Laman

Selasa, 11 April 2017

SINAR CAHAYA ALLAH


Barang siapa yang telah mencapai kepada tahap mengenal diri, dengan hanya melihat alam dan segala isinya, sudah cukup jelas dan sudah cukup terang bagi dijadikan tanda dan bagi dijadikan dalil dalam kaedah melihat Allah.
Dengan hanya melihat alam dan segala isinya kita akan dapat melihat Allah. Lihatlah apa saja yang terpandang oleh mata dan pandanglah apa saja yang terlihat oleh mata. Barang sesuatu yang terpandang, sesungguhnya kita sebenarnya telah melihat Allah, kita sebenarnya telah memandang Allah ( bagi yang mengenal diri )
Memandang dan melihat orang makrifat kepada alam itu, tidak lagi terpandang atau terlihat alam, tidak lagi tertuju kepada alam, tidak lagi tertumpu kepada alam dan tidak sahaja terhenti pada alam. Alam adalah merupakan sesuatu dan merupakan benda (ain). Pandangan atau penglihatan orang makrifat itu tidak terhenti pada alam dan tidak terhenti pada benda. Allah bukan alam, Allah bukan sesuatu dan Allah bukan ain ( benda ). Allah adalah Allah, tidak sesuatupun yang menyerupai atau yang menyamainya.
Pandangan dan penglihatan orang mengenal Allah (makrifat) itu, apabila memandang dan apabila melihat kepada sesuatu benda alam, mereka tidak lagi terlihat alam mereka tidak lagi terpandang benda. Pandangan dan penglihatan mereka hanya ternampak wajah Allah bersertanya. Alam bagi mereka sudah lagi kelihatan, benda bagi mereka sudah menjadi gelap, sesuatu bagi mereka sudah menjadi binasa.
Rupa alam dan wajah alam, tidak lagi kelihatan oleh pandangan mata hatinya. Apa yang ada didepan mereka, sudah tertutup, sedah terlindung dan sudah tidak kelihatan. Pandangan mereka sudah ditutup oleh sinar cahaya Allah yang teramat sangat terang lagi teramat sangat nyata. Mata hati mereka sudah diterangi oleh cahaya yang teramat sangat silau dengan nur cahaya Allah yang meliputi sekalian mata hatinya yang meliputi sekalian alam maya.
Di keranakan tersangat terang dan tersangat jelasnya cahaya wajah Allah itu, sehinggakan wajah seisi alam ini, sudah tidak lagi kelihatan dan sudah tidak lagi terpandang. Begitulah perumpamaan betapa terangnya dalil alam dan seisinya dalam kaedah melihat Allah. Betapa jelasnya tanda alam dan seisinya dalam kaedah menyatakan Allah Ta'ala. Begitulah betapa nyata, betapa terang dan betapa mudahnya untuk melihat dan untuk menyatakan Allah. Sehinggakan melebihi terangnya cahaya matahari dan sehinggakan melebihi mata melihat alam.
Selain Allah, mereka tidak lagi nampak apa-apa, selain Allah mereka tidak lagi kelihatan apa-apa. Alam menjadi kosong dan gelap, segala isinya menjadi binasa, hilang dari pandangan hatinya. Yang mereka nampak dan yang mereka lihat itu, Allah disampingnya, Allah disebelahnya dan Allah bersamanya. Allah yang sebelum kelahirannya dan Allah itu juga yang dia nampak sesudah kematiannya. Allah yang sangat jelas kelihatan disegenap penjuru Alam.
Bersinar Cahaya Allah

Biarkan orang-orang yang telah mencapai tingkat mengetahui diri kita sendiri, cukup dengan melihat alam dan semua isinya, ini cukup jelas dan terang cukup untuk menjadi pelajaran dan menjadikan metode ini, dalam pandangan Allah.

Dengan menatap alam dan semua isinya kami akan melihat Allah. Lihat apa ini glamor dengan mata dan lihat apa yang dilihat oleh matanya. Barang sesuatu glamor, sesungguhnya kami benar-benar melihat Allah, sesungguhnya kami benar-benar mencari (Allah) yang mengetahui

Lihat dan lihat orang makrifat ke alam, tidak glamor atau lebih terlihat alami, tidak lagi untuk alam semesta, tidak lagi menjadi natural dan tidak hanya terhenti di alam. Alam adalah sesuatu dan nomina (ain). Penglihatan atau visi yang tidak orang makrifat macet di alam dan tidak bogged menurunkan sesuatu. Allah bukan natural, tidak ada allah. Dan Allah tidak ain (kata benda). Allah adalah Allah, tidak ada yang tampilannya atau sama.

Pandangan dan penglihatan orang mengenal Allah (MAKRIFAT), yang ketika melihat sesuatu dan ketika melihat ke alam, mereka tidak lagi terlihat alam mereka tidak lagi kuat sesuatu. Tayangan dan visi mereka hanya melihat wajah allah bersertanya. Nature untuk mereka sudah lebih terlihat, karena mereka telah menjadi gelap, sesuatu untuk mereka sudah dihancurkan.

Tampilan alam dan alam, tidak lagi dapat dilihat oleh mata hatinya. Apa yang ada di depan mereka, sudah tertutup, dilindungi dan belum terlihat. Mata sudah ditutup oleh sinar cahaya yang sangat, sangat cerah lagi sangat, sangat nyata. Mereka sudah diterangi oleh cahaya yang begitu dibutakan oleh cahaya allah cahaya yang meliputi alam mata yang meliputi alam maya.

Di Keranakan Ultra Cahaya terang jelas wajah Allah, bahkan seluruh wajah dunia, ini sudah tidak terlihat dan tidak lagi memiliki glamor. Itu sebuah perumpamaan bagaimana terang alam dan semuanya berjalan dengan metode untuk melihat Allah. Seberapa jelas tanda alam dan semuanya dinyatakan dalam metode allah ta ' ala. Itulah cara nyata, bagaimana cerah dan betapa mudahnya untuk melihat dan untuk Allah. Lebih cerah sinar matahari dan begitu banyak lebih dari mata bisa melihat alam.

Selain Allah, mereka tidak lagi terlihat, untuk apa pun selain allah, mereka tidak lagi tampak apa pun. Nature kosong dan gelap, langit akan hancur di samping. Mereka terbuka dan mereka melihatnya, selanjutnya allah kepada Allah, dan allah disebelahnya dengan dia. Allah sebelum kelahiran-nya dan bahwa sesungguhnya allah dia terlihat setelah kematiannya. Allah sangat jelas terlihat alami disegenap penjuru.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar