- Apakah arti Lailatul Qadar ?
LAILATUL QADAR Apakah erti Lailatul Qadar ?
Mengikut pengertian bahasa perkataan laila bermaksud malam. Manakala
perkataan Qadar pula bermaksud mubarokatin (keberkatan) atau saat yang
diperingati. Jika kedua-dua perkataan itu digabungkan, ianya maksud
Lailatul Qodar iaitu malam keberkatan atau malam yang diperingati.
Mengikut tafsiran ilmu makrifat perkataan Laila merujuk kepada jahil,
manakala perkataan Qadar pula merujuk kepada berilmu (alim). Jika
kedua-dua perkataan itu digabungkan, ianya membawa maksud iaitu dari
bersifat seorang yang jahil kembali bertukar kepada seorang alim yang
berilmu. Iaitu terbuka hijab pintu hatinya daripada seorang yang tidak
mengenal Allah ianya berubah krpada seorang yang mengenal Allah swt.
Saat mengenal Allah itulah yang dikatakan saat keberkatan dan saat-saat
yang tidak akan dapat dilupakan buat selama-lamanya.
Ianya juga
membawa maksud, daripada suasana gelap dzulmat, hitam kotor, dan jahil
fasiq hatinya dari ilmu makrifat bertukar kepada suasana yang gemilang
sirna cahaya keberkatan yang amat terang benderang hatinya setelah
mendapat ilmu mengenal Allah. Daripada bersifat jahil bertukar kepada
sifat mengenal dirinya dan bertukar kepada mengenal Allah.
Dari
asalnya bersifat fasiq (tidak mengenal Allah), kini bertukar dan berubah
kepada seorang yang bersifat alim (mengenal Allah). Inilah pengertian
malam LIlatul Qadar yang sebenar. Kebanyakkan dari kita, bila sebut
sahaja malam Lailatul Qadar yang mereka ingat hanya keajaiban pada bulan
ramadhan. Seumpama perigi yang kering akan menjadi penuh (melimpah).
Pokok kayu-kayan akan jadi tunduk (rebah) menyembah bumi, angin dan
burung yang sedang berlalu, akan jadi berhenti dan sebagainya.
Sedangkan intisari daripada maksud Lailatul Qadar itu, sebenarnya
bermaksud dari sifat seorang yang buta mata hatinya bertukar kepada
cerah mata hatinya kerana memandang dan mengenal Allah.
Menurut Asy
Sya'rani, menterjemahkan erti dan makna Lailatul Qadar itu sebagai
"SUASANA HATI" Berkata lagi beliau ;- "Apabila engkau ingin hatimu
hidup, iaitu hidup yang tidak ada mati sesudahnya lagi, maka keluarlah
engkau dari menyandarkan harapan kepada makhlok. Matikan hawamu dan
irodatmu.
Diwaktu itulah engkau mulai akan diberi oleh Allah hidup
yang sejati, hidup yang tidak ada mati sesudahnya lagi. Pemberian yang
tidak ada henti-hentinya lagi. Lalu diangkat nilai engkau dalam hati
hamba-hambanya. Sehingga engkau tidak akan sesat untuk selama-lamanya."
Apakah erti hidup yang tiada mati sesudahnya ?
Arti hidup yang tiada
mati itu, adalah merujuk kepada ilmu mengenal Allah. Sesudah kita
berjaya sampi kepada tahap ilmu mengenal Allah, ilmu itu akan tetap
hidup di dalam hati-hati kita untuk selama-lamanya, yang tidak akan ada
kesudahannya. Dan tidak akan pernah padam dan terhapus dari ingatan hati
kita buat selama-lamanya. Wajah Allah inilah yang akan kita bawa sampai
kehari kiamat dan hari mengadap Allah Ta'ala.
Apabila kita telah
berjumpa dengan ilmu mengenal Allah, ingatan hati kita kepada Allah
tidak akan pernah terlupus, walaupun sesaat, walaupun ketika jasad
sedang tidur. Sesudah kita mengenal Allah (Mendapat Lailatul Qadar)
iktikad atau pegangan hati kita, akan berubah sepenuhnya, daripada
bersifat gelap kepada terang, daripada bersifat mati hati bertukar
kepada hati yang sentiasa hidup.
Yang tetap hidup tiada mati itu,
adalah ingatan kita kepada Allah, ianya akan tetap hidup dihati kita,
yang tidak akan ada matinya, bukan bermakna tidak mati jasad, tetapi
tidak mati ingatan kita kepada Allah. Bagi yang mendapat Lailatul Qadar
ia juga tidak akan sesat selamanya. Apabila ingatan kita kepada Allah
tidak pernah mati dan tidak pernah padam, disitulah segala kebesaran
Allah, akan dapat kita miliki dan menjiwainya dengan penuh pengertian.
Pengertian itu nantinya akan terzahir keluar, sehingga melimpah ruah.
Rasanya seumpama kita ini kaya, yang kekayaannya itu, tidak akan menemui
jalan kemiskinan.
Hidup pastikan aman tenteram dunia wal akhirat kalau saja kita selalu bertafakur untuk mengingat Allah dan mengingat kehidupat akhirat, minimal 5 menit dalam sehari semalam
Jumat, 08 Mei 2020
Selasa, 05 Mei 2020
## WAJAHKU WAJAHMU ##
Bertanya imam Ali kepada Nabi SAW
Imam 'Ali : YA RASULALLAH !
* JIKA YG MENYEMBAH ITU TUBUH SERTA NYAWA ,
* DAN YG DISEMBAH ITU SIFAT KETUHANAN,
* JIKA DEMIKIAN , SIFAT KETUHANAN ITUKAH ALLAH ?
Nabi SAW. : YA ALI !
KETAHUILAH OLEHMU ,
ADAPUN ALLAH ITU HANYA NAMA SAJA
=========
Imam 'Ali. : : JIKA SESEORANG ITU MENYEMBAH NAMA SAJA , APAKAH HUKUMNYA ORANG ITU ?
Nabi SAW : JIKA IA MENYEMBAH NAMA SAJA TIADA DENGAN ILMUNYA , HUKUMNYA ORANG ITU SESAT SEMATA-MATA.
==========
Imam 'Ali. : YA RASULULLAH !
BAGAIMANA FAHAMNYA MENGATAKAN ORANG ITU SESAT ?
Nabi. SAW :
* BARANG SIAPA MENYEMBAH NAMA TIADA DENGAN MAKNA MAKA SESUNGGUHNYA IA TELAH KAFIR
* BARANG SIAPA MENYEMBAH MAKNA , MAKA SESUNGGUHNYA IA TELAH MUNAFIK
* BARANG SIAPA MENYEMBAH NAMA DAN MAKNA , MAKA SESUNGGUHNYA IA TELAH SYIRIK
* BARANG SIAPA MENYEMBAH MAKNA DENGAN HAKIKAT DAN MARIFAT , MAKA ITULAH MUKMIN YG SEBENARNYA
* DAN BARANG SIAPA MENINGGALKAN NAMA DAN MAKNA , MAKA IAITULAH MA'RIFAT DARIPADA SEGALA MA'RIFAT ADANYA.
============
Imam 'Ali : YA RASULULLAH !
BAGAIMANAKAH FAHAMNYA MENYEMBAH NAMA DAN HAKIKAT MARIFAT ITU ?
DAN BAGAIMANAKAH FAHAMNYA MENINGGALKAN NAMA DENGAN MAKNA ITU ?
HAMBA TIADA FAHAM YA JUNJUNGANKU !
Nabi. SAW : KETAHUILAH OLEHMU YA ALI !
JIKA AKU KHABARKAN KEPADAMU NESCAYA SEMPURNALAH SEKALIAN MUKMIN , ISLAM LAH SEMUANYA
============
Imam 'Ali : YA JUNJUNGANKU !
KHABARKANLAH RAHASIA ITU KEPADA HAMBA"
Nabi. SAW. : YA ALI ! BARANG SIAPA YANG MELIHATKU, IA MELIHAT AL HAQ
( Shohih Bukhari, kitab Ta'bir halaman 72 )
Sabda Nabi dalam hadist Qudsi :
"MAN RAANI FAQAD RAAL HAQ"
Ertinya : Sesiapa yg melihat ( rupa )-Ku, maka sesungguhnya ia melihat Al-Haq , Tuhan yg sebenar.
---------------
Tidak ada gunanya engkau banyak bercerita BAB ilmu Ketuhanan ini pada kaum SYARIAT, dia pasti akan mendustakan engkau, dan mengatakan bahawa engkau itu SESAT lagi BAHLOL.
Ini kerana kebanyakan kaum SYARIAT itu adalah kaum yg suka menyalahkan org lain , yg adakalanya layak digelar org MUNAFIK.
Sabda Nabi SAW :
"ORANG MUNAFIK ADALAH ORANG YANG BANYAK MENCELA , DAN MERASAKAN DIRINYA LEBIH BAIK DIBANDINGKAN SAUDARANYA"
(HR. Tirmidzi)
Kaum SYARIAT itu :
* merasa bisa , tetapi tidak bisa merasa,
* merasa sempurna tetapi tidak sempurna merasa,
* merasa paling taat ibadah tetapi tidak tahu ( JAHIL ).
****
ALLAHU AKBAR
cc Guru Batin
* JIKA YG MENYEMBAH ITU TUBUH SERTA NYAWA ,
* DAN YG DISEMBAH ITU SIFAT KETUHANAN,
* JIKA DEMIKIAN , SIFAT KETUHANAN ITUKAH ALLAH ?
Nabi SAW. : YA ALI !
KETAHUILAH OLEHMU ,
ADAPUN ALLAH ITU HANYA NAMA SAJA
=========
Imam 'Ali. : : JIKA SESEORANG ITU MENYEMBAH NAMA SAJA , APAKAH HUKUMNYA ORANG ITU ?
Nabi SAW : JIKA IA MENYEMBAH NAMA SAJA TIADA DENGAN ILMUNYA , HUKUMNYA ORANG ITU SESAT SEMATA-MATA.
==========
Imam 'Ali. : YA RASULULLAH !
BAGAIMANA FAHAMNYA MENGATAKAN ORANG ITU SESAT ?
Nabi. SAW :
* BARANG SIAPA MENYEMBAH NAMA TIADA DENGAN MAKNA MAKA SESUNGGUHNYA IA TELAH KAFIR
* BARANG SIAPA MENYEMBAH MAKNA , MAKA SESUNGGUHNYA IA TELAH MUNAFIK
* BARANG SIAPA MENYEMBAH NAMA DAN MAKNA , MAKA SESUNGGUHNYA IA TELAH SYIRIK
* BARANG SIAPA MENYEMBAH MAKNA DENGAN HAKIKAT DAN MARIFAT , MAKA ITULAH MUKMIN YG SEBENARNYA
* DAN BARANG SIAPA MENINGGALKAN NAMA DAN MAKNA , MAKA IAITULAH MA'RIFAT DARIPADA SEGALA MA'RIFAT ADANYA.
============
Imam 'Ali : YA RASULULLAH !
BAGAIMANAKAH FAHAMNYA MENYEMBAH NAMA DAN HAKIKAT MARIFAT ITU ?
DAN BAGAIMANAKAH FAHAMNYA MENINGGALKAN NAMA DENGAN MAKNA ITU ?
HAMBA TIADA FAHAM YA JUNJUNGANKU !
Nabi. SAW : KETAHUILAH OLEHMU YA ALI !
JIKA AKU KHABARKAN KEPADAMU NESCAYA SEMPURNALAH SEKALIAN MUKMIN , ISLAM LAH SEMUANYA
============
Imam 'Ali : YA JUNJUNGANKU !
KHABARKANLAH RAHASIA ITU KEPADA HAMBA"
Nabi. SAW. : YA ALI ! BARANG SIAPA YANG MELIHATKU, IA MELIHAT AL HAQ
( Shohih Bukhari, kitab Ta'bir halaman 72 )
Sabda Nabi dalam hadist Qudsi :
"MAN RAANI FAQAD RAAL HAQ"
Ertinya : Sesiapa yg melihat ( rupa )-Ku, maka sesungguhnya ia melihat Al-Haq , Tuhan yg sebenar.
---------------
Tidak ada gunanya engkau banyak bercerita BAB ilmu Ketuhanan ini pada kaum SYARIAT, dia pasti akan mendustakan engkau, dan mengatakan bahawa engkau itu SESAT lagi BAHLOL.
Ini kerana kebanyakan kaum SYARIAT itu adalah kaum yg suka menyalahkan org lain , yg adakalanya layak digelar org MUNAFIK.
Sabda Nabi SAW :
"ORANG MUNAFIK ADALAH ORANG YANG BANYAK MENCELA , DAN MERASAKAN DIRINYA LEBIH BAIK DIBANDINGKAN SAUDARANYA"
(HR. Tirmidzi)
Kaum SYARIAT itu :
* merasa bisa , tetapi tidak bisa merasa,
* merasa sempurna tetapi tidak sempurna merasa,
* merasa paling taat ibadah tetapi tidak tahu ( JAHIL ).
****
ALLAHU AKBAR
cc Guru Batin
Jumat, 01 Mei 2020
SIRRUL ASRAR, BAB 24: DO’A DAN DZIKIR DI JALAN SULUK
Siapapun
yang memilih untuk memisahkan dirinya dari dunia agar supaya dapat
menghampiri Allah, hendaklah mengetahui ibadat-ibadat, seperti do’a dan
dzikir yang sesuai untuk tujuan tersebut. Melakukan ibadat tersebut
memerlukan suasana yang suci dan sebaik-baiknya berada di dalam keadaan
berpuasa. Usahakan agar ruang khalwat berdekatan dengan masjid, karena
syarat bagi salik agar dapat meninggalkan ruang khalwatnya lima kali
sehari untuk melaksanakan shalat fardhu berjama’ah dan pada ketika
tersebut hendaklah menjaga dirinya agar tidak menonjol, menyembunyikan
diri dan tidak berkata-kata walau sepatah kata pun. Siapapun yang sedang
dalam suluk hendaklah mengambil langkah tegas untuk lebih menghayati
dan mematuhi prinsip-prinsip, dasar-dasar dan syarat-syarat shalat
fardhu berjamaah.
Setiap malam, ketika tengah malam, salik harus bangun untuk mengerjakan shalat tahajjud, yang artinya tetap dalam suasana terjaga sepenuhnya di sa’at-sa’at tidur. Shalat tahajjud membawa symbol kebangkitan setelah mati. Apabila seseorang berhasil bangun untuk melakukan shalat tahajjud, maka dia adalah Pemilik hatinya dan pemikirannya akan jernih. Agar “suasana jaga” ini tidak rusak, janganlah melibatkan diri dengan kegiatan harian seperti makan dan minum.
Sebaiknya, sa’at bangun dari tidur dan menyadari telah dibangkitkan dari kelalaian kepada kesadaran, maka ucapkanlah:
“Alhamduli-Llahi ahyani ba’da ma amatani wa-ilaihin-nusyur- Segala puji bagi Allah yang telah membangkitkan aku setelah mengambil hidupku. Sesudah mati, semua akan dibangkitkan dan kembali kepada-Nya”.
Kemudian bacalah sepuluh ayat terakhir surah al-‘Imraan, yaitu ayat 190–200. Selepas itu ambil wudhu’ dan berdo’a:
“Kemenangan untuk Allah! Segala puji untuk-Mu. Tidak ada yang lain daripada-Mu yang layak menerima ibadat. Aku bertaubat dari dosaku. Ampuni dosaku, maafkan kehadiranku, terimalah taubatku. Engkau Maha Pengampun, Engkau suka memaafkan. Wahai Tuhanku! Masukkan aku ke dalam golongan mereka yang menyadari kesalahan mereka dan masukkan aku ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang shalih yang memiliki kesabaran, yang bersyukur, yang selalu mengingat Engkau dan yang memuji Engkau malam dan siang hari”.
Kemudian dongakkan pandangan ke langit dan buat pengakuan:
“Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah, Esa, tiada sekutu, dan aku bersaksi Muhammad adalah hamba Allah dan Rasul-Nya. Aku berlindung dengan keampunan-Mu daripada azab-Mu. Aku berlindung dengan keridhaan-Mu dari murka-Mu. Aku berlindung dengan-Mu dari-Mu. Aku tidak mampu mengenali-Mu sebagaimana Engkau kenali Diri-Mu. Aku tidak mampu memuji-Mu selayaknya. Aku adalah hamba-Mu, aku adalah anak dari hamba-Mu. Dahiku yang di atasnya Engkau tuliskan takdir adalah dalam tangan-Mu. Perintah-Mu berlaku atas aku. Apa yang Engkau tentukan untukku adalah baik bagiku. Aku serahkan kepada-Mu tanganku dan kekuatan yang Engkau letakkan padanya. Aku buka diriku di hadapan-Mu, mengakui semua dosaku. Tiada Tuhan kecuali Engkau, dan Engkau Maha Pengampun, aku yang zhalim, aku yang berbuat kejahatan, aku menzhalimi diriku. Untukku karena aku adalah hamba-Mu ampunkan dosa-dosaku. Engkau jualah Tuhan, hanya Engkau yang dapat mengampunkan”.
Kemudian menghadap ke arah kiblat dan ucapkan:
“Allah Maha Besar! Segala puji untuk-Nya. Aku ingat dan membesarkan-Nya”.
Kemudian ucapkan sepuluh kali:
“Segala kemenangan buat Allah”.
Kemudian ucapkan sepuluh kali:
“Segala puji dan syukur untuk Allah”.
Kemudian ucapkan sepuluh kali:
“Tiada Tuhan melainkan Allah”.
Kemudian lakukan shalat sepuluh rakaat, dua rakaat satu salam. Nabi saw bersabda, “Shalat malam dua, dua”. Allah memuji orang yang melaksanakan shalat malam.
“Dan pada sebahagian malam hari bersembahyang tahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu; mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji”. (QS. Al Isra: 79).
“Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya dan mereka selalu berdoa kepada Rabbnya dengan penuh rasa takut dan harap, serta mereka menafkahkan apa apa rezeki yang Kami berikan”. (QS. As-Sajadah: 16).
Kemudian pada akhir malam bangkit kembali untuk melaksanakan shalat witir tiga rakaat, shalat yang menutup semua shalat pada hari itu. Pada rakaat ketiga selepas al-Fatihah bacakan satu surah dari al Quran, kemudian angkatkan tangan seperti pada permulaan shalat sambil ucapkan “Allahu Akbar!” dan bacalah do’a qunut. Kemudian selesaikan shalat seperti biasa.
Setelah matahari terbit orang yang di dalam suluk perlu melaksanakan shalat isyraq, shalat yang menerangi, dua rakaat. Selepas itu melakukan shalat istiazhah dua rakaat, mencari perlindungan dan keselamatan dari gangguan syaitan. Pada rakaat pertama selepas al-Fatihah bacalah surah al-Falaq. Dalam rakaat kedua selepas al-Fatihah bacalah surah an-Nas.
Untuk mempersiapkan diri pada hari itu, lakukan shalat sunat istikharah, shalat meminta petunjuk Allah untuk keputusan yang benar pada hari itu. Pada tiap rakaat selepas al-Fatihah bacalah ayat al-Kursi. Kemudian tujuh kali surah al-Ikhlas.
Kemudian pagi itu lakukan shalat dhuha, shalat keshalihan dan kedamaian hati. Lakukan enam rakaat. Bacalah surah asy-Syams dan surah ad-Dhuha.
Shalat dhuha diikuti oleh dua rakaat kaffarat, shalat penebusan terhadap kekotoran yang mengenai seseorang yang tidak disadari. Tersentuh dengan kotoran walaupun secara tidak di sengaja masih berdosa, dapat dihukum. Ini bias terjadi walaupun di dalam suluk, misalnya melalui keperluan tubuh badan. Nabi saw bersabda, “Jaga dari najis – walaupun ketika kamu buang air kecil satu titik tidak mengenai kamu – karena sesungguhnya dapat mendatangkan siksaan di alam kubur”. Setiap rakaat, selepas membaca al-Fatihah, bacalah surah al-Kautsar tujuh kali.
Satu lagi shalat sunnah – panjang, walaupun hanya empat rakaat – harus dilakukan dalam satu hari sewaktu berkhalwat atau suluk. Ini adalah shalat tasbih – shalat penyucian atau pemujaan. Jika seseorang itu mengikuti mazhab Hanafi dia melakukannya empat rakaat satu salam. Jika dia berfaham Syafi’e dilakukannya dua rakaat satu salam, dua kali. Ini jika dilakukan di siang hari. Jika dilakukan malam hari Hanafi dan Syafi’e sependapat, dua rakaat satu salam, dua kali.
Nabi saw memberitahu mengenai shalat ini kepada saudara baginda, Ibnu Abbas, “Wahai saudaraku yang ku kasihi. Ingatlah, akan aku berikan kepadamu satu pemberian. Perhatikanlah, aku akan sampaikan kepadamu satu yang sangat baik. Ingatlah, aku akan memberikan kepadamu kehidupan dan harapan baru. Ingatlah, aku akan berikan kepada kamu sesuatu yang bernilai sepuluh kali perbuatan-perbuatan yang baik. Jika kamu kerjakan apa yang aku beritahu dan ajarkan kepada kamu ini, Allah akan ampunkan dosa-dosamu yang lalu dan yang akan datang, yang lama dan yang baru, yang kecil dan yang besar. Lakukan secara tersembunyi atau terbuka”.
“Engkau kerjakan shalat empat rakaat. Pada tiap-tiap rakaat selepas al-Fatihah, bacalah satu surah dari al Quran. Ketika kamu berdiri, bacalah lima belas kali:
Subhana Llahi il-hamdu li-Llahi la ilaha illa Llahu wa-Llahu akbar, wa-la hawla wa-la quwwata illa billahil l-‘Ali I-‘Azim.
Bila kamu ruku’, tangan di atas lutut, bacalah sepuluh kali. Ketika berdiri ulangilah sepuluh kali lagi. Ketika kamu sujud bacalah sepuluh kali. Bila kamu bangun dari sujud bacalah sepuluh kali. Ketika duduk bacalah sepuluh kali. Kemudian sujud lagi, bacalah sepuluh kali. Duduk lagi sebelum bangkit, bacalah sepuluh kali. Kemudian bangun untuk rakaat kedua. Lakukan serupa untuk rakaat yang lain sehingga empat rakaat”.
“Jika kamu mampu lakukan shalat ini setiap hari. Jika tidak lakukan sekali sebulan. Jika tidak mampu juga lakukanlah sekali setahun. Jika masih tidak mampu juga lakukanlah sekali seumur hidup”.
Jadi, empat rakaat itu tasbih diucapkan sebanyak tiga ratus kali. Sebagaimana Nabi saw ajarkan kepada saudara baginda Ibnu Abbas, dianjurkan juga kepada orang yang bersuluk melakukan shalat tersebut.
Selain dari tugas tersebut, orang yang di dalam suluk juga dianjurkan membaca al Quran sekurang-kurangnya sebanyak 200 ayat sehari. Dia juga hendaknya mengingat Allah secara terus menerus dan menurut suasana ruhani, baik dengan menyebut nama-nama-Nya yang indah secara kuat atau senyap di dalam hati. Ingatan di dalam hati secara senyap hanya terjadi bila hati selalu terjaga dan hidup. Dzikir ini adalah ucapan rahasia yang tersembunyi.
Setiap orang (salik) mengingat Allah menurut keupayaan masing-masing. Allah berfirman:
“Hendaklah kamu sebut Dia sebagaimana Dia pimpin kamu”. (Surah al-Baqarah, ayat 198).
Ingatlah kepada-Nya menurut kemampuan kamu. Pada setiap tahap keruhanian ingatan itu berbeda-beda. Dia memiliki satu nama lagi, Dia memiliki satu sifat lagi, satu cara lagi. Hanya salik yang ditahap itu lah yang tahu dzikir yang sesuai.
Orang yang di dalam suluk juga dianjurkan membaca surah al-Ikhlas seratus kali sehari. Perlu juga membaca Shalawat seratus kali sehari. Dia juga perlu membaca doa ini sebanyak seratus kali:
“Astaghfiru Llah al-‘Azim, la ilaha illa Huwa l-Hayy ul-Qayyum – mimma qaddamtu wa-ma akhkhartu wa-ma ‘alantu wa-ma asrartu wa-ma anta a’lamu bihi minni. Anta l-Muqaddimu wa-antal Muakhkhiru wa-anta ‘ala kulli syai in Qadir”.
Masa yang selebihnya, setelah melakukan ibadat-ibadat yang telah dinyatakan diatas, gunakan untuk membaca Quran dan lain-lain pekerjaan ibadat.
Setiap malam, ketika tengah malam, salik harus bangun untuk mengerjakan shalat tahajjud, yang artinya tetap dalam suasana terjaga sepenuhnya di sa’at-sa’at tidur. Shalat tahajjud membawa symbol kebangkitan setelah mati. Apabila seseorang berhasil bangun untuk melakukan shalat tahajjud, maka dia adalah Pemilik hatinya dan pemikirannya akan jernih. Agar “suasana jaga” ini tidak rusak, janganlah melibatkan diri dengan kegiatan harian seperti makan dan minum.
Sebaiknya, sa’at bangun dari tidur dan menyadari telah dibangkitkan dari kelalaian kepada kesadaran, maka ucapkanlah:
“Alhamduli-Llahi ahyani ba’da ma amatani wa-ilaihin-nusyur- Segala puji bagi Allah yang telah membangkitkan aku setelah mengambil hidupku. Sesudah mati, semua akan dibangkitkan dan kembali kepada-Nya”.
Kemudian bacalah sepuluh ayat terakhir surah al-‘Imraan, yaitu ayat 190–200. Selepas itu ambil wudhu’ dan berdo’a:
“Kemenangan untuk Allah! Segala puji untuk-Mu. Tidak ada yang lain daripada-Mu yang layak menerima ibadat. Aku bertaubat dari dosaku. Ampuni dosaku, maafkan kehadiranku, terimalah taubatku. Engkau Maha Pengampun, Engkau suka memaafkan. Wahai Tuhanku! Masukkan aku ke dalam golongan mereka yang menyadari kesalahan mereka dan masukkan aku ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang shalih yang memiliki kesabaran, yang bersyukur, yang selalu mengingat Engkau dan yang memuji Engkau malam dan siang hari”.
Kemudian dongakkan pandangan ke langit dan buat pengakuan:
“Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah, Esa, tiada sekutu, dan aku bersaksi Muhammad adalah hamba Allah dan Rasul-Nya. Aku berlindung dengan keampunan-Mu daripada azab-Mu. Aku berlindung dengan keridhaan-Mu dari murka-Mu. Aku berlindung dengan-Mu dari-Mu. Aku tidak mampu mengenali-Mu sebagaimana Engkau kenali Diri-Mu. Aku tidak mampu memuji-Mu selayaknya. Aku adalah hamba-Mu, aku adalah anak dari hamba-Mu. Dahiku yang di atasnya Engkau tuliskan takdir adalah dalam tangan-Mu. Perintah-Mu berlaku atas aku. Apa yang Engkau tentukan untukku adalah baik bagiku. Aku serahkan kepada-Mu tanganku dan kekuatan yang Engkau letakkan padanya. Aku buka diriku di hadapan-Mu, mengakui semua dosaku. Tiada Tuhan kecuali Engkau, dan Engkau Maha Pengampun, aku yang zhalim, aku yang berbuat kejahatan, aku menzhalimi diriku. Untukku karena aku adalah hamba-Mu ampunkan dosa-dosaku. Engkau jualah Tuhan, hanya Engkau yang dapat mengampunkan”.
Kemudian menghadap ke arah kiblat dan ucapkan:
“Allah Maha Besar! Segala puji untuk-Nya. Aku ingat dan membesarkan-Nya”.
Kemudian ucapkan sepuluh kali:
“Segala kemenangan buat Allah”.
Kemudian ucapkan sepuluh kali:
“Segala puji dan syukur untuk Allah”.
Kemudian ucapkan sepuluh kali:
“Tiada Tuhan melainkan Allah”.
Kemudian lakukan shalat sepuluh rakaat, dua rakaat satu salam. Nabi saw bersabda, “Shalat malam dua, dua”. Allah memuji orang yang melaksanakan shalat malam.
“Dan pada sebahagian malam hari bersembahyang tahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu; mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji”. (QS. Al Isra: 79).
“Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya dan mereka selalu berdoa kepada Rabbnya dengan penuh rasa takut dan harap, serta mereka menafkahkan apa apa rezeki yang Kami berikan”. (QS. As-Sajadah: 16).
Kemudian pada akhir malam bangkit kembali untuk melaksanakan shalat witir tiga rakaat, shalat yang menutup semua shalat pada hari itu. Pada rakaat ketiga selepas al-Fatihah bacakan satu surah dari al Quran, kemudian angkatkan tangan seperti pada permulaan shalat sambil ucapkan “Allahu Akbar!” dan bacalah do’a qunut. Kemudian selesaikan shalat seperti biasa.
Setelah matahari terbit orang yang di dalam suluk perlu melaksanakan shalat isyraq, shalat yang menerangi, dua rakaat. Selepas itu melakukan shalat istiazhah dua rakaat, mencari perlindungan dan keselamatan dari gangguan syaitan. Pada rakaat pertama selepas al-Fatihah bacalah surah al-Falaq. Dalam rakaat kedua selepas al-Fatihah bacalah surah an-Nas.
Untuk mempersiapkan diri pada hari itu, lakukan shalat sunat istikharah, shalat meminta petunjuk Allah untuk keputusan yang benar pada hari itu. Pada tiap rakaat selepas al-Fatihah bacalah ayat al-Kursi. Kemudian tujuh kali surah al-Ikhlas.
Kemudian pagi itu lakukan shalat dhuha, shalat keshalihan dan kedamaian hati. Lakukan enam rakaat. Bacalah surah asy-Syams dan surah ad-Dhuha.
Shalat dhuha diikuti oleh dua rakaat kaffarat, shalat penebusan terhadap kekotoran yang mengenai seseorang yang tidak disadari. Tersentuh dengan kotoran walaupun secara tidak di sengaja masih berdosa, dapat dihukum. Ini bias terjadi walaupun di dalam suluk, misalnya melalui keperluan tubuh badan. Nabi saw bersabda, “Jaga dari najis – walaupun ketika kamu buang air kecil satu titik tidak mengenai kamu – karena sesungguhnya dapat mendatangkan siksaan di alam kubur”. Setiap rakaat, selepas membaca al-Fatihah, bacalah surah al-Kautsar tujuh kali.
Satu lagi shalat sunnah – panjang, walaupun hanya empat rakaat – harus dilakukan dalam satu hari sewaktu berkhalwat atau suluk. Ini adalah shalat tasbih – shalat penyucian atau pemujaan. Jika seseorang itu mengikuti mazhab Hanafi dia melakukannya empat rakaat satu salam. Jika dia berfaham Syafi’e dilakukannya dua rakaat satu salam, dua kali. Ini jika dilakukan di siang hari. Jika dilakukan malam hari Hanafi dan Syafi’e sependapat, dua rakaat satu salam, dua kali.
Nabi saw memberitahu mengenai shalat ini kepada saudara baginda, Ibnu Abbas, “Wahai saudaraku yang ku kasihi. Ingatlah, akan aku berikan kepadamu satu pemberian. Perhatikanlah, aku akan sampaikan kepadamu satu yang sangat baik. Ingatlah, aku akan memberikan kepadamu kehidupan dan harapan baru. Ingatlah, aku akan berikan kepada kamu sesuatu yang bernilai sepuluh kali perbuatan-perbuatan yang baik. Jika kamu kerjakan apa yang aku beritahu dan ajarkan kepada kamu ini, Allah akan ampunkan dosa-dosamu yang lalu dan yang akan datang, yang lama dan yang baru, yang kecil dan yang besar. Lakukan secara tersembunyi atau terbuka”.
“Engkau kerjakan shalat empat rakaat. Pada tiap-tiap rakaat selepas al-Fatihah, bacalah satu surah dari al Quran. Ketika kamu berdiri, bacalah lima belas kali:
Subhana Llahi il-hamdu li-Llahi la ilaha illa Llahu wa-Llahu akbar, wa-la hawla wa-la quwwata illa billahil l-‘Ali I-‘Azim.
Bila kamu ruku’, tangan di atas lutut, bacalah sepuluh kali. Ketika berdiri ulangilah sepuluh kali lagi. Ketika kamu sujud bacalah sepuluh kali. Bila kamu bangun dari sujud bacalah sepuluh kali. Ketika duduk bacalah sepuluh kali. Kemudian sujud lagi, bacalah sepuluh kali. Duduk lagi sebelum bangkit, bacalah sepuluh kali. Kemudian bangun untuk rakaat kedua. Lakukan serupa untuk rakaat yang lain sehingga empat rakaat”.
“Jika kamu mampu lakukan shalat ini setiap hari. Jika tidak lakukan sekali sebulan. Jika tidak mampu juga lakukanlah sekali setahun. Jika masih tidak mampu juga lakukanlah sekali seumur hidup”.
Jadi, empat rakaat itu tasbih diucapkan sebanyak tiga ratus kali. Sebagaimana Nabi saw ajarkan kepada saudara baginda Ibnu Abbas, dianjurkan juga kepada orang yang bersuluk melakukan shalat tersebut.
Selain dari tugas tersebut, orang yang di dalam suluk juga dianjurkan membaca al Quran sekurang-kurangnya sebanyak 200 ayat sehari. Dia juga hendaknya mengingat Allah secara terus menerus dan menurut suasana ruhani, baik dengan menyebut nama-nama-Nya yang indah secara kuat atau senyap di dalam hati. Ingatan di dalam hati secara senyap hanya terjadi bila hati selalu terjaga dan hidup. Dzikir ini adalah ucapan rahasia yang tersembunyi.
Setiap orang (salik) mengingat Allah menurut keupayaan masing-masing. Allah berfirman:
“Hendaklah kamu sebut Dia sebagaimana Dia pimpin kamu”. (Surah al-Baqarah, ayat 198).
Ingatlah kepada-Nya menurut kemampuan kamu. Pada setiap tahap keruhanian ingatan itu berbeda-beda. Dia memiliki satu nama lagi, Dia memiliki satu sifat lagi, satu cara lagi. Hanya salik yang ditahap itu lah yang tahu dzikir yang sesuai.
Orang yang di dalam suluk juga dianjurkan membaca surah al-Ikhlas seratus kali sehari. Perlu juga membaca Shalawat seratus kali sehari. Dia juga perlu membaca doa ini sebanyak seratus kali:
“Astaghfiru Llah al-‘Azim, la ilaha illa Huwa l-Hayy ul-Qayyum – mimma qaddamtu wa-ma akhkhartu wa-ma ‘alantu wa-ma asrartu wa-ma anta a’lamu bihi minni. Anta l-Muqaddimu wa-antal Muakhkhiru wa-anta ‘ala kulli syai in Qadir”.
Masa yang selebihnya, setelah melakukan ibadat-ibadat yang telah dinyatakan diatas, gunakan untuk membaca Quran dan lain-lain pekerjaan ibadat.
Senin, 27 April 2020
*DAHSYATNYA SURAT AL- IKHLAS*
Assalamu`alaikum
Warahmatullahi
Wabarakaatuh..
{ Sempatkanlah sebentar untuk membaca tulisan ini }
Rasulullah Muhammad SAW pada suatu ketika bersabda :
”Demi Allah yang jiwaku di GenggamanNYA, sesungguhnya :
*QUL HUWALLAHU AHAD* itu tertulis di sayap Malaikat Jibril.
*ALLAHHUS SOMAD* itu tertulis disayap Malaikat Mikail.
*LAMYALID WALAM YUULAD* tertulis
pada, sayap Malaikat Izra'il ,
*WALAM YAKULLAHU KUFUWAN AHAD* tertulis pada sayap Malaikat Israfil "
Berkata Ibnu Abbas r.a. bahwa Rasulullah SAW telah bersabda: *Ketika saya {Rasulullah SAW} Isra’ ke langit, saya melihat Arasy di atas 360,000 pilar dan jarak jauh antara satu pilar ke satu pilar yang lain ialah 300,000 tahun perjalanan* . .
*Pada tiap-tiap pilar itu terdapat padang pasir yang jumlahnya 12,000 dan luasnya setiap satu padang itu seluas dari Timur hingga ke Barat* .
*Pada setiap padang itu terdapat 80,000 Malaikat yang mana kesemuanya membaca surat Al-Ikhlas* .
Setelah mereka selesai membaca Surah tersebut maka berkata mereka :
”Wahai Tuhan kami, sesungguhnya pahala dari bacaan ini kami berikan kepada orang yang membaca surah
Al-Ikhlas baik lelaki maupun perempuan.”.
Riwayat Anas bin Malik juga merekam kisah berkaitan surat Al-Ikhlas.
*Suatu ketika 70.000 Malaikat diutus datang kepada seorang sahabat di Madinah yang meninggal* .
Kedatangan para Malaikat itu hingga meredupkan cahaya matahari. *70.000 Malaikat itu diutus hanya karena almarhum sering membaca surat ini* .
Anas bin Malik yang saat itu bersama Nabi Muhammad SAW di Tabuk merasakan cahaya matahari redup tidak seperti biasanya dan Malaikat Jibril datang kepada Nabi untuk memberitakan kejadian yang sedang terjadi di Madinah.
Rasulullah S.A.W bersabda :
Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka tubuhnya tidak akan membusuk didalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para Malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi Titian Siratul Mustaqim lalu menuju ke Surga. (HR Qurthuby).
*SUBHANALLAH* ..........
Jika Anda men- Share ini kepada 1 orang artinya Anda sudah menyebarkan 10 kebaikan di Akhirat.
Ya Allah, jadikanlah kami langgeng dalam membaca Surotul Al Ikhlas dan mengucapkan " *SUBHANALLAH* "
menjadi manusia, sesuai yang disabdakan Nabi SAW, sehat, bermanfaat
dan wafat dalam keadaan *HUSNUL KHATIMAH*
*Aamiin ya Rabbal 'Aalamiin*
Warahmatullahi
Wabarakaatuh..
{ Sempatkanlah sebentar untuk membaca tulisan ini }
Rasulullah Muhammad SAW pada suatu ketika bersabda :
”Demi Allah yang jiwaku di GenggamanNYA, sesungguhnya :
*QUL HUWALLAHU AHAD* itu tertulis di sayap Malaikat Jibril.
*ALLAHHUS SOMAD* itu tertulis disayap Malaikat Mikail.
*LAMYALID WALAM YUULAD* tertulis
pada, sayap Malaikat Izra'il ,
*WALAM YAKULLAHU KUFUWAN AHAD* tertulis pada sayap Malaikat Israfil "
Berkata Ibnu Abbas r.a. bahwa Rasulullah SAW telah bersabda: *Ketika saya {Rasulullah SAW} Isra’ ke langit, saya melihat Arasy di atas 360,000 pilar dan jarak jauh antara satu pilar ke satu pilar yang lain ialah 300,000 tahun perjalanan* . .
*Pada tiap-tiap pilar itu terdapat padang pasir yang jumlahnya 12,000 dan luasnya setiap satu padang itu seluas dari Timur hingga ke Barat* .
*Pada setiap padang itu terdapat 80,000 Malaikat yang mana kesemuanya membaca surat Al-Ikhlas* .
Setelah mereka selesai membaca Surah tersebut maka berkata mereka :
”Wahai Tuhan kami, sesungguhnya pahala dari bacaan ini kami berikan kepada orang yang membaca surah
Al-Ikhlas baik lelaki maupun perempuan.”.
Riwayat Anas bin Malik juga merekam kisah berkaitan surat Al-Ikhlas.
*Suatu ketika 70.000 Malaikat diutus datang kepada seorang sahabat di Madinah yang meninggal* .
Kedatangan para Malaikat itu hingga meredupkan cahaya matahari. *70.000 Malaikat itu diutus hanya karena almarhum sering membaca surat ini* .
Anas bin Malik yang saat itu bersama Nabi Muhammad SAW di Tabuk merasakan cahaya matahari redup tidak seperti biasanya dan Malaikat Jibril datang kepada Nabi untuk memberitakan kejadian yang sedang terjadi di Madinah.
Rasulullah S.A.W bersabda :
Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka tubuhnya tidak akan membusuk didalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para Malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi Titian Siratul Mustaqim lalu menuju ke Surga. (HR Qurthuby).
*SUBHANALLAH* ..........
Jika Anda men- Share ini kepada 1 orang artinya Anda sudah menyebarkan 10 kebaikan di Akhirat.
Ya Allah, jadikanlah kami langgeng dalam membaca Surotul Al Ikhlas dan mengucapkan " *SUBHANALLAH* "
menjadi manusia, sesuai yang disabdakan Nabi SAW, sehat, bermanfaat
dan wafat dalam keadaan *HUSNUL KHATIMAH*
*Aamiin ya Rabbal 'Aalamiin*
SIFAT MA’ANI
** SIFAT MA’ANI **
Sifat Apakah Yang Terkandung Di Dalam Ma’ani ?
Sifat yang terkandung di dalam sifat Ma’ani ada tujuh ( 7 ) perkara :
1. Qudrat = kuasa
2. Iradat = berkehendak
3. Ilmu = mengetahui
4. Hayat = hidup
5. Sama’ = mendengar
6. Basar = melihat
7. Qalam = berkata-kata
Bagaimana Menterjemah Sifat Ma’ani Pada Diri Kita?
Sifat Ma’ani Allah Ta’ala yang jelas terzahir pada diri kita ada tujuh :
1. Hidup
2. Mengetahui
3. Berkuasa
4. Berkehendak
5. Melihat
6. Mendengar
7. Berkata-kata
Adanya dengan terang dan jelas menzahirkan Sifat-Sifat-Nya ke atas Diri kita. Tujuan dizahirkan 7 Sifat-Nya Haqq Taala pd tujuh ( 7 ) anggota kıta supaya dijadikan sebagai pedoman, sebagai panduan dan sebagai iktibar untuk kita mengenal, melihat dan memandang Allah melaluinya.
Allah bukan 'Ain (bukan benda) yang boleh dikenal melalui bentuk hitam dan putih. Allah menzahirkan Sifat-Sifat-Nya ke atas Diri kita adalah bertujuan supaya dijadikan Tempat memandang Sifat-Sifat-Nya kepada mereka-mereka yang berpandangan jauh.
Tetapi ramai yang masih tidak memerhatikannya 7 Sıfat Haqq Taala :
Sifat hidup,
Sifat mengetahui,
Sifat berkuasa,
Sifat berkehendak,
Sifat melihat,
Sıfat mendengar dan
Sifat berkata-kata
yang dipakai Allah ke atas Diri kita, pd 7 anggota kıta ıtu adalah menjadi tanda kebesaran-Nya ke atas Diri kita supaya kita memerhati dan melihatnya.
( Klu anta ingin tahu akan rahasianya, di mana letaknya 7 Sifat Ma'ani pd anggota anda itu, bertanya lah kpd GM anta ) - in Sya Allah
Sifat-Sifat tersebut bukannya Sifat peribadi kita tetapi Sifat tersebut sebenarnya adalah hak kepunyaan Mutlak Allah Ta’ala.
Sifat yang kita pakai ini adalah pinjaman semata-mata. Oleh itu hendaklah kita sedar dan insaf akan hal itu.
Kesemua Sifat-Sifat tersebut adalah hak milik Allah dan kepunyaan Allah swt yang sepatutnya dikembalikan semula kepada Tuan yang Ampunya, sementara hayat masih dikandung badan.
Penzahiran 7 Sifat Ma’ani ke atas Makluk ( Diri kita ) adalah sekadar pinjaman yang berupa pakaian sementara, yang Akhirnya dikehendaki kembali semula kepada Tuan yang Ampunya. Allah tidak boleh diibarat atau dimisalkan dengan sesuatu.
Maha suci Allah drp ibarat dan misal. Segala misalan atau segala perumpamaan yang dinukilkan itu, hanyalah sekadar untuk mempermudahkan faham.
Sifat Ma’ani itu, adalah seumpama Bayang-Bayang, manakala Allah Ta’ala itu, adalah seumpama Tuan yang Ampunya bayang.
Tidakkah engkau melihat kekuasaan Tuhanmu? – bagaimana Ia menjadikan Bayang-Bayang itu terbentang luas kawasannya dan jika Ia kehendaki tentulah Ia menjadikannya tetap tidak bergerak dan tidak berubah Kemudian Kami jadikan matahari sebagai tanda yang menunjukkan perubahan bayang-bayang itu;
Allah Jadikan Manusia dalam Bayang-Nya
Maksud Bayang itu, adalah merujuk kepada Makhluk dan Diri kita. Bayang (Diri) sebenarnya tidak mempunyai apa-apa Sifat. Bayang hanya sekadar Sifat yang menumpang dari yang Ampunya bayang.
* Bergeraknya bayang adalah gerak daripada yang Ampunya Bayang.
* Berdirinya Bayang adalah dengan berdirinya Tuan yang Ampunya Bayang (Allah).
Mustahil Bayang itu boleh berdiri dengan sendiri tanpa kuasa drp yang Ampunya Bayang (Allah). Bayang dengan yang Ampunya Bayang itu, mustahil bersatu dan mustahil bercerai.
Diri kita dengan wajah Allah itu, adalah seumpama ujud Bayang dengan yang Ampunya Bayang atau seumpama Bayangan wajah di permukaan cermin.
* Sifat Ma’ani itu tidak boleh berdiri dengan sendiri tanpa bergantung dari sifat Maknawiah.
* Hubungan antara sifat Ma’ani dengan sifat Maknawiah itu, adalah seumpama hubungan antara Bayang dengan yang Ampunya Bayang.
Contohnya seumpama :
* Sifat mata dengan penglihatan,
* Sifat telinga dengan pendengaran dan
* Sifat mulut dengan yang berkata-kata.
Walau bagaimana keadaan sekalipun, ianya tetap tidak boleh bercerai dan juga boleh bercantum. Inilah yang dikatakan hubungan Sifat Ma’ani dengan sifat Ma’anawiah itu, bercantum tidak bercerai tiada.
Tiada bercerai antara Nafi dan Isbat, dan siapa-siapa yang menceraikan antara kedua-duanya , maka orang itu kafir adanya.
Bayang bukan Cahaya tetapi tidak lain dari Cahaya. Cahaya bukan Matahari tetapi tidak lain dari Matahari.
Begitu jugalah contohnya hubungan antara Allah dengan Diri kita. Oleh itu , marilah kita sama-sama mengambil faham dan insaf bahawa Sifat yang kita miliki ini, sebenarnya hak kepunyaan Allah, yang harus kita serah kembali kepada yang Ampunya.
Tujuan mempelajari Sifat Ma’ani adalah bertujuan supaya kita mengaku bahawa :
* sebenarnya Diri kita ini tidak ada,
* tidak wujud, dan tidak terjadi.
Yang wujud, yang ada dan yang terjadi adalah hanya semata-mata Allah, seumpama Sifat Bayang, terzahirnya Bayang itu, adalah bagi tujuan menampakkan dan menyata Sifat yang Ampunya Bayang itu sendiri.
Di dalam keghairahan membicarakan soal Sifat Ma’ani, harus diingat bahawa
* Allah itu tidak bertempat.
* Allah tidak menjelma ke atas jasad.
* Allah tidak bertempat di dalam atau di luar badan,
* Allah tidak bersatu, tidak bercantum dengan badan,
* Allah bukan kesatuan,
* Allah bukan bersyarikat, bukan bercantum dengan jasad kita.
Ada orang yang mengaku bahawa Allah menjelma di dalam jasad dan tidak kurang pula ada yang mengaku menjadi Allah dan sebagainya.
## Bukan kita yang meliputi Allah, tetapi Allah lah yang meliputi kita ##
Kesemua Sifat yang kita miliki ini adalah milik Allah, Sifat yang ada pada diri kita akan hancur, binasa dan hilang lenyap, Sifat yang kekal dan yang Abadi itu, hanyalah Allah swt.
Dan janganlah engkau menyembah tuhan yang lain bersama Allah. Tiada Tuhan melainkan Allah. Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. Bagi-Nya lah kuasa memutuskan segala hukum, dan kepada-Nya lah kamu semua dikembalikan.
Apa Hubungan Sifat Maani Dengan Roh.
Sifat Ma’ani adalah wajah Allah yang terzahir melalui :
* Sifat dan rupa paras Roh,
* melalui Sifat mata, mulut, telinga, dan anggota tubuh seluruhnya.
Sebagaimana rupa dan paras Roh, sebegitulah Wajah Ma’ani Allah, kerana Rohlah Sifat Ma’ani Allah.
Untuk melihat Sifat Ma’ani Allah, lihatlah pada Wajah dan Sifat rupa paras Diri kita sendiri.
### ALLAHU AKBAR ###
Sifat Apakah Yang Terkandung Di Dalam Ma’ani ?
Sifat yang terkandung di dalam sifat Ma’ani ada tujuh ( 7 ) perkara :
1. Qudrat = kuasa
2. Iradat = berkehendak
3. Ilmu = mengetahui
4. Hayat = hidup
5. Sama’ = mendengar
6. Basar = melihat
7. Qalam = berkata-kata
Bagaimana Menterjemah Sifat Ma’ani Pada Diri Kita?
Sifat Ma’ani Allah Ta’ala yang jelas terzahir pada diri kita ada tujuh :
1. Hidup
2. Mengetahui
3. Berkuasa
4. Berkehendak
5. Melihat
6. Mendengar
7. Berkata-kata
Adanya dengan terang dan jelas menzahirkan Sifat-Sifat-Nya ke atas Diri kita. Tujuan dizahirkan 7 Sifat-Nya Haqq Taala pd tujuh ( 7 ) anggota kıta supaya dijadikan sebagai pedoman, sebagai panduan dan sebagai iktibar untuk kita mengenal, melihat dan memandang Allah melaluinya.
Allah bukan 'Ain (bukan benda) yang boleh dikenal melalui bentuk hitam dan putih. Allah menzahirkan Sifat-Sifat-Nya ke atas Diri kita adalah bertujuan supaya dijadikan Tempat memandang Sifat-Sifat-Nya kepada mereka-mereka yang berpandangan jauh.
Tetapi ramai yang masih tidak memerhatikannya 7 Sıfat Haqq Taala :
Sifat hidup,
Sifat mengetahui,
Sifat berkuasa,
Sifat berkehendak,
Sifat melihat,
Sıfat mendengar dan
Sifat berkata-kata
yang dipakai Allah ke atas Diri kita, pd 7 anggota kıta ıtu adalah menjadi tanda kebesaran-Nya ke atas Diri kita supaya kita memerhati dan melihatnya.
( Klu anta ingin tahu akan rahasianya, di mana letaknya 7 Sifat Ma'ani pd anggota anda itu, bertanya lah kpd GM anta ) - in Sya Allah
Sifat-Sifat tersebut bukannya Sifat peribadi kita tetapi Sifat tersebut sebenarnya adalah hak kepunyaan Mutlak Allah Ta’ala.
Sifat yang kita pakai ini adalah pinjaman semata-mata. Oleh itu hendaklah kita sedar dan insaf akan hal itu.
Kesemua Sifat-Sifat tersebut adalah hak milik Allah dan kepunyaan Allah swt yang sepatutnya dikembalikan semula kepada Tuan yang Ampunya, sementara hayat masih dikandung badan.
Penzahiran 7 Sifat Ma’ani ke atas Makluk ( Diri kita ) adalah sekadar pinjaman yang berupa pakaian sementara, yang Akhirnya dikehendaki kembali semula kepada Tuan yang Ampunya. Allah tidak boleh diibarat atau dimisalkan dengan sesuatu.
Maha suci Allah drp ibarat dan misal. Segala misalan atau segala perumpamaan yang dinukilkan itu, hanyalah sekadar untuk mempermudahkan faham.
Sifat Ma’ani itu, adalah seumpama Bayang-Bayang, manakala Allah Ta’ala itu, adalah seumpama Tuan yang Ampunya bayang.
Tidakkah engkau melihat kekuasaan Tuhanmu? – bagaimana Ia menjadikan Bayang-Bayang itu terbentang luas kawasannya dan jika Ia kehendaki tentulah Ia menjadikannya tetap tidak bergerak dan tidak berubah Kemudian Kami jadikan matahari sebagai tanda yang menunjukkan perubahan bayang-bayang itu;
Allah Jadikan Manusia dalam Bayang-Nya
Maksud Bayang itu, adalah merujuk kepada Makhluk dan Diri kita. Bayang (Diri) sebenarnya tidak mempunyai apa-apa Sifat. Bayang hanya sekadar Sifat yang menumpang dari yang Ampunya bayang.
* Bergeraknya bayang adalah gerak daripada yang Ampunya Bayang.
* Berdirinya Bayang adalah dengan berdirinya Tuan yang Ampunya Bayang (Allah).
Mustahil Bayang itu boleh berdiri dengan sendiri tanpa kuasa drp yang Ampunya Bayang (Allah). Bayang dengan yang Ampunya Bayang itu, mustahil bersatu dan mustahil bercerai.
Diri kita dengan wajah Allah itu, adalah seumpama ujud Bayang dengan yang Ampunya Bayang atau seumpama Bayangan wajah di permukaan cermin.
* Sifat Ma’ani itu tidak boleh berdiri dengan sendiri tanpa bergantung dari sifat Maknawiah.
* Hubungan antara sifat Ma’ani dengan sifat Maknawiah itu, adalah seumpama hubungan antara Bayang dengan yang Ampunya Bayang.
Contohnya seumpama :
* Sifat mata dengan penglihatan,
* Sifat telinga dengan pendengaran dan
* Sifat mulut dengan yang berkata-kata.
Walau bagaimana keadaan sekalipun, ianya tetap tidak boleh bercerai dan juga boleh bercantum. Inilah yang dikatakan hubungan Sifat Ma’ani dengan sifat Ma’anawiah itu, bercantum tidak bercerai tiada.
Tiada bercerai antara Nafi dan Isbat, dan siapa-siapa yang menceraikan antara kedua-duanya , maka orang itu kafir adanya.
Bayang bukan Cahaya tetapi tidak lain dari Cahaya. Cahaya bukan Matahari tetapi tidak lain dari Matahari.
Begitu jugalah contohnya hubungan antara Allah dengan Diri kita. Oleh itu , marilah kita sama-sama mengambil faham dan insaf bahawa Sifat yang kita miliki ini, sebenarnya hak kepunyaan Allah, yang harus kita serah kembali kepada yang Ampunya.
Tujuan mempelajari Sifat Ma’ani adalah bertujuan supaya kita mengaku bahawa :
* sebenarnya Diri kita ini tidak ada,
* tidak wujud, dan tidak terjadi.
Yang wujud, yang ada dan yang terjadi adalah hanya semata-mata Allah, seumpama Sifat Bayang, terzahirnya Bayang itu, adalah bagi tujuan menampakkan dan menyata Sifat yang Ampunya Bayang itu sendiri.
Di dalam keghairahan membicarakan soal Sifat Ma’ani, harus diingat bahawa
* Allah itu tidak bertempat.
* Allah tidak menjelma ke atas jasad.
* Allah tidak bertempat di dalam atau di luar badan,
* Allah tidak bersatu, tidak bercantum dengan badan,
* Allah bukan kesatuan,
* Allah bukan bersyarikat, bukan bercantum dengan jasad kita.
Ada orang yang mengaku bahawa Allah menjelma di dalam jasad dan tidak kurang pula ada yang mengaku menjadi Allah dan sebagainya.
## Bukan kita yang meliputi Allah, tetapi Allah lah yang meliputi kita ##
Kesemua Sifat yang kita miliki ini adalah milik Allah, Sifat yang ada pada diri kita akan hancur, binasa dan hilang lenyap, Sifat yang kekal dan yang Abadi itu, hanyalah Allah swt.
Dan janganlah engkau menyembah tuhan yang lain bersama Allah. Tiada Tuhan melainkan Allah. Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. Bagi-Nya lah kuasa memutuskan segala hukum, dan kepada-Nya lah kamu semua dikembalikan.
Apa Hubungan Sifat Maani Dengan Roh.
Sifat Ma’ani adalah wajah Allah yang terzahir melalui :
* Sifat dan rupa paras Roh,
* melalui Sifat mata, mulut, telinga, dan anggota tubuh seluruhnya.
Sebagaimana rupa dan paras Roh, sebegitulah Wajah Ma’ani Allah, kerana Rohlah Sifat Ma’ani Allah.
Untuk melihat Sifat Ma’ani Allah, lihatlah pada Wajah dan Sifat rupa paras Diri kita sendiri.
### ALLAHU AKBAR ###
*3 (tiga) Tingkatan Puasa dalam Pandangan Imam Al Ghazali*
_Assalamualaikum wr.wb_
Sahabatku rahimakumullah,
Dengan membaca tulisan Al Ghazali dalam _Al Ihya (Ihya Ulumuddin)_ di bawah ini, kita akan dapat mengukur level tingkatan apa sih puasa yang kita lakukan? Apakah Puasa Para Nabi, Puasa orang2 saleh atau yang lain?
_Sahabatku,_
Dalam pandangan Ulama besar, Guru Sufi, Hujjattul Islam, Imam Al Ghazali (1058 M – 1111 M), sesungguhnya ada 3 (tiga) tingkatan puasa :
*1. Tingkatan Awam (biasa);*
Puasa dalam tingkatan biasa, maksudnya adalah menahan diri terhadap makan, minum dan hubungan biologis antara suami istri dalam jangka waktu tertentu. Puasa dalam tingkatan ini adalah puasa kebanyakan dari kita.
*2. Tingkatan khusus*
Puasa dalam tingkatan khusus, maksudnya adalah menjaga telinga, mata, lidah, tangan serta kaki dan juga anggota badan lainnya dari berbuat dosa. Puasa dalam tingkatan ini hanya bisa dicapai oleh orang2 yang saleh.
*3. Tingkatan sangat khusus*
Sedang puasa dalam tingkatan yang sangat khusus, maksudnya adalah puasa hati dengan mencegahnya dari memikirkan perkara perkara yang hina dan duniawi, yang ada hanyalah mengingat Allah swt. dan akhirat. Dalam Jenis puasa sangat khusus ini, maka akan dianggap batal puasa kita apabila sampai mengingat perkara perkara duniawi selain Allah dan tidak untuk akhirat.
Menurut Al Ghazali, Puasa yang dilakukan dengan mengingat perkara perkara duniawi adalah batal, kecuali mendorong ke arah pemahaman agama, karena ini merupakan tanda ingat pada akhirat, dan tidak termasuk pada yang bersifat duniawi. Mereka yang masuk ke dalam tingkatan puasa sangat khusus akan merasa berdosa bila hari-harinya hanya terisi dengan hal hal yang dapat membatalkan puasa. Rasa berdosa ini bermula dari rasa takyakin terhadap karunia serta janji Allah swt. untuk mencukupkan (dengan) rezeki Nya.
Untuk tingkatan ketiga ini adalah milik atau hanya dapat dicapai oleh para Nabi dan Rasul, para wali Allah dan mereka yang selalu berupaya mendekatkan diri kepada Nya. Tidaklah cukup dilukiskan dengan kata-kata, karena hal tersebut telah menjadi nyata dalam tindakan (aksi). Tujuan mereka hanyalah semata mata mengabdi (berdedikasi) kepada Allah swt, mengabaikan segala sesuatu selain Dia. Terkait dengan makna firman Allah swt, *"Katakanlah, Allah! Kemudian biarkanlah mereka bermain main dalam kesesatannya.”* (QS. 6: 91).
Pada tulisan yg akan datang insya Allah akan saya coba uraikan syarat2 lahir dan batin puasa khusus.
_Sahabatku,_
Sebagai muslim, setiap tahun kita pasti menjalankan ibadah puasa Ramadhan
_Pertanyaannya, sudah di level manakah puasa kita?_
Jangan pesimis. Upaya Imam Al-Ghazali mengklasifikasi orang berpuasa ke dalam tiga level tersebut, tak lain tujuannya adalah agar kita yang setiap tahun berpuasa Ramadhan bisa menapaki tangga yang lebih tinggi dalam kualitas ibadah puasanya. Semoga yah. Aamiin
Semangat pagi, semangat menjalanlan ibadah Ramadhan, tetap semangat 💪💪n tetap jaga stamina, jaga kebersihan dan jaga jarak.😍 serta mohonlah kepada Allah Ta'ala agar berkah Ramadhan ini badai Covid-19 ini segera berlalu dan kita segera bisa beraktivitas normal kembali.
_Allahumma shalii ala (Sayyidina) Muhammad wa ala ali (Sayyidina) Muhammad_
_Baraka Allah fikum. Aamiin YRA_
_Wassalam_, Sahabatmu🙏🙏
Sahabatku rahimakumullah,
Dengan membaca tulisan Al Ghazali dalam _Al Ihya (Ihya Ulumuddin)_ di bawah ini, kita akan dapat mengukur level tingkatan apa sih puasa yang kita lakukan? Apakah Puasa Para Nabi, Puasa orang2 saleh atau yang lain?
_Sahabatku,_
Dalam pandangan Ulama besar, Guru Sufi, Hujjattul Islam, Imam Al Ghazali (1058 M – 1111 M), sesungguhnya ada 3 (tiga) tingkatan puasa :
*1. Tingkatan Awam (biasa);*
Puasa dalam tingkatan biasa, maksudnya adalah menahan diri terhadap makan, minum dan hubungan biologis antara suami istri dalam jangka waktu tertentu. Puasa dalam tingkatan ini adalah puasa kebanyakan dari kita.
*2. Tingkatan khusus*
Puasa dalam tingkatan khusus, maksudnya adalah menjaga telinga, mata, lidah, tangan serta kaki dan juga anggota badan lainnya dari berbuat dosa. Puasa dalam tingkatan ini hanya bisa dicapai oleh orang2 yang saleh.
*3. Tingkatan sangat khusus*
Sedang puasa dalam tingkatan yang sangat khusus, maksudnya adalah puasa hati dengan mencegahnya dari memikirkan perkara perkara yang hina dan duniawi, yang ada hanyalah mengingat Allah swt. dan akhirat. Dalam Jenis puasa sangat khusus ini, maka akan dianggap batal puasa kita apabila sampai mengingat perkara perkara duniawi selain Allah dan tidak untuk akhirat.
Menurut Al Ghazali, Puasa yang dilakukan dengan mengingat perkara perkara duniawi adalah batal, kecuali mendorong ke arah pemahaman agama, karena ini merupakan tanda ingat pada akhirat, dan tidak termasuk pada yang bersifat duniawi. Mereka yang masuk ke dalam tingkatan puasa sangat khusus akan merasa berdosa bila hari-harinya hanya terisi dengan hal hal yang dapat membatalkan puasa. Rasa berdosa ini bermula dari rasa takyakin terhadap karunia serta janji Allah swt. untuk mencukupkan (dengan) rezeki Nya.
Untuk tingkatan ketiga ini adalah milik atau hanya dapat dicapai oleh para Nabi dan Rasul, para wali Allah dan mereka yang selalu berupaya mendekatkan diri kepada Nya. Tidaklah cukup dilukiskan dengan kata-kata, karena hal tersebut telah menjadi nyata dalam tindakan (aksi). Tujuan mereka hanyalah semata mata mengabdi (berdedikasi) kepada Allah swt, mengabaikan segala sesuatu selain Dia. Terkait dengan makna firman Allah swt, *"Katakanlah, Allah! Kemudian biarkanlah mereka bermain main dalam kesesatannya.”* (QS. 6: 91).
Pada tulisan yg akan datang insya Allah akan saya coba uraikan syarat2 lahir dan batin puasa khusus.
_Sahabatku,_
Sebagai muslim, setiap tahun kita pasti menjalankan ibadah puasa Ramadhan
_Pertanyaannya, sudah di level manakah puasa kita?_
Jangan pesimis. Upaya Imam Al-Ghazali mengklasifikasi orang berpuasa ke dalam tiga level tersebut, tak lain tujuannya adalah agar kita yang setiap tahun berpuasa Ramadhan bisa menapaki tangga yang lebih tinggi dalam kualitas ibadah puasanya. Semoga yah. Aamiin
Semangat pagi, semangat menjalanlan ibadah Ramadhan, tetap semangat 💪💪n tetap jaga stamina, jaga kebersihan dan jaga jarak.😍 serta mohonlah kepada Allah Ta'ala agar berkah Ramadhan ini badai Covid-19 ini segera berlalu dan kita segera bisa beraktivitas normal kembali.
_Allahumma shalii ala (Sayyidina) Muhammad wa ala ali (Sayyidina) Muhammad_
_Baraka Allah fikum. Aamiin YRA_
_Wassalam_, Sahabatmu🙏🙏
Kamis, 23 April 2020
*KHUTBAH RASULULLAH SAW MENYAMBUT BULAN SUCI RAMADHAN*
_Assalamualaikum wr wb_
Sahabatku rahimakumullah,
Dalam Kitab _“Minhaj Al-Balaghah”_ diriwayatkan dari _Sayyidina Ali Bin Abi Thalib Karamallahu Wajhah,_ hadits yang panjang tentang *“Khutbah Nabi Muhammad SAW menyambut bulan Ramadhan”.* Seperti biasa, khutbah Nabi Saw itu sangat penuh makna dan menyentuh hati. Berikut khutbah lengkapnya.
_______________________________
*“Wahai manusia! Sungguh telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkah rahmat dan maghfirah. Bulan yang paling mulia disisi Allah.*
*Hari-harinya adalah hari-hari yang paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama. Jam demi jamnya adalah jam-jam yang paling utama.*
*Inilah bulan ketika kalian diundang menjadi tamu Allah dan dimuliakan oleh-NYA. Di bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu ibadah, amal-amalmu diterima dan doa-doamu diijabah.*
*Bermohonlah kepada Allah Rabbmu dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan shiyam dan membaca Kitab-Nya.*
*Celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah di bulan yang agung ini. Kenanglah dengan rasa lapar dan hausmu di hari kiamat.*
*Bersedekahlah kepada kaum fuqara dan masakin. Muliakanlah orang tuamu, sayangilah yang muda, sambungkanlah tali persaudaraanmu, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dari apa yang tidak halal kamu memandangnya dan pendengaranmu dari apa yang tidak halal kamu mendengarnya. Kasihilah anak-anak yatim, niscaya dikasihi manusia anak-anak yatimmu.*
*Bertaubatlah kepada Allah dari dosa-dosamu. Angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa pada waktu shalatmu karena itulah saat-saat yang paling utama ketika Allah Azza wa Jalla memandang hamba-hamba-Nya dengan penuh kasih;*
*Dia menjawab mereka ketika mereka menyeru-Nya, menyambut mereka ketika mereka memanggil-Nya dan mengabulkan doa mereka ketika mereka berdoa kepada-Nya.*
*Wahai manusia! Sesungguhnya diri-dirimu tergadai karena amal-amalmu, maka bebaskanlah dengan istighfar.*
*Punggung-punggungmu berat karena beban (dosa) mu, maka ringankanlah dengan memperpanjang sujudmu.*
*Ketahuilah! Allah ta’ala bersumpah dengan segala kebesaran-Nya bahwa Dia tidak akan mengazab orang-orang yang shalat dan sujud, dan tidak akan mengancam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri di hadapan Rabb al-alamin.*
*Wahai manusia! Barang siapa di antaramu memberi buka kepada orang-orang mukmin yang berpuasa di bulan ini, maka di sisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang budak dan dia diberi ampunan atas dosa-dosa yang lalu. (Sahabat-sahabat lain bertanya: “Ya Rasulullah! Tidaklah kami semua mampu berbuat demikian.”*
*Rasulullah meneruskan: “Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan sebiji kurma. Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan seteguk air.”*
*Wahai manusia! Siapa yang membaguskan akhlaknya di bulan ini ia akan berhasil melewati sirathol mustaqim pada hari ketika kai-kaki tergelincir.*
*Siapa yang meringankan pekerjaan orang-orang yang dimiliki tangan kanannya (pegawai atau pembantu) di bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya di hari kiamat.*
*Barangsiapa menahan kejelekannya di bulan ini, Allah akan menahan murka-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.*
*Barang siapa memuliakan anak yatim di bulan ini, Allah akan memuliakanya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.*
*Barang siapa menyambungkan tali persaudaraan (silaturahmi) di bulan ini, Allah akan menghubungkan dia dengan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.*
*Barang siapa memutuskan kekeluargaan di bulan ini, Allah akan memutuskan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.*
*Barangsiapa melakukan shalat sunat di bulan ini, Allah akan menuliskan baginya kebebasan dari api neraka. Barangsiapa melakukan shalat fardu baginya ganjaran seperti melakukan 70 shalat fardu di bulan lain.*
*Barangsiapa memperbanyak shalawat kepadaku di bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangan meringan.*
*Barangsiapa di bulan ini membaca satu ayat Al-Quran, ganjarannya sama seperti mengkhatam Al-Quran pada bulan-bulan yang lain.*
*Wahai manusia! Sesungguhnya pintu-pintu surga dibukakan bagimu, maka mintalah kepada Tuhanmu agar tidak pernah menutupkannya bagimu.*
*Pintu-pintu neraka tertutup, maka mohonlah kepada Rabbmu untuk tidak akan pernah dibukakan bagimu. Setan-setan terbelenggu, maka mintalah agar ia tak lagi pernah menguasaimu.*
*Kemudian _Amirul mukminin Sayyidina Ali Bin Abi Thalib_ berdiri dan berkata: “Ya Rasulullah! Apa amal yang paling utama di bulan ini?”*
*Jawab Nabi SAW: “Ya Abal Hasan! (Ali). Amal yang paling utama di bulan ini adalah menjaga diri dari apa yang diharamkan Allah”.*
=========================
*SELAMAT MENYAMBUT BULAN SUCI RAMADHAN 1441 H., MARHABAN YA RAMADHAN. SEMOGA ALLAH TA'ALA MENERIMA AMAL2 IBADAH RAMADHAN KITA. AAMIIN*
_Bâraka Allâh fî kum, Aamiin YRA_
Semoga Bermanfaat. Terima kasih
_Wassalamualaikum wr.wb_
Langganan:
Postingan (Atom)