Laman

Jumat, 16 Maret 2018

KESEMPURNAAN DIRI SEORANG HAMBA ....


Kalimah “HAMBA” merujuk kepada makna TIADA DIRI.
Apabila kita melafaz kalimah AKU HAMBA MU YA ALLAH memberi makna “AKU TIADA HANYA ENGKAU YANG ADA”, segala apa yang ada pada kita adalah tiada pada hakikatnya, segalanya hak atau milikNya jua.
Kita bukan berkongsi dengan ALLAH akan segala apa yang ada, kita hanya pemegang amanah sahaja. Merasai ada diri atau memiliki hak disisi ALLAH, maka ia belum mencapai hakikat seorang HAMBA yang sebenar.

RASULULLAH ﷺ datang menyedarkan insan bahawa dirinya adalah HAMBA pada PENCIPTA YANG AGUNG yakni ALLAH, maka hendaklan menyerah sepenuhnya padaNYA yakni TIADA DIRI MU atau HAK MU disisi TUHAN MU.

Hanya DIA YANG “AHAD”, selain darinya tiada lain melainkan adalah wujud pantulanNYA jua.
Diri pantulan atau bayang tiada miliki wujud yang sebenar, hakikat yang wujud adalah DIRI YANG MEMANTULKAN ATAU TUAN PADA BAYANG-BAYANG tersebut.

Tauhid ialah “menyatu” HAMBA dan TUHANnya yakni tiada lagi wujud, kuasa, ilmu, hayat, kudrat, iradah, melihat, mendengar, berkata-kata, kekayaan, kebijaksanaan dan lainnya melainkan Hak Diri ALLAH jua.

Apabila sudah benar menyatu yakni hilang hak kita hanya hak DIA, maka benarlah engkau adalah hambaNYA dalam solat, ibadah, hidup dan mati…
Menurut Imam Ja’far ash-Shadiq, sebagaimana dicatat oleh Imam al-Ghazali dalam Al-Ihya’, juga oleh Syaikh Abdul Qadir Jailani dalam Fath ar-Rabbani, menyatakan bahawa penghambaan (ibadah/ubudiah) sejati mengharuskan tiga perkara:

(1) Seorang hamba menyedari bahawa apa saja yang ada pada dirinya bukan miliknya, tetapi milik Tuannya (Allah SWT);

(2) Seorang hamba senantiasa taat dan tunduk tanpa membantah sedikit pun kepada Tuannya (Allah SWT) dalam perkara apa saja yang Dia titahkan kepada dirinya; dan

(3) Seorang hamba tidak membuat aturan sendiri selain aturan yang telah Tuannya (Allah SWT) tetapkan untuk dirinya.

Justeru barangsiapa yang masih merasai hak atau pemilikan diri, ilmu, ibadah, kebaikan, kudrat, iradah dan lainnya, maka mereka belum mencapai hakikat HAMBA walau ilmunya bagaikan lautan dan ibadahnya mengalahkan malaikat.

Maka carilah HAMBA dalam pengajian, ibadah, amal kebaikan, berguru, berdakwah dan berjihad… ia adalah gol atau tujuan diri mu dicipta dan diperintah beribadah.
Ilmu adalah untuk ibadah, ibadah adalah kaedah untuk mencapai (darjat) HAMBA. Jika ibadah tidak mencapai HAMBA, maka ibadah tersebut sia-sia sahaja kerana tiada mencapai tujuan yang dikehendaki.
Walid Al-Malik

Tidak ada komentar:

Posting Komentar