Laman

Senin, 21 Juli 2014

~ ~ ~ { Syair Yang Membuat Imam Ahmad Menangis } ~ ~ ~


Idzaa maqoolani Robbii amastakhyaitata'sinii
"Jika Tuhanku bertanya padaku,,, tidak malukah kau bermaksiat kepada Ku,,??''
Watukhfidanba'an kholqii wabil isyaani a'tsinii
"Kau sembunyikan dosamu dari makhluk Ku,, dan datang pada Ku dengan penuh dosa,,,''
Fakaifa ujiibuyaa waikhii wamandzaa saufayakhminii
" Bagaimana aku nak jawab duhai diriku yang malang,,? Dan siapakah yang akan menyelamatkan aku,,??''
Ushollinaf sabil amali min khinin ila khiinii
" Aku terus menyogok jiwaku dengan impian dan harapan dari masa ke semasa,,''
Wa antsamaa waroo'al mauti madzaa ba'du takhsinii
" Dan aku melupakan apa yang bakal di hadapi selepas mati dan apa yang akan berlaku selepas aku di kafankan,,"
Ka'anniqod dhomiin tul'aitsalaitsal mautu ya'tsinii
" Seolah-olah aku ini telah dijamin untuk hidup selamanya seakan mati tidak pernah menemaniku,,''
Wajaa atsakrotil mautissyadidatuman sayakhminii
''Dan telah datang padaku sakaratul maut yang ngeri, nah,, sekarang siapa yang mampu melindungiku,,??''
Nadhortu ilalwujuuhi 'alaihi samin huuman sayufdinii
"Aku melihat pada wajah'' apakah ada diri Pada meqeka yang akamw menebusku,,''
Sa'aus aluma malladzii qodamtufiiddunyaa yayunjinii
"Akan ku disoal apa yang telah aku lakukan di dunia untuk menyelamatkan diri ini,,''
Fakaifa ijaabati mimba'dumaa farrodtujinii
"Maka bagaimana akan ku jawab setelah aku mengabaikan urusan agamaku,,??''
Wayaawaikhi alam asma' kalamAllohu yad'uunii
"Celakanya aku,,, apakah aku tak mendengar ayat'' Alloh yang menyeruku,,??''
Alam asma' limaqodjaa 'afiqoofin wayasiinii
"Adakah aku tak dengar apa yang telah diberitakan didalam surah Qoofiin dan Yasiin,,??''
Alam asma' biyaumil khasri yaumil jam'i waddinii
"Adakah aku tak dengar akan hari dikumpulkan manusia hari perhimpunan dan hari Ad-Diin (Qiyamah),,??''
Alam asma' munadzil mauti yad'uuni yunadziinii
"Adakah aku tak dengar Panggilan ajal maut menyeru dan menjemputku,,??''
Faa Yaa Rabbahu'abduka ibumindzaa saya'uwinii
"Maka Yaa Rabb,, seorang datang bertaubat siapa yang datang melindunginya,,??''
Siwa Yaa Rabbin ghofurin wasi' ilil khaaqi yahdinii
"Melainkan Tuhan yang Maha Luas PengampunanNya dan yang membimbing ku pada kebenaran,,''
Ataitu ilaika farhamnii wataqilfii mawadziinii
"Aku telah datang padaMu maka kasihanilah daku dan beratkan timbangan (kebaikan)ku,,''
Wakhaffiifii jazaa'i ataita arjaiyuza tsiinii
"Dan ringankanlah (percepatan) hisabku kerana Engkaulah yang terbaik dalam penghisaban,,''

Tidak ada komentar:

Posting Komentar