Laman

Sabtu, 30 Desember 2017

MENGENAL DIRI / DIRI BATHIN


Kita selalu merujuk diri kita sebagai
" aku " .. kita berkata ini " ini aku "
" ini aku punya " , " ini jasad aku "
" nama aku " , tetapi sebenarnya siapakah
aku itu ?

Sebenarnya " aku " kita ini adalah ruh kita ,
bukan badan kasar kita ( jasad )..
Sekiranya tiada ruh badan kita hancur
binasa , ruh ini hidup dan tidak akan mati ..
Ruh ini limpahan dari yang maha hidup ,
Dia mempunyai sifat hidup , maka hidup
lah ruh , hidup ruh atas limpahannya jua ..
Ruh ini juga digelar " bayang " yang
maha hidup , ruh itu adalah bayang dari
yang punya bayang , yang punya bayang
itu Allah dan ruh kita adalah umpama
" bayangan " Allah itu ...
Aku ruh sangat hampir dengan Allah ,
Aku dengan Allah tidak bercerai dari
dulu kini dan selamanya ..
ibarat OMBAK TIDAK BERCERAI
DENGAN LAUT ...
Aku adalah sinaran dari " matahari ketuhanan "
Aku hanya lah satu ombak dari lautan
( arrahman )..
Aku itu adalah RUH , ruh itu adalah diri ,
Aku tidakb tertakluk pada ruang dan
waktu..
Aku bukan tua atau muda , tua atau muda
itu hanya bagi jasmani dan keadaan didunia
sahaja.....
Ruh tercipta serentak sekali gus kemudian
itu lahir kedunia melalui rahim ibu dengan
badan kita sebagai sangkar atau sarungnya ..
Ia dilahirkan kedunia menurut masa yang
ditentukan , siapa yang ditaqdirkan
lahir dahulu ia lah yang tua dan siapa yang
lahir kemudian dia lah yang muda ,
dari segi kebadanan atau fizikal ada tua
dan muda tetapi dari segi ruh sebaya sahaja .
Aku juga bukan tertakluk kepada bangsa
Aku atau ruh bukan berbangsa itu
atau berbangsa ini , bangsa - bangsa itu
hanya wujud dalam dunia nyata ini ...
Dialam " aku " tiada bangsa - bangsa...
aku adalah " penzahiran " sifatNYA ,
deminkian aku tenggelam dalam yang
maha aku ( ia itu Aku ia itu Allah swt )
Badan kita ini berasal dari unsur - unsur
tanah , api , air dan angin.. tetapi aku
bukan unsur-unsur itu , aku berasal dari
tempat yang lebih mulia , aku berasal dari
yang maha aku ( alam ahdah )
Aku dan alam semesta adalah
" penzahiran Allah " , aku ini adalah
alam kecil ( sogir ) dan semua perkara yang
ada dalam alam besar ( qabir ) ini adalah
salinannya atau penzahiran dalam alam
kecil.. alam semesta ini digelar alam
( insan qabir ) kerna semua yang ada dalam
sogir ada kenyataannya dalam alam
besar ( qabir )...
Dalam alam dunia ini kita katakan sianu
dari bandar , sianu dari kampung , sianu
berada dalam pejabat atau rumah , itu semua
menunjukkan tempat dalam alam nyata..
tetapi bagi ruh itu semua tidak ada , ia bebas
dari tempat dari arah atau masa atau waktu ..
ruh bukan dalam badan atau diluar badan ...
Aku ruh berasal dari ilahi tidak bercerai
walaupun seinci atau sesaat , aku tetap
bersama setiap masa denganNYA ..
dan akan datang pun akan bersama
denganNYA
Aku tidak takut mati ( berpisah nyawa dari
badan ) kerna mati itu hanyalah perpindahan
alam , dari alam dunia kealam barzakh ..
Aku tetap aku juga , walaupun jasad hancur
tetapi aku tidak hancur , aku akan kembali
sedar kerana hijab - hijab dari jasad
telah lenyap...
Aku inilah khalifah Allah atau wakil Allah
yang mengurus makhluk dengan isinya ..
segala yang ada dibumi dan langit untuk aku
kalau dunia ini ladang aku lah mengurusnya
dan Allah pemilik ladang itu..
Aku tetap mengisbatkan Allah dalam segala
hal dan tindak tanduknya , maksudnya
aku tetap nampak allah disebalik yang
maujud perkara yang ada ( perkara yg ada )
ini , dan nampak Allah ..dan aku berkata
( tiada nyata hanya Allah )..
Aku sebenarnya hanya mengesakan dan
mengagongkan Allah semata - mata ...
Aku itu lah ruh yang ketika sudah berada
pada jasad adam seluruh malaikat dan azazil
( pada ketika itu ketua para malaikat )
diperintahkan sujud , bukan sujud pada
jasad adam tetapi aku didalam adam ...
bukankah menyembah selain Allah itu
syirik ? tetiba Allah memerintahkan sujud
kepada Adam yang AKU berada didalam
adam .kenapa???? kerana aku itulah yang
hidup merupakan sifat baginya..
sifat dan zat itu tidak terpisah , umpama
wap dengan air panas , wap bukan lah
air panas tetapi tidak lain ( berasal ) dari
air panas ...fana aku , maka ujud maha aku ..
Aku adalah diri yg sebenar - benar diri ,
aku adalah ROHULLAH yang datang dari
ZATULLAH menyatakan akan UJUDULLAH
AKU lah yg dinamakan AMAr ROBBI
ia itu urusan tuhan ....
tatkala zatulhaq ingin menyatakan akan
dirinya maka dia ( zatulhaq ) mentajjalikan
akan nurnya yang dinamakan kini
ROHULLAH atau AKU ... kini aku lah yang
nyata dan akulah merupakan sifatNYA ...
sebagaimana firmanNYA :
" setiap ruh itu urusan ku "
Ramai mencari aku tetapi jarang bertemu
ini kerana aku jauh berada didalam
" RASA " ( QALBU MUKMIN BAITULLAH )
kalau ada yang mahu mencari aku maka
katakan lah aku ADA tetapi TIADA ....
Ada pada hakikat namun tiada pada rupa ..
Akhir sekali untuk mencari aku maka
carilah guru mursyid, berkata hujatul
islam imam al - gazali "
" KENALI DIRIMU NISCAYA KENAL
TUHANMU "
( DENGAN STATUS DIATAS MAKA
PERJALANAN KU DIALAM MAYA SUDAH
MENGHAMPIRI GARISAN PENAMAT..
HANYA TINGGAL SELANGKAH LAGI...
MENDEKAT GARISAN PENAMAT ...
NAMUN KALIAN TETAP SAUDARAKU . )

Tidak ada komentar:

Posting Komentar