Laman

Jumat, 20 Juni 2014

penyampaian Habibana Musa Kadhim bin Ja'far as-Saqqaf, hafizahuLlah wa ra'ah

BismiLlah wal HamduliLlah wash-Shalatu was-Salamu 'Ala RasuliLlah, insya'ALLAH, berikut diantara penyampaian Habibana Musa Kadhim bin Ja'far as-Saqqaf, hafizahuLlah wa ra'ah, semasa Daurah berlangsung di Masjid Hajjah Fathimah, Singapura, tanggal 14/06 - 15/06/2014.
1. Tawassul adalah sunnah. Mendapat pahala bila melakukannya. Tiada dalil atau hadiths mengharamkan bertawassul. Tiada suatu hadiths yang mengatakan bahawa tawassul itu syirik atau haram, bahkan setengah hadiths pun tiada!
2. Saat bertawassul mereka meyakini bahawa yang Berkuasa adalah ALLAH, yang ditawassulkan punya berkah & rahasia (semua ini atas Kehendak & Kuasa ALLAH).
3. Para Nabi sendiri, para Shalihin, para Ulama' semuanya mengamalkan tawassul. Demikian para Sahabat sedangkan mereka itu mendalami 'Ilmu Syar'iat.
4. Jika tawassul akan menghilangkan cahaya hati maka para Ulama' akan meninggalkannya."
5. Para Nabi mendapat mu'jizat. Para wali mendapat karamah, & mereka semuanya dalam golongan Ahlul Sunnah wal Jama'ah (ASWAJA).
6. Aqidah ummat ini adalah terpelihara hingga hari Qiyamat. Aqidah majority ummat Islam adalah Aqidah ASWAJA.
7. ASWAJA adalah Ahli Tasawuf. Semua mereka yang mempunyai karamah, & tiadalah mereka yang pernah yaqozah dengan Baginda RasuliLlah ShalALLAHu'Alaihi wa Alihi waShahbihi waSallam melainkan mereka adalah dalam golongan ASWAJA.
8. Para Ulama' ASWAJA mendapat bantuan khusus dari Baginda RasuliLlah ShalALLAHu'Alaihi wa Alihi waShahbihi waSallam dengan hadir didalam tidur mereka dlsb.
9. Mereka yang beristighatsah diakhirat adalah mereka yang juga pernah beristighatsah didunia.
10. Dalil beristighatsah paling mahsyur, apabila seorang lelaki buta yang mengadu kepada Baginda RasuliLlah ShalALLAHu'Alaihi wa Alihi waShahbihi waSallam & meminta untuk mendoakan kesembuhannya, maka Baginda menyarannya untuk bersabar namun tetap beliau ingin meminta Baginda RasuliLlah untuk mendoakan kesembuhannya, maka beliau Baginda RasuliLlah ShalALLAHu'Alaihi wa Alihi waShahbihi waSallam perintahkan untuk berwudhu' & melakukan Sholat sunnat 2 raka'at, Baginda RasuliLlah mengajarkan kepada beliau sebuah doa yang dalamnya mengandungi istighatsah (juga bertawassul) kepada Baginda, dengan doa, "Wahai ALLAH, aku meminta kepadaMU, & menghadap kepadaMU, Demi NabiMU Nabi Muhammad, Nabi Pembawa Kasih Sayang, WAHAI MUHAMMAD, sungguh aku menghadap demi dirimu (Muhammad ShalALLAHu'Alaihi wa Alihi waShahbihi waSallam), kepada Tuhanku dalam hajatku ini, maka kau kabulkan hajatku, wahai ALLAH, Jadikanlah ia memberi syafa'at hajatku untukku."
11. ALLAH Subhana wa Ta'ala bisa Memberikan sesuatu manfa'at dengan sebab atau tanpa sebab atau dengan cara yang bercanggah dengan akal fikiran kita.
12. Orang yang telah wafat bisa memberikan manfa'at kepada yang masih hidup dengan Izin ALLAH, contoh, disaat Isra' wal Mi'raj, Nabi Musa, sehingga ummat ini mendapatkan keringanan Sholat 50 waktu menjadi 5 waktu, Nabi Ibrahim 'Alaihimus-Salam dengan wasiat dzikr untuk ummat ini amalkan, setiap satunya menjadi pohon didalam Syurga.
13. Orang yang telah wafat lebih mengetahui tentang apa-apa yang dilakukan oleh orang yang masih hidup, lebih mengetahui dari orang yang masih hidup. Sebagaimana dalil, Baginda RasuluLlah ShalALLAHu'Alaihi wa Alihi waShahbihi waSallam akan bertahmid apabila melihat ummat beliau melakukan kebaikan, sebaliknya Baginda akan beristighfar.
14. Didik anak kecil kita akan keimanan bahawa ALLAH Maha Kuasa dlsb, ceritakan kepada mereka tentang mu'jizat para Nabi & karamah para Shalihin agar kelak mereka dewasa, perkara tersebut bila dikhabarkan kepada mereka, tidak menjadi masalah bagi mereka.
15. Andai kita menunjukkan kebaikan & diikuti oleh orang lain seperti menyampaikan atau turut mengumumkan tentang sesebuah Majlis khair/ Majlis 'Ilmu, setiap langkah mereka yang hadir orang yang menyampaikan tersebut juga mendapatkan pahalanya.
16. Mendoakan semua Saudara kita atau sesiapa sahja (yang dalam kemungkaran dlsb) diwaktu malam.
17. Barangsiapa yang ingin mengikut jalan para Auliya' perlu ada sifat rahmah.
18. Barangsiapa yang berjaya memperbaiki 2 orang yang sedang bertelagah, maka ia akan mendapatkan pahala 70 haji yang mabrur.
19. Ni'mat terbesar adalah ni'mat Iman & Islam, juga ni'mat akan Nabi Muhammad ShalALLAHu'Alaihi wa Alihi waShahbihi waSallam.
20. Sebelum kita berterima kasih pada seseorang atau sesiapa, berterima kasihlah dahulu kepada ALLAH, contoh, bertahmid dalam hati kemudian berterima kasih kepada orang tersebut. Demikian tika musibah melanda kita, berdoalah kepada ALLAH terlebih dahulu sebelum berikhtiar jalan penyelesaian.
21. Istidraj - mengambil seseorang sedikit demi sedikit dalam kebinasaan.
22. Barangsiapa yang memelihara Sholat 5 waktu maka akan terpelihara ia dari melalukan syirik kerna didalam Sholat tersebut mengandungi rahasia-rahasia.
23. Barangsiapa yang ingin hidup dalam kebenaran maka ikutilah system yang telah ditunjukkan oleh Baginda RasuliLlah ShalALLAHu'Alaihi wa Alihi waShahbihi waSallam.
24. Meski dengan turunnya malaikat, ataupun dengan menghidupkan orang yang telah wafat, atau (nasihat/tunjuk ajar) Ayah kepada anak, Suami kepada Isteri, Guru kepada Murid, tiada yang dapat memberikan hidayah kecuali ALLAH, hanya ALLAH yang dapat Memberikan Hidayah, selainnya hanya asbab.
25. Semoga kita DiberiNYA Hidayah, dalam kebenaran & teguh didalamnya.
_________________________
SubhanALLAH wal HamduliLlah, demikian yang bisa hamba kongsikan. Segala kesilapan datangnya dari kejahilan hamba. Sebelum & sesudahnya, hamba mohon redha, ampun & maaf. Mohon teguran & nasihat, insya'ALLAH. Silahkan bagi yang ingin share dlsb. Demikian. JazakumuLlah khairal jaza'. BarakALLAHu fikum. Fi amaniLlah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar