Laman

Senin, 01 Januari 2018

ALLAH MEMANDANG HATI


Pada suatu hari, Hasan Al-Basri pergi melawat Habib Ajmi, seorang sufi besar lain. Pada waktu solatnya, Hasan mendengar Ajmi banyak melafazkan bacaan solatnya dengan keliru.
Oleh kerana itu, Hasan memutuskan untuk tidak solat berjamaah dengannya. Ia menganggap kurang layaklah bagi dirinya untuk solat bersama orang yang tak boleh mengucapkan bacaan solat dengan benar.
Di malam harinya, Hasan Al-Basri bermimpi. Ia mendengar Allah berbicara kepadanya:
"Hasan, jika saja kau berdiri di belakang Habib Ajmi dan menunaikan solatmu, kau akan memperoleh keredhaan-Ku, dan solat kamu itu akan memberimu manfaat yang jauh lebih besar daripada seluruh solat dalam hidupmu.
Kau coba mencari kesalahan dalam bacaan solatnya, tapi kau tak melihat kemurnian dan kesucian hatinya. Ketahuilah, Aku lebih menyukai hati yang tulus daripada pengucapan tajwid yang sempurna"
Di zaman sekarang ini sukar sekali kita mencari orang yang benar-benar mempunyai kriteria dekat kepada Allah. Sering kali mata kita tertipu oleh penampilan zahir.
Orang dekat dengan Allah itu adalah para Aulia-Nya, para kekasih-Nya yang beribadah semata-mata untuk mencari keredhaan Allah dan menuntun orang-orang menuju ke hadrat Allah.
Seorang wali Allah dalam kehidupan sehari-hari boleh saja berprofesion sebagai seorang peniaga, petani, ulama' guru sekolah, dan lain-lain. Hanya orang yang diberi petunjuk oleh Allah yang boleh berjumpa dengan wali-Nya.
Mempunyai bacaan benar (tajwid) yang sempurna memang salah satu syarat sah seseorang menjadi imam dalam solat, akan tetapi yang lebih penting adalah bagaimana hatinya boleh terus menerus bersama Allah selama dalam solat.
Ini hal yang sangat pokok, kerana seorang imam akan dipertanggung jawabkan amalan makmum nya di hadapan Allah SWT. Kalau imam sepanjang solat mengingat wanita-wanita cantik, mengenang harta, dan sejuta persoalan hidup, apakah dijadikan dijadikan sebagai imam?
Saya jadi teringat kisah Imam Al-Ghazali yang menjadi imam dalam solat Asar di sebuah masjid, Beliau baru saja mengajarkan hukum thaharah bagi wanita yang haid.
Tanpa disadari fikiran Beliau saat solat teringat kepada wanita yang sedang haid. Salah seorang yang menjadi makmum adalah adik kandung imam al-Ghazali.
Selepas selesai solat adik imam Al-Gazali menegur, "kenapa abang di rakaat kedua mengingat wanita yang sedang haid?"
Imam Al-Ghazali sangat terkejut, selaku orang yang sangat ahli dalam hukum Islam telah hafal Al-Qur'an dan ribuan hadis, telah berpuluh tahun menjadi imam baru sekarang mengetahui kekeliruannya selama ini.
Beliau berkata kepada adiknya, "Tajam sekali mata hatimu, mulai saat ini aku berguru kepada mu"
Imam Al-Ghazali yang terkenal akan ilmu syariatnya, perlu belajar lagi kepada adiknya yang ahli Tarekat, Tasawuf, dan Ahlus Sufi, bagaimana menjadi seorang Imam yang sah.
Lalu bagaimana dengan imam-imam zaman sekarang yang hanya bergantung pada hafalan dan kefasihannya?
Bacaan tetaplah bacaan, hafalan tetaplah hafalan, yang tersimpan dalam otak yang mempunyai dimensi rendah.
Seorang hamba baca, tetaplah akan menjadi hamba baca, kalau pengetahuannya tidak di upgrade.
Semoga tulisan ini menyedarkan kita semua, setelah kita fasih mengalunkan ayat Al-Qur'an, tiba saatnya untuk men-fasih-kan hati dalam mengingati-Nya. Bagaimana caranya?
"Bertanyalah kepada Ahli Zikir bila kamu tidak tahu" (An-Nahl, 43)
Daripada: Istilah Hati

Tidak ada komentar:

Posting Komentar