Laman

Kamis, 24 Oktober 2013

Ad Dzahir

Makam Rasulullah
 

Dzat Tuhan merupakan Wujud Mutlak, yang tidak terjangkau oleh akal fikiran,  perasaan,  khayalan dan panca indera.

Dzat adalah sebagai aspek Batin segala yang maujud, yang kelihatan di alam raya ini,  kerana Tuhan adalah Yang Maha Meliputi segala sesuatu.

 

Bagaimanapun Dzat ini juga yang Dzahir, Yang Nyata, Yang Kelihatan, tetapi IA tidak dapat hendak dikatakan atau disifatkan, …mengapa?  kerana ia tidak

terjangkau oleh akal fikiran.

 

Apabila segala sesuatu yang kelihatan ini menjadi Fana, maka Yang Batin telah menjadi Yang Dzahir, Yang Dzahir atau Yang Hidup itu meliputi segala sesuatu.

DIA lebih nyata daripada sekeliah alam yang kelihatan ini, dan DIA lah menggerakkan dan mengatur segala sesuatu.

 

Maka sembahlah Yang Dzahir bukan alam atau makhluk…

MasyaAllah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar