Laman

Kamis, 09 Januari 2014

Hakikat # Maksud penyampaian suatu kata #


Terkadang Orang sufi banyak menggunakan istilah yang
maksudnya (kurang jelas bagi orang awam)
sedangkan istilah yang demikian tidak ditemui
pada zaman Rasulullah s.a.w.

Perlu diketahui
bahwa huruf dan perkataan adalah alat untuk
menyampaikan maksud.

Kadang-kadang huruf
dan perkataan gagal menyampaikan maksud
yang tersirat.

Apabila ia gagal menyampaikan
maksud ia menjadi tabir yang menyembunyikan
maksud.

Kata yang serupa apabila diucapkan
oleh orang yang berlainan bisa membawa
pengertian yang berbeda.

Jika seorang jejaka
Yg tidak di kenal berkata kepada seorang gadis, ‘Aku cinta
padamu,’ ia tidak menyampaikan maksud yang
jelas kepada gadis tersebut, tetapi jika
kekasihnya yang mengucapkan demikian si
gadis
itu akan mendapat maksud yang jelas.

Walaupun kata itu sama dlm penggunaanya tetapi perbedaan
orang yang mengatakannya membawa
pengertian
yang berbeda-beda.

Hanya terbilang kecil saja yang dapat
mengeluarkan ucapan yang maksud sebenarnya
masuk terus kepada pemahaman si pendengar.

Golongan yang paling arif dalam bidang tersebut
adalah para nabi dan yang terutama di antara
mereka adalah Nabi Muhammad s.a.w. Apabila
Nabi Muhammad s.a.w menyampaikan sesuatu
perkara maka maksud yang sebenarnya terus
tertanam dan terpahat dalam hati si pendengar.

Apabila baginda s.a.w mengatakan, “Allah
Mendengar dan Melihat,” maka maksud Allah
Mendengar dan Melihat itu menjadi jelas pada
fahaman orang yang menerima pengajaran
daripada baginda s.a.w,
Sampai uraian
lanjut tidak diperlukan karena orang yang berkenaan benar-
benar mengerti apa yang baginda s.a.w
maksudkan.

Kaum Muslimin beriman kepada
perkataan Rasulullah s.a.w yang melahirkan
kefahaman pada mereka dan mereka tidak perlu
bertakwil lagi.

Perkataan yang keluar secara
langsung daripada mulut Rasulullah s.a.w
berkekuatan menghancurkan hijab, membuka
keghaiban dan menyampaikan maksud yang
tersirat, melebihi apapun bentuk amalan
menghancurkan hijab atau menyingkap
keghaiban yang dilakukan oleh sesiapapun, baik ahli ibadah atau ahli suluk.

Sebab itu pula para
sahabat baginda s.a.w tidak perlu menjalani
latihan khusus seperti berkhalwat atau bersuluk.

Apabila Rasulullah s.a.w mengatakan, “Allah
lebih dekat kepada kamu dari urat leher kamu
sendiri”, maka para sahabat mendapat
kefahaman yang jitu tentang kedekatam Allah
s.w.t yang baginda s.a.w maksudkan itu.

Mereka
tidak memerlukan ulasan krena perkataan yang
keluar secara langsung dari mulut Rasulullah
s.a.w memberi kefahaman yang lebih jelas
daripada apa juga bentuk dan cara penjelasan.

Perkataan Rasulullah s.a.w sudah membuka
rahasia dan yang tersembunyi berkaitan dg apa pun
yang baginda s.a.w katakan, maka tidak
perlu lagi ada istilah tambahan, yang rahsia
atau yang samar-samar..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar