Laman

Jumat, 27 April 2018

” Apa maksud yang di sembah sama dengan yang menyembah ?”

Persoalannya :-
i) Siapa yang menyembah?
ii) siapa yang di sembah ?.
iii) Adakah sama kedua-duanya ?
Pertanyaan di atas membawa maksud ada dua mawujud iaitu Allah dan makhluk. Bila ada kedua-duanya, barulah di katakan ada yang menyembah (makhluk) dan ada yang di sembah (Allah). Apakah kita juga berkeadaan sedemikian?. Jika berpihak kepada ya, seharusnyalah kita bermusahabah/bertanya pada diri sendiri.
” Harus di ingat penjelasan yang di sampaikan ini berbahasa hakikatun dan bukannya syariatun”
Apakah sembahan makhluk itu sampai atau di terima olih Allah, jika yang di sembah (Allah) itu hanya sekadar mengetahui namaNya sahaja tanpa mengenal atau mengetahui Empunya nama?. Membesarkan nama Allah dengan Kalimah ” Allah hu Akbar ” itu telah sempurnakah jika Empunya nama itu tidak di kenal. Allah itu bukan sebutan dan tidak menyerupai sesuatu, tidak berhuruf tidak bersuara dan tidak berkata-kata. Sebut nama dengan suara itu belum lagi di katakan kenal Allah.Itu hanya membesarkan namaNya dengan sebutan sahaja dan bukannya Empunya nama. Benar Nama itu menunjukkan Empunya nama, jika tak kenal Empunya nama sudah tentu empunya nama itu ghaib tapi nyata. Jika pengetahuan kita belum sampai ke peringkat mengenal Allah, bagaimana kita hendak menyembah, membesarkan, mengagungkan atau taat atau patuh kepada perintah Allah. Taat atau patuh atau menyembah atau membesarkan Allah itu hanyalah sekadar tiru-tiruan atau ikut-ikutan sahaja. Disebabkan itulah kusyuk dan tawadduk yang di cari itu tidak di temui kerana kita berpura-pura dan berlakun alim dihadapan Allah.Sesungguhnya dan sebenar-benarnya hanya Allah sahaja mengenal Allah. Makhluk tidak bolih mengenal Allah, tinggi ilmu, tinggi lagi Allah. Makhluk tidak mampu mengenal Allah. Hanya Allah mengenal Allah. Sungguh pun demikian Allah itu maha kaya, maha pengasih dan maha penyayang.” Kenal diri rata-rata, maka kamu akan tuhan yang amat nyata ” dan ” Barang siapa mengenal diri, kenallah ia akan Tuhannya, barang siapa kenal Tuhannya, BINASAlah diri “. Fikir-fikirkan !!!
Apabila BINASA diri maka kenallah Allah, Binasa itu membawa maksud, makhluk itu tiada lagi, maka yang tinggal hanya Allah, maka itulah yang di katakan hanya Allah mengenal Allah.Maka sempurnalah yang disembah itulah yang menyembah, dan yang menyembah itulah yang di sembah. Tiada lagi makhluk hanya tinggal Allah, Allah, Allah. Itulah yang di katakan dari sumber yang sama, yang satu dan yang esa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar