Laman

Jumat, 09 Juli 2021

NYAWA ITU RUH AKU ALLAH PANDANGAN SUFI

ASSALAMUALAIKUM

Allah merujuk Nyawa itu dengan perkataan RUH AKU. Maksudnya menurut Allah Ruh itu ialah Ruh Allah.
Di dalam al-Quran , tiada pula Allah merujuk kepada Ruh itu sebagai Ruh Yang Aku Cipta atau Ruh Milik Aku. Yang ada cuma RUH AKU.
( WANAFAKHTU FIHI MIN RUHI ) - Aku hidup kan di dlm lembaga Adam itu drp Roh-Ku ( Hayat-Ku),
Hanya penterjemah yang menterjemahkan al-Quran itu ke dlm bahasa Melayu menulis di dalam kurungan dengan penjelasan bahawa Ruh itu ialah Ruh yang dicipta oleh Allah.
Apa pun Ruh itu, maka nyatalah kepada kita bahawa Ruh itu adalah Ruh Allah dan bukannya Ruh kita sebagai Manusia.
Maka dikatakanlah bahawa Ruh itu bersifat Rabbaniyah atau bersifat Ketuhanan. Ruh ini berada di dalam Jasad kita secara khusus.
Maka tidakkah kamu faham akan Firman Allah Taala bahawa Ianya ( ALLAH ) beserta kamu di mana sahaja kamu berada.
( WAHUWA MA'AKUM AINAMA KUNTUM) ).
Dan juga sapertimana Firman-Nya yang lain yang bermaksud ..Dalam Diri kamu tu sendiri , kenapa kamu tak mahu lihat ?
( WAFI ANFUSIKUM AFALAA TUBSHIRUN )
Nyata juga kepada kita bahawa kita ini sebagai Manusia yg terdiri daripada dua ( 2 ) perkara iaitu :
JASAD / TUBUH / BADAN / JASMANI yang berasal drp setitik MANI Bapa kita dan sebutir TELUR Ibu kita ,
dan yang satu lagi dikenali sebagai :
NYAWA / RUH / RUH AKU ALLAH / NAFS / HATI / QALBU / NUR MUHAMMAD / RUHANI dan lain lain nama yang banyak itu yang berasal drp Allah.
Ketahuilah juga Mani Bapa sebutir telur pun berasal drp Allah juga disimpan di dalam Jasad Ibu bapa kita .
Satu dinamakan ADAM
Dan yang satu lagi dinamakan MUHAMMAD.
Maka ditanya orang , di manakah Allah ? Dijawab Guru ... itulah Rahsianya Manusia yg sememangnya tdk wujud / tdk ada / ghaib / kosong..
Maka bersabda pula Nabi kita :
" Itulah Amanah Allah kepadamu. Maka pulangkanlah Amanah itu kepada Pemiliknya yang sebenar iaitu Zat Wajibul Wujud, yang wajib ada,, yg wujud, yg tdk ghaib yang kepadamu menamakan Diri-Nya sebagai Allah. "Ashabul Kahfi

 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar