Ayat mutasyabihat
Ayat-ayat Al Quran ada yang diturunkan kepada Rasullulah SAW di Mekah dan ada pula yang diturunkan di Madinah.
Ayat-ayat yang diturunkan di Mekah disebut ayat Makiyah,
ia dibahagikan kepada dua kumpulan, yang pertama disebut Muhamad, ayat
seperti ini berbicara dengan lurus, tidak ada erti lain hanya satu. Yang
Kedua, disebut ayat mutasyabihat, ayat ini berbicara dalam bentuk
kiasan (al Ibarah), ia berbicara batin (hakikat) dahulu baru mengarah
makna luar (lahiriah).
Manakala ayat yang diturunkan di Madinah disebut ayat Madaniah yang
berbicara makna lahiriah dahulu lepas itu baru menjururus makna batin.
Mari kita lihat ayat Al Baqarah, ayat mutasyabihat yang diturunkan di Mekah.
QS Al Baqarah 2: 223
“Isteri-isteri kamu seperti tempat
bercocok tanam bagimu, maka datanglah tempat bercocok tanam milik kamu
itu sebagaimana kamu kehendaki dan buatlah kebaikan untuk dirimu dan
bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah sesungguhnya kamu akan
menemuiNYA dan sampaikanlah berita gembira ini untuk orang-orang yang
beriman”.
Apabila kita perhatikan ayat ini nampaknya ia seperti untuk
kerukunan hidup berkeluarga antara suami dan isteri, tetapi di sebalik
ayat yang nampak terang maksudnya ini ada rahsia atau faedah bagaimana
seseorang itu dapat bertemu (makrifat) dengan Allah yang dikasihinya.
Hanya seseorang yang telah mempunyai kemakrifatan yang dapat
menterjemahkan maksud hakikat ayat mutasyabihat seperti ini, kerana
setiap huruf Al Quran memiliki pancaran cahaya atau maksud yang
berlapis-lapis.
Marilah kita sama-sama perhatikan maksud ayat ini dari segi hakikatnya.
Isteri-isteri itu adalah empat inderawai atau empat pintu nafsu
yang terdapat di kepala, iaitu dua mata, dua lubang hidung, mulut dan
dua telinga. Mata digunakan untuk melihat, telinga untuk mendengar,
mulut untuk merasa dan hidung untuk penciuman bau.
Manakala arti bercocok tanam itu pula ialah bermaksud menutup.
Secara lumrahnya isteri hanya milik suami dan ia mempunyai hak ke atas
isterinya untuk mendatanginya.
Sementara itu, makna suami adalah satu simbul kejantanan dan itu digambarkan oleh sepuluh jari di tangan kita.
Tatkala takbiratul ihram, iaitu semasa mengangkat tangan dalam
sholat, maka ia bermaksud tertutuplah pintu-pintu nafsu yang terdapat di
kepala kita, maka dengan itu tertutuplah pula hubungan manusia itu
dengan dunia luar (duniawi) dan hawa nafsu.
Maka dengan itu Ruh yang sekian lama ini tertutup oleh hawa nafsu
dan duniawi dapat membebaskan diri, maka kembalilah Ruh kepada
penciptanya dan mulalah ia berinteraksi dengan Penciptanya. Dari sisi
lain inilah yang dimaksudkan dengan Mekraj. Inilah satu kegembiraan
yang amat sangat bagi Sang Ruh.
Inilah maksud batin ayat tersebut, iaitu menerangkan kaedah bagaimana seseorang itu dapat bermakrifat dengan Allah.
Inilah antara ayat-ayat mutasyabihat yang terdapat di dalam Al
Quran, yang mana ia mempunyai sisi makna batin, yang sengaja dibuat
Allah begitu, bagi mereka yang berfikir dan mendapat ilham untuk
kembali kepada Allah.
Cobalah cari maksud batin ayat-ayat mutasyabihat yang terdapat di dalam Al Quran.
semoga bermanfaat…..
MasyaAllah.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar