Laman

Jumat, 05 Januari 2018

MEMILIH MISKIN

sebuah renungan
Taukah kita ada salah satu doa yang NABI MUHAMMAD SAW ucapkan sehingga Aisyah istrinya terkejut ?.
Aisyah mendengar Rasulullah berdoa : “ Ya Allah, jadikanlah gaya hidupku seperti gaya hidup orang miskin, cabutlah nyawaku dalam keadaan miskin, lalu kumpulkanlah aku pada Hari Kiamat bersama kelompok orang miskin “.
Mendengar doa itu Aisyah protes : “ Mengapa engkau berdoa seperti itu wahai Rasulullah ? “, Beliau menjawab :
“ orang-orang miskin akan masuk Sorga 40 tahun lebih awal dari pada orang-orang kaya, wahai Aisyah jangan pernah menolak orang-orang miskin meski engkau hanya bisa memberi separuh biji korma, cintailah orang miskin dan dekatkanlah mereka kepadamu agar Allah juga mendekatkanmu kepadaNYA pada Hari kiamat nanti “
( HR.Tirmidzi, Baihaqi dan Mundziri )
Dengan segenap kemampuan
Aku mulai banyak belajar bercermin pada RASULULLAH SAW
Bila aku tak suka pada rasa makananku
aku teringat pada baginda Muhammad ﷺ
yang pernah meletakkan batu pada keliling perutnya untuk menahan lapar
Bila aku merasa pakaian ku cuma sedikit
aku teringat pada baginda Muhammad ﷺ
yang hanya punya dua helai baju seumur hidupnya
Bila aku merasa tidak nyaman dengan tempat pembaringan ku
aku teringat pada baginda Muhammad ﷺ
yang tidur hanya beralas pelepah kurma dan kain kasar dalam hidupnya
Apabila aku menjadi begitu pelit untuk memberi dan berbagi dengan orang lain..
aku teringat pada baginda Muhammad ﷺ
yang pernah memberi segala-galanya sehingga dia hampir tiada apa-apa untuk dirinya
Bila aku fikir betapa miskinnya hidupku, aku teringat pada baginda Muhammad ﷺ
yang begitu cinta pada orang miskin dan ingin bersama si miskin di syurga, ia menaikkan semangatku
Bila aku terasa ada yang menyakiti aku, aku teringat pada baginda Muhammad ﷺ
yang senantiasa memaafkan siapa saja yang berbuat jahat padanya
Bila aku terfikir mungkin ada yang membenci aku,
aku teringat pada bagindaMuhammad ﷺ
yang senantiasa berdoa untuk orang-orang yang telah menghinanya
Bila aku teringinkan ganjaran dalam perbuatan ku,
aku teringat pada baginda Muhammad ﷺ
yang mengingatkan aku bahwa ganjaran yang hebat hanya dari Allah SWT
Bila tiada siapa menyayangi aku, aku teringat pada baginda Muhammad ﷺ
yang mencintaiku semenjak beribu tahun dulu
Apabila aku berfikir betapa sengsaranya hidup aku..
aku teringat pada Baginda Muhammad ﷺ
yang menempuh segala kepayahan hidup demi nikmat Iman dan Islam pada ummatnya yang dicintai dan itu bagai cas positif yang menguatkan aku !
Obat Hati mu dan hati ku mengingat selalu Baginda
Nabi Muhammad s.a.w
اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد


Foto Telagaasufi Akhirzaman.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar