Dzat Tuhan merupakan Wujud Mutlak, yang tidak terjangkau oleh akal fikiran,  perasaan,  khayalan dan panca indera.
Dzat
 adalah sebagai aspek Batin segala yang maujud, yang kelihatan di alam 
raya ini,  kerana Tuhan adalah Yang Maha Meliputi segala sesuatu.
 
Bagaimanapun
 Dzat ini juga yang Dzahir, Yang Nyata, Yang Kelihatan, tetapi IA tidak 
dapat hendak dikatakan atau disifatkan, …mengapa?  kerana ia tidak
terjangkau oleh akal fikiran.
 
Apabila
 segala sesuatu yang kelihatan ini menjadi Fana, maka Yang Batin telah 
menjadi Yang Dzahir, Yang Dzahir atau Yang Hidup itu meliputi segala 
sesuatu.
DIA lebih nyata daripada sekeliah alam yang kelihatan ini, dan DIA lah menggerakkan dan mengatur segala sesuatu.
 
Maka sembahlah Yang Dzahir bukan alam atau makhluk…
MasyaAllah.
 
Tidak ada komentar:
Posting Komentar