Laman

Kamis, 22 Mei 2014

RENUNGANKU


Banyk aku menjumpai dan menemui..
Guru , kawan dan rekan...
dalam perjalanku mencari diri..
tetapi aku melihat mereka..
caranya ,prilakunya dan ilmunya..
sangat teliti pandai dan bijak..
bercerita mengenai diri..
mengenai satu titik sebelum alip..
atau satu titik dibawah ba
harusnya kalau mereka menjumpainya..
mereka tidak ada penyakit..
tetapi mereka berpenyakit teruk..
kecing manis , darah tinggi, jantung
dan berbagai penyakit lagi...
apakah mereka nie hanya bercerita saja..
tetapi belum jumpa apa titik itu...
aku perbandingkan dgn jalan diriku..
yg aku pegang dan amalkan..
dan terkadang aku bgi pada kawan..
atau orang yg memerlukan...
sangat lain
dan berlainan sangat...
karna.. pabila aku menjumpai setitik itu..
mempergunakan dan mengamalkannya..
pabila aku sakit..
minum panadol ponm aku tak boleh..
dimuntahkan balik panadol itu..
dan begitu jugak dgn rekan rekanku..
yg membawa setitik ini..
sama jugak seperti aku..
kalau sakit tak boleh minum obat..
bahkan ada yg kew hospital..
obat hospital tak dew kesan..
dan sampai sekarang aku..
tak pernah minum obat..
karna setitik itu obat sempurna bagiku...
dan aku kaitkan dgn satu hadis..
" TIDAK ADA PENYAKIT
YANG TIDAK ADA OBAT
KECUALI MATI "
kalau setitik ini tak hidup
bagaimana mau mengobati badan..
setitik ini masih mati atau tidur..
maka meranalah badan..
menanggung beban...
dalam setitik ini
tidak ada lagi huruf, kalam dan rupa..
ianya hanya tenaga hidup yg menghidupkan kita..
yg datangnya dari yg maha hidup..
segala ayat segala hadis
ada dalam setitik itu..
dan segala obat ada didalammya..
setitik itulah yg boleh jumpa yg maha besar..
dan dlm setitik ini bnyk orang menamainya..
ada yg sebut allah, fuad, noktah, Hu, Ah..
hu allah , allah hu ..dan berbagai lagi nama..
tapi kenal nama belum tentu jumpa
barangnya apa, apa lagi mau mempergunakannya..
jdi jangan taksuf pada namanya
tidak menjadi jaminan bgi mu..
dan penyelamat bgi mu..
karna aku menjumpai
hadis qudsi..
barang siapa bertuhankan nama
tak kenal yang punya nama
kafir hukumnya..
MOHON JADI RENUNGAN
BERSAMA AGAR MENDAPAT
KASIH SAYANGNYA.
AMIN....

Tidak ada komentar:

Posting Komentar