Laman

Minggu, 14 Januari 2018

DIRI SEBENAR

"DISINI SAYA SUSUNKAN KOMPONEN-KOMPONEN UNTUK MENGETAHUI DAN MENGENAL AKAN DIRI SEBENAR-BENAR DIRI YANG DIKATAKAN DIRI "ZATULHAQ" .
SELAMA INI ORANG MEMPELAJARI DAN MENGKAJI UNTUK MENGENAL DIRI DAN MENGENAL ALLAH DAN MENGIMANKANNYA SERTA TAAT KEPADA SANG PENGUASA YABG MENCIPTAKAN SEKELIAN ALAM TERMASUK DIRI KITA.
MAKA PARA ULAMAK DAN ARIFBILLAH MEMECAHKAN SATU DEMI SATU AKAN DIRI SERTA PENCERAHANNYA SEMATA-MATA UNTUK MENGAJAK MANUSIA KHUSUSNYA ORANG ISLAM MENTAUHIDKAN ALLAH SWT.APABILA TERLALU BANYAK PENERANGAN DAN PENCERAHAN AKHIRNYA MENJADI CELARU DEK SEBABKAN ORANG YG BUKAN ARIF SIBUK NAK BERI PENCERAHAN KONONNYA FAHAM DAN AKHIRNYA TERSESAT DAN MENYESATKAN.DAN TIDAK KURANG JUGA ORANG2 KAFIR MENCARI PELUANG UNTUK MENCELAH DAN MENYESATKAN DAN MENGHANCURKAN ISLAM MELALUI KEFAHAMAN2 CIPTAAN MEREKA.
YANG DUNGU IKUT SAJA DAN MENJADI FANATIK.
AKHIRNYA ISLAM ITU SENDIRINYA BERPECAH BELAH.

HAKIKAT SEBENARNYA DIRI ITU SATU JUA.MUHAMMAD ITU PUN SATU DAN ALLAH SWT ITU ESA.
DARI YANG MAHA PENCIPTA ALLAH MENCIPTAKAN NUR MUHAMMAD DAN DARI PERCIKKAN NUR MUHAMMAD MAKA JADILAH DIRI KITA DAN SEKELIAN ALAM.JIKA DIRI-DIRI KITA INI DARI NUR MUHAMMAD DAN SEKELIAN ALAM JUGA DARI NUR MUHAMMAD,JIKA DIHIMPUNKAN KEMBALI SEPERTI ASAL MENJADILAH SATU NUR IAITU NUR MUHAMMAD YANG DIHADAPKAN DIHADAPAN NUR ALLAH SWT.
SATU JUGA,MANA ADA BANYAK.
CONTOH SOLAT JUMAAT ATAU MENUNAIKAN FARDHU HAJI DI BATULLAH,JIKA DIHIMPUNKAN MAKA JADILAH SATU NUR..TIADA BANYAKNYA.
SEBAB NUR ITU SATU.
SATU PANDANG KEPADA YANG BANYAK.
BANYAK PANDANG KEPADA YANG SATU.
SATU JUGA AKHIRNYA.
DAN SATU PANDANG YANG SATU.
BERMAKNA TIADA.
TIADA UJUD KITA.HANYA UJUD DIA.
CUMA UNTUK DISAMPAIKAN FAHAM MAKA DIPECAH2KAN COMPONEN ITU AGAR KITA KENAL AKAN DIRI KITA DAN KENAL SANG PENCIPTA-ALLAH SWT.SEBAB ITU DIWAJIBKAN KEPADA KITA AGAR MENUNTUT ILMU.
MAKA LAHIRLAH ILMU SYARIAT..TAREKAT,HAKIKAT,MAKRIFAT.SEMATA-MATA MENGENAL YANG SATU.
BILA DAH KENAL KEMBALI SEMULA PADA YANG ASAL.MENSYARIATKANNYA.
SYARIAT YANG BERTAREKAT.
SYARIAT YANG BERHAKIKAT.
SYARIAT YANG BERMAKRIFAT.
JADILAH SYARIAT ITU INDAH.CANTIK,SEMPURNA.KAMIL.JIKA KOMPONEN INI BERPECAH MAKA TIDAK SEMPURNA AKAN SYARIAT ITU.TIDAK LENGKAP.
MAKA BERSATULAH WAHAI ORANG2 MAKRIFAH,ORANG2 HAKIKAT.ORANG2 TAREKAT KEPADA SYARIAT NABI MUHAMMAD SAW.
JIKA KALIAN TETAP KERAS DAN BERPEGANG DENGAN FAHAMAN KALIAN,TIDAK MAHU KEMBALI HIDUP BERSYARIAT BERMAKNA KALIAN TELAH MENOLAK SYARIAT NABI MUHAMMAD SAW.
BERMAKNA DENGAN SENDIRINYA KAMU TELAH MENOLAK NABI MUHAMMAD SAW.JIKA BEGITU.KATEGORY APAKAH KALIAN INI HENDAK DILETAKKAN NABI SAW DIHADAPAN ALLAH ROBBUL JALAL.SIAPKANLAH JAWAPAN KALIAN SEKARANG JIKA DITANYA DIHADAPAN ALLAH DI MASHYAR NANTI.
MAKA BERSATULAH WAHAI UMAT MUHAMMAD SAW.
ESAKANLAH ALLAH SWT TAMPA MENGIRA KEDUDUKAN APAKAH KAMU DIHADAPAN MANUSIA LAINNYA.INGATLAH ALLAH TIDAK MELIHAT AKAN BERTAPA TINGGI KEFAHAMAN KAMU ATAU BERAPA BANYAK ILMU KAMU DAN BERAPA BANYAK ZIKIR KAMU.ALLAH CUMA MAHU MELIHAT KEIKHLASKAN KAMU TIKA BERAMAL.
INGAT ALLAH.
KAPIR PUN INGAT.
CINA.INDIA,ARAB ATAU SIAPA SAJA INGAT ALLAH.
CINA KATA TUHAN ALLA TOLONG.
INDIA KATA TUHAN ALLA LA TOLONG.
SEBAB MEREKA PUN TAHU DAN INGAT ALLAH.
TETAPI ORANG ISLAM BUKAN INGAT,BUKAN SEBUT.
ORANG ISLAM ITU IMAN,PERCAYA..YAKIN,IKTIKAD..AMALKAN DALAM KEHIDUPAN SENANTIASA HIDUP DALAM JIWA.


"HATI KITA".


Assalamu'alaikum wmt.
Usul manusia adalah HATI yang menjadi NILAI disisi Allah swt.
HATI yang zahir-Tubuh Kasar manusia.
HATI yang batin-Tubuh halus manusia.
Kenyataan HATI batin-Laku dan fiel manusia.

ALAM HATI dinamakan-Alam ajsam,Alam muluk,Alam musyahadah.
MAZKUR HATI yang sentiasa ingatkan Allah.

Mazkur itu adalah-pohon ibadat,mahul hayat.
HATI YANG BERNAFSUKAN.
1-AMARAH.
2-LAWAMAH.
3-MULHIMMAH.
4-MUTMAINNAH.
5-RADIAH.
6-MARDIAH.
7-KAMALLAH.

MARTABAT HATI dinamakan:
1-MARTABAT ZULMAT.
2-MARTABAT ANUAR.
3-MARTABAT ASRAR.
4-MARTABAT KAMIL.
5-MARTABAT WASIL.
6-MARTABAT TEJJALI AF'AAL.
7-MARTABAT TEJJALI ISMA'-SIFAT-AZ-ZAT.

DARJAT HATI ADA TUJUH.
1-HATI SYAITAN DINAMAKAN HATI SANUBARI.
2-HATI BINATANG - JANTUNG SANUBARI.
3-HATI MANUSIA -QALBI.
4-HATI LANGIT- QALBU SAMA'
5-HATI BUMI- QALBU ARD.
6-HATI AIR- QALBU MA'
7-HATI DUNIA-QALBU ALAM.

(SUPAYA HATI DAPAT NUR-semata2 ingat Allah. Penuh dengan ma'rifat. Hapuskan kasar dan rupa kasar. Sucikan HATI hanya pada ALLAH SWT semata2).
HATI LADUNI.
HATI yang bertaraf laduni dinamakan :
SADIQIN.
HUKAMAK.
ARIF BILLAH.
QUTUBULLAH.

Wahyu Allah pada orang2 mukmin dinamakan laduni dan nadzri. HATI yang ada laduni ialah wahyu.Khilabullah.
Mukhapahah. Mukhahammah.
HATI YANG BERNAMA QALBUN ITULAH SEBENAR2 AKAL KITA. AKAL YANG SEMPURNA DINAMAKAN NUR MUSTAID. INILAH SEBENAR -BENAR AKAL. DATANGNYA ALAM MALAKUT DAN ALAM JABARUT.
Jika bukan NUR MUSTAID bukanlah sebenar akal dari Allah swt. Hanya akal makhluk saja. Didalam HATI YANG SUCI ITU MENGANDUNGI FUAD. Rohani dan jasmani duduknya didalam fuad. Manusia yang kotor tidak ada fuad.

BUANG SYARAT BER_KASIH


Ujud dzat sebenar_benarnya dzat pada Allah.
Secara nyata dpt dirasa tanpa bisa terkatakan.
Ujud sifat pada sifat dzat,
Nur muhammad jua sesungguhnya
menghimpun sekalian sifat
Ujud af'al pada p'buatan dzat
Tidak t'jadi dgn sendiri(adamiah)
Ujud Asma pada keimanan hati.


Dzat Allah RAHSIA diri_ku
Nur muhammad nyawa/RUH diri_ku
Perbuatan Allah TUBUH diri_ku
Asma Allah keyakinan hati_ku

Hu Allah..Hu Haq..
Tidak beranak dn diperanakan..
Alam diri dan di luar ialah ESA pada_Nya
Ke-Esahan tersirat al Qodim.
Tidak mengantuk tidak tidur.
Pada Ahad tersirat padanya makna berkekalan(baqo')

keinginan_Nya ialah kepada_Nya..
Pandangan_Nya ialah melihat_Nya..
Sesungguhnya...
Di antara Engkau dan Dia
Adalah AKU..
Di antara lidah dan garam
Adalah masin
Kalau aku kekasih engkau
Berarti Engkau jua kekasih Dia.

JANGAN MEREMEHKAN WIRID


Rosululloh saw bersabda,, TIDAK ADA AMALAN ANAK ADAM YG LEBIH MENYELAMATKAN DARI AZAB SELAIN ZIKRULLOH,
beliu juga bersabda,,
ANTARA ORANG BERZIKIR DNGAN YG TDK BERZIKIR SEPERTI POHON YG SUBUR DNGAN POHON YG KERING DAN RONTOK.

Beliu juga bersabda kpd para sahabt,, maukah kalian kuberi tau tentang amal kalian yg terbaik, yg paling suci disisi tuhan kalian, yg paling tinggi drajatnya, lebih baik dari infak emas dan pertama, lebih baik dari perang pisabilillah..?
Kemudian para sahab berkata, ya rosululloh..
Beliau bersabda,,ZIKRULLOH.
Firman allah swt,, wahai orang2 yg beriman, hendaklah kalian berzikir sebanyak2nya dan bertasbihlah ( al ahzab 41/42 )
allah swt, menyuruh, memerintahkan kpd orang2 yg beriman, bukan orang islam.
Islam belum tentu beriman dan orang beriman sudah pasti islam.
Jika kita merasa beriman kpd allah swt, maka janganlah kita lalaikan, kita ingkari printah allah swt.
Tandanya orang beriman,
@. Mema,afkan manusia
@. Merendah diri
@. Mendahulukan fikir dari berbuat.
Tandanya islam
@. Suci dari dusta, lobak dan tamak serta suci perut,pakean dari yg haram.
Syarat islam
@. Sabar dari segala2nya
@. Ridho akan ketentuan allah swt
@. Ikhlas menyerahkan disi pada allah swt
@. Mengikut allah dan rosulnya.
Membinasakan islam
@. Menduakan allah swt
@. Tdk mengakui dirinya yg dijadikan allah
@. Mengerjakan dan mengekalkan maksiat
@. Mencela orang yg berbuat baik.
@ mengerjakan yg tdk tau ilmunya, dan tdk mau belajar, sudah tau tdk diamalkan.
Yg dimaksud wirid ialah perbuatan seorang hamba yg berbentuk ibadah dzohir dan batin.
Sedangkan al warid adalah karunia allah swt kedalam batinnya sihamba, ibarat chaya yg halus, bersinar memancar di dadanya dan menyebar kesemua anggota, dan melahirkan ucapan hikmah dan perbuatn ahlakul karimah.
Alwarid adalah hasil muamalah,takorrub, zikir kpd allah swt.
Wirid adalah amalan yg dikerjakan terus menerus,tratur dan akan menghasilkan pancaran nurulloh, kenikmatan dlm beribadah yg dikaruniakan kpdnya.
Orang yg melaksanakan wirid adalah orang yg menjaga hubungannya kpd allah, tidak pernah terputus walau sesa,at.
Wirid dan warid, ibarat saudara kembar yg saling berlomba menjadi ibadah untk mendapatkan keridoan allah swt.
Datangnya, masuknya warid kedalam hati adalah menurut kesiapan dari wirid .
Orang yg berwirid jika mulai bersih hatinya, maka akan datang nur, cahaya yg menerangi hatinya, jiwanya, kemudian ia berlahan2 merasakan kehausan dlm beribdah, lalu semakin ia bersihkan hati, semakin terang pancaran nur tersebut dan lama kelama,an akan muncul warid, tahapan berikutnya.
Warid dapat memasuki hati seorang hamba, apabila hati itu telah bersh dari pengaruh duniawi maupun nafsu

RAHSIA DI SEBALIK ROH.


Badan kita ini tempat tersembunyinya roh.
Manakala disebalik roh pula, adalah tempat tersembunyi rahsianya Allah.
Diri kita ini menanggung dua rahsia.

Pertama menanggung rahsia roh, keduanya menanggung rahsia Allah. Rahsia Allah tersembunyi didalam roh, manakala wajah roh pula tersembunyi didalam dada-dada kita semua. Untuk mengintai kedua-dua wajah itu, tiliklah kedalam diri kita sendiri. Apabila sifat roh telah dapat kita kenal dengan rata, InsyaAllah kedua-dua rahsia wajah itu akan dapat kita kenal dengan nyata ( jelas dan terang ).
Setelah kita mengenal diri dan mengenal roh, 


segala rahsia itu, tidak lagi menjadi rahsia.
Apabila kita sudah mencapai kepada tahap makrifat kepada Allah, yang ghaib itu tidak lagi menjadi hilang, yang hilang tidak lagi menjadi tanda tanya dan yang halus itu tidak lagi menjadi sulit.

Apabila matahari sudah mula menerbitkan sinar cahayanya. Kabus tebal yang menyelubungi kita,
akan berlalu dengan sendirinya. Dengan berlalunya kabus diri, akan menjelmalah terang sinar wajah Allah, tanpa terselindung atau terdinding lagi, seterang hati mereka yang mengenal Allah.
Oleh kerana terlalu terangnya cahaya Allah pada wajah sekalian makhlok menyebabkan penglihatan kepada alam sudah menjadi kabur.

Apabila pandangan terhadap makhlok sudah kabur dan lenyap, pandangan terhadap Allah, tidak lagi terselindung dan terhijab, dimana saja dialihkan pandangan kita, disitulah juga akan kelihatan wajah Allah besertanya.

Diri kita ini telah menjadi rahsia disebalik rahsia. Rahsia kepada badan itu adalah roh, manakala rahsia kepada roh itu adalah Allah. Roh tersembunyi disebalik wajah badan, manakala wajah Allah pula terselindung disebalik roh. Kita ini banyak menyimpan rahsia ketuhanan. Apabila badan boleh menyingkap tabirnya, maka kita akan dapat melihat roh,

Apabila roh pula menyingkap tabirnya maka Allah pula akan kelihatan melaluinya. Barang siapa yang dapat merungkaikan kedua-duanya sekali, akan kenallah ia kepada Allah.

Keikhlasan dan ketulusan iktikad hati orang makrifat dalam memandang Allah itu, adalah dengan membinasakan pandangan terhadap makhlok, sesuatu, benda dan terhadap diri kita sendiri,
Itulah caranya membawa kita melihat dan memandang Allah. Dengan terang dan nyata,
pada setiap apa yang kita nampak. Dengan cara itu, ianya akan membuka pintu-pintu ghaib dan membuka kunci-kunci khazanah ketuhanan yang belum kita ketahui.

Kunci pintu khazanah yang ghaib akan terbuka apabila diri zahir memandang diri yang batin ( apabila badan mengenal roh = Apabila roh sudah mengenal dirinya sendiri, apabila roh mengenal roh ), itu tandanya kita telah mengenal Allah. Taala (makrifat)