Laman

Rabu, 10 Mei 2017

Tanda tanda orang Sufi

DI ANTARA tanda tanda orang Sufi ialah
hendaknya dia bersih dalam kata katanya dan
perbuatannya dan gerak gerinya daripada
daki daki bahaya bahaya nafsu, akhlak dan
dunia. Dan juga bersih lintasan hatinya
daripada debu debu pengingkaran
(penentangan) terhadap Allah taala dan
mengalihkan pandangannya daripada Allah
kepada selain Dia.
Juga di antara tanda tandanya lagi, hendaklah
dia berada dengan jiwanya seperti tanpa ada
jiwa, dan bersama makhluk tanpa ada
makhluk, dan dengan hati tanpa ada hati,
dan dengan ehwalnya tanpa ada ehwal, dan
dengan waktu tanpa ada waktu. Hanya
hendaklah ia menjadi lurus di atas hamparan
perintah Allah, menundukkan diri di bawah
keagungan Allah, mencukupi dan tidak
memerlukan lagi kepada yang lain selain
Allah saja. Hatinya tersiksa oleh perasaan takut
akan terputus dan terbiar. Dan batinnya
tersiksa oleh perasaan bimbang akan terjauh
dan terhalang. Jiwanya bercahaya dengan
Nur Khidmat, hatinya bercahaya dengan
Nur Cinta, dan batinnya bercahaya dengan
Nur Makrifat.
Lagi, di antara tanda tandanya, hendaklah
hatinya berterbangan dengan sayap sayap
rindu, segala anggotanya lurus berdiri di atas
landasan benar dengan Tuhan Yang Benar dan
kerana Tuhan Yang Benar, dan bersedia untuk
menunggu dengan penuh kesabaran, dan
dengan penuh patah hati, menghadapkan
keseluruhan diri kepada tuan punya diri itu,
dengan meninggalkan penolehan daripada
Tuhan kepada segala yang dimiliki Tuhan,
dengan melarikan diri dari manusia kerana
terlampau keinginan untuk merasakan
kelazatan kemesraan dengan Tuhan
semesta alam.
Bila kembali ia kembali kepada Tuhan Yang
Benar, bila bergantung ia bergantung kepada
Tuhan Yang Benar, dan bila menetap ia hanya
dengan Tuhan Yang Benar, tanpa menoleh
daripadaNya kepada makhlukNya.
Hatinya sentiasa rungsing, bicara ala kalam
samawi, ilmunya ilmu ketuhanan, hematnya
hanya keseorangan, kehidupannya hanya
kerohanian, takdir baginya takdir kenuranian
dan maksud dalam hatinya hanya keesaan
semata.
Kesemua kemahuannya adalah bergantung
di bawah kemahuan Tuhannya yang disembah,
sentiasa bersyukur kepada Allah secara terang
terangan dan secara kebatinan, supaya
mengelakkan diri terjatuh ke dalam lautan
kufur nikmat, sentiasa mengingati Allah dengan
hati dan lisan pada setiap waktu dan keadaan
untuk mengelakkan diri tersebut di dalam
jurusan kelupaan.
Dia sentiasa tahu bahawa Tuhan sedang
memandangnya, dan dari atas ketinggian
menjaganya, jadi dia fana (mati) di bawah
keagungan pandangan Tuhan, bersatu dengan
keseluruhan dirinya di bawah kesempurnaan
KudratNya, memendam kesucian waktunya
di dalam lautan kekurniaanNya dengan
membelakangi semua keenakan dan kemanisan
selain dari keenakan dan kemanisan cinta
kepada Tuhannya.
Dia sentiasa lurus atas kebenaran perhambaan
tanpa melihat siapa yang diperhambakan diri
kepadaNya, hatinya kosong dari segala syughul
selain kepada Allah dengan penuh tawakkal
dengan hati kepada Allah, selalu merendah
diri terhadap kaum yang beriman, sentiasa
berdiri di atas hamparan kedukacitaan,
sehinggalah datang kepadanya rasa keyakinan,
yakni maut, dengan memperoleh keampunan
dan keredhaan.
Lisan seperti sama dengan hatinya, dia
sentiasa benar dalam tutur katanya dan
perbuatannya, bukan seperti disifatkan Allah,
dalam firmanNya: "Mengapa kamu mengatakan
apa yang kamu sendiri tidak melakukan?"
( As Shaf : 2 )
Bersedia bersyukur atas nikmat yang sedikit,
bersabar di atas cubaan yang banyak, redha
dengan takdir Rabbul Izzah ( Tuhan Yang Maha
Perkasa), sentiasa mengawasi hati terhadap
Allah dengan bukti.
Dia tidak takut selain Allah, dan tidak
mengharap selain kepada Allah, dan tidak mahu
kecuali Allah, kerana dia mengetahui bahawa
tiada yang memberi mudharat atau manafaat,
tiada yang mengangkat dan menolak, tiada
yang memuliakan dan menghinakan, melainkan
Allah Yang Esa, yang tiada sekutu bagiNya.
Sentiasa menjejaki perjalanan Nabi pilihan
Muhammad saw dan mencontohi kelakuannya
dan perjalanan para Sahabatnya.
Sentiasa bimbang daripada keburukan
kesudahan, sentiasa syughul diri dengan Tuhan
yang mentakdirkan ketika manusia ramai
syughul dengan takdir, selalu syughul dengan
Tuhan yang mentadbirkan, manakala manusia
ramai syughul dengan apa yang ditadbirkan,
duduk atas hamparan khidmat dengan penuh
malu, bersandar di atas kasur kefakiran dan
kepapaan, memerhatikan lingkungan lingkungan
kedekatan dan kelihatan, meminum dengan
gelas kemesraan dan kecintaan, selalu
memanjangkan diamnya, menahan marahnya,
mengalahkan syahwatnya, menjauhi
kerehatannya tanpa menoleh terhadap apa
yang dikerjakan oleh hatinya kepada Allah itu

Tidak ada komentar:

Posting Komentar