Hakikat Muhamad
Mari kita lihat apa itu yng dikatakan Hakikat Muhammad.
Sinaran Dzat pada dirinya sendiri adalah tajali pertama dan ini adalah suci dan kudus. Di
sini ayan, yang mana adalah keupayaan yang paling terdalam sekali, bagi
asma dan sifat, mereka bersatu dalam Dzati Batin. Asma dan sifat
adalah keupayaan Dzati Zahir dan kedua-dua asma dan sifat itu bersatu
dalam Dzati Zahir, dan Dzat itu yang diketahui, maka ianya Zahir, dan
ayan, asma dan sifat adalah Batin.
Dalam proses sebaliknya, apabila Dzat
menjadi Batin, maka asma dan sifat menjadi Zahir dalam ilmu. Asma dan
sifat diketahui oleh Dzat pada keseluruhannya.
Mengetahui dalam ilmu tentang asma dan
sifat oleh Dzat digelar Wahdat atau Hakikat Muhamad, sempadan atau had
pertama wujud zahir. Wujud batin tiada batasan dan terzahir dalam ilmu
dengan batasan-batasan asma dan sifat pada keseluruhannya.
Apabila wujud batin menjadi terperinci,
ia menunjukkan empat iktibarat iaitu Ilmu, Nur, Syuhud dan Wujud.
Apabila sifat dan asma mengambil bentuk maka zahirlah ayani kharija dan
menjadi objek dalam ilmu. Peringkat ini digelar Wahidiyat atau
pembatasan kedua dalam ilmu.
Setelah kedua-dua peringkat ini Wahdat
dan wahidiyat, maka dapatlah dibezakan Uluhiyat daripada Rububiyat maka
bermulalah peingkat-peringkat asmai ilahi dan asmai kiyani.
Rububiyat bermula dari peringkat
Wahidiyat hinggalah sampai keperingkat habuk. Inilah perincian Hakikat
Muhamad. Rusullulah SAW bersabda: Aku dari cahaya Allah dan segala
kejadian berasal dari cahayaku.
Oleh itu benarlah jika dikatakan
tiap-tiap objek adalah rasul yang diutus Allah atau barzah, batasan di
antara dua keadaan. Daripada Rasullulah Muhammad SAW semua barzah
terzahir. Apabila sesuatu barzah mengambil bentuk, maka bentuknya lebih
terperinci daripada bentuk yang dahulu dan bentuk yang dahulu itu
menjadi batin dan bentuk yang baru itu menjadi zahir.
Penjelasan tentang Hakikat Muhamad ini
bagi sesetengah orang tidak mudah untuk dimengertikan kerana ia
memerluan maklumat ‘background’ yang luas, oleh itu bersabarlah sehingga
Allah memberikan pengertian yang benar.
MasyaAllah.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar