Laman

Minggu, 08 Oktober 2017

.."PERJANJIAN TAUHID".

..4,000 tahun dahulu, Sang Pencipta Alam ini sdh pn mmbuat prjanjian Tauhid utk Nabi Ibrahim AS.. dn perjanjian itu ada lh Kitab Taurat.
.
..Nabi Ibrahim AS, bapa Tauhid itu tdk brjiwa Yahudi, tdk brjiwa Bani Israel melainkn brjiwa Tauhid.(iaitu Islam).
.
..Dan Taurat itu adalh Kitab Musa AS.
.
..QS. Al-'Ahqaf [46] : 12 Ibn Katsir
وَمِن قَبْلِهِۦ كِتَٰبُ مُوسَىٰٓ إِمَامًا وَرَحْمَةً ۚ وَهَٰذَا كِتَٰبٌ مُّصَدِّقٌ لِّسَانًا عَرَبِيًّا لِّيُنذِرَ ٱلَّذِينَ ظَلَمُوا۟ وَبُشْرَىٰ لِلْمُحْسِنِينَ
Dan sebelum Al Quran itu telah ada kitab Musa sebagai petunjuk dan rahmat. Dan ini (Al Quran) adalah kitab yang membenarkannya dalam bahasa Arab untuk memberi peringatan kepada orang-orang yang zalim dan memberi kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik.
.
.
..Al-Baqarah Ayat 131
إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ ۖ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ
131. Ketika Tuhannya berfirman kepadanya: "Tunduk patuhlah!" Ibrahim menjawab: "Aku tunduk patuh kepada Tuhan semesta alam".
.
..Al-Baqarah Ayat 132
وَوَصَّىٰ بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ لَكُمُ الدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ
132. Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya'qub. (Ibrahim berkata): "Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam".
.
..Al-Baqarah Ayat 159
إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ ۙ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ
159. Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan (yang jelas) dan petunjuk, setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam Al Kitab, mereka itu dilaknati Allah dan dilaknati (pula) oleh semua (mahluk) yang dapat melaknati,
.
..Al-Baqarah Ayat 208
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ
208. Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.
.
..Al-Qur'an, Taurat, Injil dn Zabur itu dtg dari Kitab induk Allah d Lauhul Mahfuz.. ianya d Sidratul Muntaha.. langit yg trtinggi.. ..penulis2 Kitab tlh memesongkn bnyk ayat2 Allah.. lantas Allah turunkn Al-Qur'an d dlm bahasa Arab.
.
..QS. Az-Zukhruf [43] : 3 Ibn Katsir
إِنَّا جَعَلْنَٰهُ قُرْءَٰنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
Sesungguhnya Kami menjadikan Al Quran dalam bahasa Arab supaya kamu memahami(nya).
.
.
..Al-Baqarah Ayat 213
كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ ۚ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ ۖ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ ۗ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
213. Manusia itu adalah umat yang satu. (setelah timbul perselisihan), maka Allah mengutus para nabi, sebagai pemberi peringatan, dan Allah menurunkan bersama mereka Kitab yang benar, untuk memberi keputusan di antara manusia tentang perkara yang mereka perselisihkan. Tidaklah berselisih tentang Kitab itu melainkan orang yang telah didatangkan kepada mereka Kitab, yaitu setelah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, karena dengki antara mereka sendiri. Maka Allah memberi petunjuk orang-orang yang beriman kepada kebenaran tentang hal yang mereka perselisihkann itu dengan kehendak-Nya. Dan Allah selalu memberi petunjuk orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus.
.
.
..Malaikat Kiraman Katibin, iaitu malaikat pencatat diri mnjd saksi segala prbuatan dn tutur kata kita.. trmasuk lh lafaz dua-kalimah-syahadah. ..iaitu Malaikat Raqib dn 'Atip.. ..mrk jg merakam tiap niat yg trsirat d Hati. ..tiap dosa d jiwa itu ada catatan nya pd mrk.
.
..Qaf Ayat 17
إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ
17. (yaitu) ketika dua orang malaikat mencatat amal perbuatannya, seorang duduk di sebelah kanan dan yang lain duduk di sebelah kiri.
.
.
..Isi hati dgn Allah.. bukan isi hati dgn ilmu.. Allah tdk pandang ilmu kerana Allah Maha Berilmu..(Al-'Aliiman)
.
..Moga tdk lh kita jatuh k maqam ujub dn riak kerana itu hnya akn mmakn diri sndiri d dunia dn jg akhirat.. Aamiin.
.
..Jauhi drpd solat dgn sambil membayangkan apa2 rupa atw bentuk d bumi,, dn apa2 bentuk atw rupa d langit.. Allah itu Maha Ghoib dn tdk mnyerupai suatu apa pun d bumi maupun d langit..
.
..Jika dia mmbayangkn wujud rupa dn bentuk d dlm solatnya, maka dia sdg mnyembah rupa,,dn ia adalh syirik khofi atw syirik tanpa sedar...
.
..Jiwa pendosa itu tdk tenang utk mmbaca Al Qur'an.. jiwa yg kurg brdosa, akn tenang mmbaca ayat2 suci Al-Qur'an. ..Mrk brlapang dada.
.
.
..Tiada kata2 sebaik kata2 Al Qur'an..
.
.
..Sadoqallohul’adzhiim

Tidak ada komentar:

Posting Komentar