakukan kebaikan tetapi Allah mendorongnya melakukan kebaikan. Ia berniat melakukan kejahatan tetapi Allah menghalangnya. Ketiga, Allah membuka pintu hatinya untuk sentiasa mengharap dan berdoa kepada Allah dalam setiap masa,” saya menerangkannya dalam keadaan sendu.
Orang yang ikhlas kepada Allah, Allah pacakkan rasa kehambaan pada matanya. Lalu yang melihatnya akan berasa tenang dan senang. Sedangkan yang berterusan dalam maksiat dan dosa, maka wajahnya hitam dan redup, seolah-olah kepingan malam.
“Anakku, Ramadhan memang bulan ibadah. Namun yang lebih baik adalah, Ramadhan bulan mengasah ketajaman makrifat. Namun aku melihat kamu telah tertipu oleh syaitan. Bertaubatlah wahai anakku,” pesan guru sambil meninggalkan saya.
Dan saya terus menangis mendengar pesan tajam guru.

"ILMU DISEBALIK HIJAB"

Datanglah sebagai orang yg bodoh dihadapan Allah.. Allah akan mengajarkan kamu satu persatu..
.
Solat itu memang berat, kecuali bagi mereka2 yg khusyuk.. dan nikmat solat itu memang milik si khusyuk.
.
(Al-A'raf : 205). Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai.
.
..Kerana ilmu2 Allah adalah ilmu2 putih dan ilmu2 Haq.
.
Solatlah setiap kali seolah itu solat terakhirmu..
.
Jika seorang itu mendapat tahu tarikh dan saat ajalnya, solat terakhirnya akan menjadi solat yang terkhusyuk seumur hidupnya.
.
Solat itu berat. Nikmat solat milik sikhusyuk. Yang khusyuk solatnya akan menggeruni Allah hingga bergegar tubuh serta bercucuran airmatanya ketika solat.
.
Bukan solat menjadi penyelamatmu jika solat itu tdk khusyuk hingga terlupa raka'at dan bacaan.. (qorin syaitan empunya angkara).
.
Nikmat solat itu terletak pada khusyuknya.
.
Tdk seorang itu benar2 khusyuk jika tdk mengenali serta menundukkan qorin syaitan nya..
.
Qorin syaitan memang tdk dapat dihapuskan, tetapi ia boleh ditundukkan atas izin Allah, tentunya.
.
~~~~~~~
WAJAH SEBENAR.
.
Simati itu membawa wajah dunia ke alam kematian.. tetapi wajah itu tdk kekal dan akan berubah mengikut keadaan Hati semasa hidupnya didunia..
.
Seorang muda boleh kelihatan tua dan situa boleh kelihatan muda mengikut keadaan amal baik dan kesucian hatinya ketika hidupnya di dunia
.
Tidak ada istilah "Putus Makrifat" bagi Tauhid. Ilmu Allah itu Abadi dan tdk ada bersifat akhir.. ilmu2NYA akan terus wujud disebalik hijab selamanya.
.
.
Seorang ahli makrifah itu tdk dapat naik maqam selagi masih berasa sudah sempurna.
.
Jika seorang itu berasa sempurna, ia seperti Iblis yg berasa sempurna.. dan maqamnya terhenti disitu. ..
.
IlmuNYA adalah KalamNYA,, KalamNYA adalah ilmuNYA..
.
Ilmu itu cahaya, cahaya itu ilmu.
.
~~~~~
ALAM HAKIKAT.
.
Hakikat adalah kebenaran,, Hakikat tetap Hakikat dan hakikat adalah suatu yg tdk dapat diubah oleh mana2 kuasa dilangit dan bumi kecuali oleh Allah sendiri.
.
Wahyu dari langit sama sekali tdk akan bernada memerintah atau menyuruh atau berbisik kepada seorang itu agar berbuat itu dan ini.
.
Suara2 ghaib yg ber kata2 itu pada hakikatnya hanyalah bangsa Jin yg terdiri dari syaitan2 penyesat saja yg cuba memerintah jiwa manusia dan memesongkan manusia..
.
Syaitan2 yg sudah di Islamkan itu berubah rupa mereka menjadi cantik sehingga memancarkan Nur Iman dari tengah dada mereka.
.
Jin2 yg di Islamkan itu tdk lagi bersifat syaitan lantas perubahan2 terjadi terhadap wajah2 mereka Jin2 tersebut sehingga tdk berupa seperti syaitan lagi. Mengapa ini terjadi.?
.
Kerana Hakikat. ..Alam Ghaib itu tunduk kpd Kuasa Hakikat.. Kuasa Hakikat itu yg merubah rupa wajah syaitan kepada rupa wajah seakan manusia.
.
Manusia juga terkesan dengan alam Hakikat itu.. seorang manusia yg matinya sebagai seorang muda, boleh kelihatan tua di alam itu.. begitu juga sebaliknya, seorang yg matinya ketika berusia tua, tetapi dia kelihatan muda di alam Hakikat.
.
Di alam Hakikat itu hanya wajah2 hakikat yg akan menzahir.. sungguh alam Hakikat itu tiada kepalsuan.. hanya yg benar saja wujud disana.
.
Manusia sejati tdk punyai sifat syaitan dalam tubuhnya. ,,dia seperti keadaan Adam AS sebelum dia jatuh berdosa atau seperti bayi yg baru lahir..
.
Bila yg Haq hadir di alam ghaib itu, yg bathil akan batal..
.
Jin2 yg sdh Islam juga tdk digelar sebagai syaitan lagi kerana dia tdk lagi bersifat syaitan.. dia digelar Jin saja..
.
Tdk semua Jin itu syaitan.. memang adanya terdapat Jin2 yg Islam di alam mereka.
.
~~~~~~~
BATHIN
.
Bila yg bathin menyentuh sesuatu yg bathin, ianya benar2 nyata.. akan tetapi bila yg zahir cuba menyentuh yg bathin atau sebaliknya, ia tdk menjadi nyata kerana alam mereka berbeda. Alam zahir, Alam Bathin dan Alam Rohani itu berbeda-beda alamnya.
.
Lebih tinggi langit itu, maka lebih indah malaikat2nya sehingga tdk dapat terukir oleh pengukir paling mahir atau terlukis oleh pelukis terunggul..(mimpi malaikat)..
.
Takdir itu sudah tersurat.. tetapi suratan itu masih boleh ditulis semula dengan amal soleh dan do'a2..
.
Manusia2 didunia dan manusia2 di Alam Arwah itu adalah manusia2 yg hidup.
Tdk ada manusia yg mati, malah semuanya "hidup"..
.
Jenazah di kubur itu akan tempuhi soal2 kubur dan bathin itu akan rasai apa yg di lalui oleh jenazah, biarpun dia berjarak jauh dari jenazahnya itu.
.
(Al-A’raf :174) ..Dan demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat itu, agar mereka kembali (kepada kebenaran).
.
(Al-A'raf :181) ..Dan di antara orang-orang yang Kami ciptakan ada umat yang memberi petunjuk dengan hak, dan dengan yang hak itu (pula) mereka menjalankan keadilan.
.
(Al-A’raf :184) ..Apakah (mereka lalai) dan tidak memikirkan bahwa teman mereka (Muhammad) tidak berpenyakit gila. Dia (Muhammad itu) tidak lain hanyalah seorang pemberi peringatan lagi pemberi penjelasan.
.
(Al-A’raf : 178). Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk; dan barangsiapa yang disesatkan Allah, maka merekalah orang-orang yang merugi.
.
.
Sadoqallohul'adzhiim